Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

gat in frame boren: waar (niet)?

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 08 sep 2010 16:29

skimons schreef:ik weet niet hoor. als ik gaten in cervelo's geboord zie worden, moet dat bij een stalen frame ook wel gaan!?

wat bedoel je precies met flexibiliteit?
Ik begrijp het ook niet helemaal. Zowiezo zorgt een mooi rond gat voor relatief weinig verzwakking (zo zijn er zijn genoeg fietsen met interne kabels door de bovenbuis die niet spontaan uit elkaar vallen). Je moet er vooral voor zorgen dat de gaatjes netjes rond zijn (en dus geen beginpunt van een scheur gaan vormen) en niet de zwakkere plekken opzoeken. De onderkant van de bottom bracket is een plek waar traditioneel in stalen frames al vaak afwateringsgaten worden geboord en volgens mij is dat 1 van de veiligste plekken om een gat te boren. Lukt dat met de routering?
stuur wordt denk ik dan maar een heavy duty. kan ik beter een OS stuur nemen denk ik
Denk ik ook, maar kijk vooral naar sturen die nu aanbevolen worden vanwege hun stijfheid. En laat de lichte sturen links liggen.

boner
Forum-lid

boner 08 sep 2010 16:46

Boren in een aluminum stuur zou ik niet doen. Volgens mij worden er ook geen aluminium sturen met gaten voor kabelgeleiding meer verkocht. In de jaren '80 wel. Ik weet dat Guido Bontempi in de profronde van Surhuisterveen van 1987 na een paar ronden naar de kant moest omdat zijn stuur (met kabelgaten) was afgebroken. Ook mijn trainingsmaatje zakte destijds bij een duurtraining spontaan door zijn stuur met gaten.

Een gaatje in een stalen framebuis boren zou ik evenmin doen, maar de gevolgen van een scheur zijn wat minder als bij het stuur. De meeste gaten een framebuis zijn versterkt. Bij veel stalen frames zit een gaatje in de liggende achtervork, dicht bij de achterpat, wat volgens mij niet versterkt is. Daar kan het mogelijk geen kwaad.

- in onderbuis, onderkant vlak bij balhoofdbuis. of beter de zijkant nemen?
Door de nok van de versteller of in de lug.

- in zitbuis, boven bracket, rechterkant?
Door de steun van de aanlasnok voor de derailleur of in de lug.

- in liggende achtervork, zo dicht mogelijk bij de pat. beste boven of onderkant pakken?
Maakt niets uit.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 sep 2010 18:19

De aluminium sturen uit de jaren 80 zijn toch echt wel wat anders dan de huidige sturen. Bij tijdrit sturen is het de normaalste zaak van de wereld dat er gaten in zitten voor kabelgeleiding.

Volgens mij wordt 't toch wel sterk overdreven wat 't effect van een gaatje boren is. Als je FEM analyses ziet dan is het effect van een gaatje van 3 mm maar zeer beperkt, de boel verzwakt zeker niet dramatisch
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 sep 2010 20:55

Amclassic-fan schreef:Volgens mij wordt 't toch wel sterk overdreven wat 't effect van een gaatje boren is. Als je FEM analyses ziet dan is het effect van een gaatje van 3 mm maar zeer beperkt, de boel verzwakt zeker niet dramatisch

Die laatste zin, zou ik zo algemeen niet stellen. Op die dunne buisjes is 3mm niet verwaarloosbaar. De mate waarin het voor een fietser vervelend wordt, lijkt mij wel zeer beperkt.

Je zou moeten kijken in welke mate je de grenzen opzoekt t.a.v. allerlei aspecten. Een stoempende kilometervreter van 95kg op een Litespeed Ghisallo die het liefst z'n km's afdraait op de slechte wegen in de Ardennen en ook nog graag Parijs-Roubaix en De Ronde meepakt, zou ik niet aanraden om wat gaatjes te boren. Maar als je aanmerkelijk binnen die verschillende marges blijft (geen superlicht materiaal, niet al te grof gebruik, niet al te zeer aan de maat, etc), zou ik me geen zorgen maken.
boner schreef:- in liggende achtervork, zo dicht mogelijk bij de pat. beste boven of onderkant pakken?
Maakt niets uit.
Vergeet de praktische kant niet. Aan de bovenzijde komt er makkelijker water in, dus ik zou 'm aan de onderzijde doen.

skimons
Forum-lid

skimons 09 sep 2010 01:30

bedankt mensen, weer een paar nuttige dingen gelezen.
gaatjes mooi glad afwerken stond al op mijn lijstje

- qua stuur denk ik eraan om een gewoon (licht) stuur te nemen en in het midden met crabon te omwikkelen. ik kan daar dan fijn de kabels tussendoor laten lopen. er moet op het stuur ook nog een schakelaartje komen, namelijk
- gaten onderkant bracket is niet haalbaar met routing denk ik
- onderkant onderbuis vlak bij balhoofdbuis: sommige fabrikanten lassen daar nu juist een extra plaatje tegenaan voor de stevigheid. misschien niet zo slim dus. of eens kijken of ik er een versterkingsplaatje tegenaan kan (laten) solderen: http://www.m-gineering.nl/bits.htm

leuk winterprojectje

kees0251
Forum-lid

kees0251 09 sep 2010 02:05

skimons schreef: er moet op het stuur ook nog een schakelaartje komen, namelijk

Motortje a la Cancellara?
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

skimons
Forum-lid

skimons 09 sep 2010 17:55

Kees0251 schreef:
skimons schreef: er moet op het stuur ook nog een schakelaartje komen, namelijk

Motortje a la Cancellara?

nee, zoiets, maar dan wat meer sophisticated: [img=http://fairwheelbikes.com/forum/downloa ... &mode=view]

Plaats reactie