Amclassic-fan schreef:Volgens mij wordt 't toch wel sterk overdreven wat 't effect van een gaatje boren is. Als je FEM analyses ziet dan is het effect van een gaatje van 3 mm maar zeer beperkt, de boel verzwakt zeker niet dramatisch
Die laatste zin, zou ik zo algemeen niet stellen. Op die dunne buisjes is 3mm niet verwaarloosbaar. De mate waarin het voor een fietser vervelend wordt, lijkt mij wel zeer beperkt.
Je zou moeten kijken in welke mate je de grenzen opzoekt t.a.v. allerlei aspecten. Een stoempende kilometervreter van 95kg op een Litespeed Ghisallo die het liefst z'n km's afdraait op de slechte wegen in de Ardennen en ook nog graag Parijs-Roubaix en De Ronde meepakt, zou ik niet aanraden om wat gaatjes te boren. Maar als je aanmerkelijk binnen die verschillende marges blijft (geen superlicht materiaal, niet al te grof gebruik, niet al te zeer aan de maat, etc), zou ik me geen zorgen maken.
boner schreef:- in liggende achtervork, zo dicht mogelijk bij de pat. beste boven of onderkant pakken?
Maakt niets uit.
Vergeet de praktische kant niet. Aan de bovenzijde komt er makkelijker water in, dus ik zou 'm aan de onderzijde doen.