Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Atala topic

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 02 okt 2012 14:56

Afbeelding
Toen ik begin jaren tachtig wielrennen begon te volgen, was er van de Tour de France alles te vinden, maar de Giro d'Italia.... als je geluk had kwam er 's avonds bij Studio Sport een kort verslag van de etappe. En dan zag je onbekende namen van onbekende Italiaanse ploegen. Ploegen die, als het even kon, nooit buiten Italië fietsten. In 1983 reed er bijvoorbeeld slechts één Italiaanse ploeg de Tour de France: De Matauro Mobili-Pinarello ploeg van Lucien van Impe en Frits Pirard. In de Giro d'Italia van dat jaar reden er echter 13 Italiaanse ploegen mee.

Ploegen als Alfa Lum-Olmo, Bianchi-Piaggio, Malvor-Bottecchia, Del Tongo-Colnago, Dromedaris-Alan, Gis Gelati-Campagnolo, Inoxpran-Lumenflon, Mareno-Willier Triestina, Metauro Mobili-Pinarello, Sammontana-Campagnolo, Termolan-Galli, Vivi-Benotto... en Atala-Campagnolo!

Voor Atala reden mannen als Urs Freuler, Paolo Rosola, Daniel Gisiger en Pierino Gavazzi. Met prachtige sprintoverwinningen. Rosola won 3 etappes in 1983 en Freuler won 4 etappes in 1984. youtube filmpje

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voor mij kwam de Atala-ploeg toendertijd over als een roversbende, veel overwinningen wegkapen en woeste sprints... en daar paste dat gestreepte boevenpak natuurlijk ook helemaal bij.

Afbeelding

Na al die jaren bestaat Atala nog steeds als fietsmerk maar wanneer zie je nog een Atala-fiets rijden?

Dus mijn idee was, na het opbouwen van een Bianchi 1885, om nu een Atala-fiets op te bouwen. Een soort hommage aan deze fiets:
Afbeelding
Afbeelding

Geen retro-fiets met oude onderdelen, geen fiets om L'Eroica mee te fietsen, maar een fiets waarmee ik mijn rondjes kan fietsen en met plezier kan terugdenken de de Giro d'Italia van begin jaren '80.
dus met moderne Campagnolo-techniek, maar toch met een klassieke look.

Afbeelding
Afbeelding
Nu nog de 10-speed cassette monteren, ketting erop en juiste kleur stuurlint en buitenkabels.....

Misschien zal ie niet bij iedereen in de smaak vallen (triple groep en moderne stuurpen bijvoorbeeld), maar het is voor mij een manier om het merk Atala en de ploeg van weleer eens onder de aandacht te brengen.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 okt 2012 17:11

Ik zou inderdaad toch liever een klassieke stuurpen zien. Maar dat is een persoonlijke keuze, gelukkig heb heb je de pen al beter geplaatst dan de man met de snor in het plaatje boven. ( die zou met de huidige stuurpennen en frames een spacertoren tot de maan hebben ). Voor de rest een prima introductie voor een prachtig frame, dus maak de wegen er maar onveilig mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

farelli
Forum-lid

farelli 02 okt 2012 22:07

Urs wist donders goed hoe hij op de fiets moest zitten anders.... ;)
Mooi project en ik vind het heel geslaagd. Herken je beeld van die Atala's wel. Was inderdaad een soort vrijbuitersbende. En een van de mooiste tricots aller tijden ... 8-)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

gt56
Forum-lid

gt56 02 okt 2012 22:17

thestudent schreef:Ik zou inderdaad toch liever een klassieke stuurpen zien. Maar dat is een persoonlijke keuze, gelukkig heb heb je de pen al beter geplaatst dan de man met de snor in het plaatje boven. ( die zou met de huidige stuurpennen en frames een spacertoren tot de maan hebben ). Voor de rest een prima introductie voor een prachtig frame, dus maak de wegen er maar onveilig mee.
de man met de snor is de naamgever van het type frame dat hij rijdt - freuler - de bovenbuis enkele cm naar onder verzet. de stuurpen steekt min of meer normaal ver in de vork

werd door verschillende italiaanse constructeurs toegepast, mij komen in herinnering colnago, pinarello (miguel indurain), vandaag de dag nog pegoretti en wel bij frames in de grotere maten

wat ermee beoogd werd weet ik niet zeker, maar zal wel te doen hebben met verbetering van de balhoofdstijheid die bij grote stalen frames een probleem vormen kan

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 okt 2012 08:47

mooi, heel mooi, waar heb je dat frame gevonden?

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 03 okt 2012 11:29

Het probleem is niet zozeer dat de stuurpen modern is maar dat hij zo dik en lomp oogt vergeleken met de ranke framebuizen (met name vergeleken met de balhoofdbuis). Het zelfde probleem had mijn vriendin bij haar stalen racer met moderne afmontage. Ik ken momenteel maar één stuurpen die slank genoeg oogt en dat is de Syntace F99, maar die is er alleen in het zwart tenzij je je heel goed zoekt naar de gelimiteerde gepolijste versie van een aantal jaren terug.

Maar al met al een bijzonder geslaagde fiets!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 03 okt 2012 14:28

kiekeboeboe schreef:mooi, heel mooi, waar heb je dat frame gevonden?
Het frame heb ik een tijdje geleden gevonden op eBay (waar anders ;) )

tiest
Forum-lid HC

tiest 03 okt 2012 18:09

Afbeelding

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 okt 2012 19:05

Over de stuurpen is al genoeg gezegd. Maar verder.... Prachtfiets, prachtshirt én prachtsnor!

gt56
Forum-lid

gt56 04 okt 2012 15:00

hanz1963 schreef:Over de stuurpen is al genoeg gezegd. Maar verder.... Prachtfiets, prachtshirt én prachtsnor!
daar dacht peter post indertijd heel anders over (de snor)

uit eerste hand weet ik dat toen freuler bij post reed, freuler elke keer dat hij post zag z'n snor met hand en tand moest verdedigen, wat ook gelukt is. eric van lancker was daar minder succesvol.

als er echter één snor is die zich als handelsmerk heeft bewezen dan is het die van Urs Freuler

liebe grüsse aus der schweiz

Trailcrash
Forum-lid

Trailcrash 04 okt 2012 15:59

Super mooie fiets! Zeker met die atlanta 96's.

Blijkbaar is Atala tegenwoordig zo'n budget fietsenmerkje....

Plaats reactie