Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Zwarte gat

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 19 jul 2012 14:52

ik zeg sigarenzaak...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 jul 2012 18:40

het verschilt natuurlijk per renner (aard, omgeving) of ze na hun topsportcarriere direct in een andere (of eigen sector) werk vinden.
ik werk in het theater, maar spreek ook geregeld mensen uit de danssector. Daar is een fonds waar werkgevers ( en volgens mij ook -nemers) geld in een scholingsfonds storten, waardoor dansers na hun actieve carriere zich kunnen omscholen. Ik hoop dat daar ook loopbaancoaches aan verbonden zijn, want dat is volgens mij het belangrijkst (sluit me aan bij ItalianJob).
Dat wielrenners genoeg geld hebben vind ik niet zo'n sterk argument, want geluk is m.i. maar ten dele afhankelijk van de centjes.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16375
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2012 20:01

volgens mij hebben we al een fonds voor mensen met psychisch klachten: het ziekenfonds. En voor mensen zonder werk het UWV. De echt trieste gevallen kunnen altijd nog bij Tour du Jour terecht
Campagnolo Ultra Dork

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 20 jul 2012 08:11

Ernie C. schreef:volgens mij hebben we al een fonds voor mensen met psychisch klachten: het ziekenfonds. En voor mensen zonder werk het UWV. De echt trieste gevallen kunnen altijd nog bij Tour du Jour terecht
Ja en igv Bram de Groot dus ook bij Mart Smeets.

btw gaat het zwarte gat niet om inkomen of geld bij hulp (ziektekostenverzekering) maar om mensen die niet meer weten wat ze met hun leven aan moeten (doel) denk ik

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jul 2012 08:28

Ik denk dat het zwarte gat , vooral de eerste maanden bij topsporters heel groot kan zijn. Het ontwennen van dagelijkse trainingen, de competitie, de stress, het ontbreken van de prestatiedrang, het doet wschlk wat met je lichaam.
Telkens als ik naar een bepaald doel gewerkt heb , meestal bepaalde bergritten rijen, e.d. waarna ik er steevast de riem afleg, heb ik achteraf last van mij slecht voelen, je mist wat , je lichaam roept om beweging, je loopt er kregelig bij. Kun je je voorstellen wat dit bij een topsporter teweeg kan brengen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ItalianJob
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 aug 2011 10:50
Locatie: Culemborg

ItalianJob 20 jul 2012 11:09

fiedoo schreef:Ik denk dat het zwarte gat , vooral de eerste maanden bij topsporters heel groot kan zijn. Het ontwennen van dagelijkse trainingen, de competitie, de stress, het ontbreken van de prestatiedrang, het doet wschlk wat met je lichaam.
Telkens als ik naar een bepaald doel gewerkt heb , meestal bepaalde bergritten rijen, e.d. waarna ik er steevast de riem afleg, heb ik achteraf last van mij slecht voelen, je mist wat , je lichaam roept om beweging, je loopt er kregelig bij. Kun je je voorstellen wat dit bij een topsporter teweeg kan brengen.
Daarom moeten wielrenners ook aftrainen nadat ze gestopt zijn met wedstrijden rijden. Sommige wel meer dan een jaar lang. Als je de fiets niet meer aanraakt na je laatste wedstrijd (zoals het geval Bram de Groot, die dat ook vertelde bij Mart Smeets) dan krijg je idd volgens mij eerder last van het zwarte gat en de nodige fysieke problemen.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 25 jul 2012 09:43

Mooiste voorbeeld van zelfredzaamheid vind ik nog altijd Berry van Aerle. Europees Kampioen met Nederland met PSV vele successen gehad en die ging gewoon postbezorgen.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

dario
Forum-lid
Berichten: 3857
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 jul 2012 11:29

Enerzijds zouden topsporters in mijn ogen niet meer steun aanspraak moeten maken dan andere mensen die noodgedwongen moeten stoppen met werken. Maar het is natuurlijk wel zo dat, als je je hele leven alleen maar hebt gefietst, je maar over weinig kennis en ervaring beschikt die ook nuttig is in de 'echte' wereld... Maar een (top)sportcarrière combineren met studies kàn dus wel - al is het niet iedereen gegeven.
Anderzijds speelt ook hier het Mattheus-effect: renners (of andere topsporters) die succesvol waren komen daarna sowieso veel makkelijker aan de bak - terwijl ze het financieel net veel minder nodig hebben dan een anonieme broodcoureur, die uiteindelijk wel even veel heeft moeten investeren in zijn sportcarrière...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie