Niet helemaal mee eens. Klimmetjes in Limburg zijn niet bepaald te vergelijken met het hooggebergte. Natuurlijk, voor aardig wat mensen is fietsen in Limburg 'serieus klimmen', maar ik neig het eerder te betitelen als 'op de macht omhoog is ongeveer overal goed mogelijk'. Verschil zit het mijns inziens met name in de lengte van de klim en niet zo zeer het stijgingspercentage. En ja correct, er zijn veel meer factoren die meespelen (vele zijn al genoemd).wasbeer2006 schreef:De vraag is dus ook hoe rijd je graag, als je in limburg met 39/25 uit de voeten kan, kan je dat in de franse alpen ook.
Verzet voor Alpe d'HuZes
[quote="pizzi"Klimmetjes in Limburg zijn niet bepaald te vergelijken met het hooggebergte. Natuurlijk, voor aardig wat mensen is fietsen in Limburg 'serieus klimmen', maar ik neig het eerder te betitelen als 'op de macht omhoog is ongeveer overal goed mogelijk'. Verschil zit het mijns inziens met name in de lengte van de klim en niet zo zeer het stijgingspercentage. En ja correct, er zijn veel meer factoren die meespelen (vele zijn al genoemd).[/quote]
Helemaal mee eens, er is een verschil tussen een paar keer 5 minuten op de macht omhoog en 6 keer een uur klimmen.
Helemaal mee eens, er is een verschil tussen een paar keer 5 minuten op de macht omhoog en 6 keer een uur klimmen.
Blijft allemaal erg persoonlijk, maar toch.... compact met 27 (of evt. 29) is wel erg lekker. Zwaarder (39) kan zeker, maar ik had er de 6e keer niet aan moeten denken. Je gaat in de week voorafgaand ook nog wel klimmetjes rijden waarbij je de compact harder wenst dan op de Alpe.(Col de Sarenne :http://www.climbbybike.com/climb.asp?Co ... ainID=6415 )
De voldoening duurt langer dan de pijn...
-
psychic_me
- Forum-lid
Dank allemaal voor de tips en adviezen. Het blijft inderdaad persoonlijk.... ZIt er toch aan te denken om een compact te nemen, al is het voor af en toe in de "echte bergen". Rijd met campagnolo en een veloce compact is er voor 119euro. Vraag blijft, is een 25 achter voldoende? Of toch een 29 er bij zien te krijgen.... Is deze überhaupt ergens als losse krans verkrijgbaar voor een betaalbare prijs? en is de stap van 25 naar 29 te maken? Want als ik er ook nog eens een nieuwe cassette bij moet nemen wordt het ook weer zo prijzig.... Of bereik ik hetzelfde met de combinatie van 39 voor en 29 achter....vergeleken met 34 voor en 25 achter.
Zoals jullie zien, ik zit nog een beetje vast!!! Zoek naar een soepel verzet, vind dat ik toch ook wel een stukje berop kan fietsen (ga trouwens 4x de Alpe op!!), maar wil ook weer niet na 1x helemaal geparkeerd staan....en daarbij vind ik een enorme investering voor 1 weekje in de Alpen ook weer iets te veel van het goed.
Kan iemand me nog eens op weg proberen te helpen??
Zoals jullie zien, ik zit nog een beetje vast!!! Zoek naar een soepel verzet, vind dat ik toch ook wel een stukje berop kan fietsen (ga trouwens 4x de Alpe op!!), maar wil ook weer niet na 1x helemaal geparkeerd staan....en daarbij vind ik een enorme investering voor 1 weekje in de Alpen ook weer iets te veel van het goed.
Kan iemand me nog eens op weg proberen te helpen??
Er zitten twee fietsenmakers in Bourg. Deze hebben de week van hun leven in de week dat het AD6 is. Er wordt continue gesleuteld aan fietsen die omgebouwd worden naar een lichter verzet.
Probleem is dat je het pas weet, als je er bent of als je het gedaan hebt. Ik heb een compact gebruikt met een 29 achter. Dit was goed te doen.
Voor mijn vrouw echter die maar een beperkte voorbereiding gehad had en geen echte fietser is, heb ik op de triple er nog een 29 achter geplaatst. Gaat net niet eigenlijk maar voor die ene keer dat ze met een verzet naar boven moest, geen probleem. De rit omhoog was bijna een feestje, vriendin van haar had een verzet wat net te zwaar was en voor haar was het een lijdensweg.
Als ik nog een keer zou gaan, gegarandeerd met een triple en 27 achter.
Probleem is dat je het pas weet, als je er bent of als je het gedaan hebt. Ik heb een compact gebruikt met een 29 achter. Dit was goed te doen.
Voor mijn vrouw echter die maar een beperkte voorbereiding gehad had en geen echte fietser is, heb ik op de triple er nog een 29 achter geplaatst. Gaat net niet eigenlijk maar voor die ene keer dat ze met een verzet naar boven moest, geen probleem. De rit omhoog was bijna een feestje, vriendin van haar had een verzet wat net te zwaar was en voor haar was het een lijdensweg.
Als ik nog een keer zou gaan, gegarandeerd met een triple en 27 achter.
Twitter: @rbruijns
Misschien een reactie de de echte crack's niet willen lezen
Ik heb voor de Marmotte en de Pantani classic (Mortirolo en Gavia) een extra miche kransje erbij gezet ipv een ander verzet wat je toch niet gebruikt in de bergen. Plus mijn compact crank. Ik reed met een 34/29 de Mortirolo op en met 34/25 de Alpe. Op de Alpe heb ik dat grote kransje (27) niet nodig gehad. Op de Mortirolo was ik heel blij met die krans.
Maar zoals havanna al zegt wat je niet bij hebt kun je ook niet gebruiken en dat is toch zonde als je vast tegen de weg geparkeerd staat en niet meer kunt zoals zovelen straks. Al die moeite voor niets.
30 seconden zoeken leverde mij dit op.
http://www.wielerparts.nl/Cassettes/Mic ... campagnolo" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kost het nog maar 5,95 ex verzenden.
Je kunt er ook een 27 of 28 op zetten die stap haalt je derailleur zeker wel vanaf 25. Anders moet je voorzichtiger schakelen dan pakt hij hem ook gok ik zo.
Ik heb voor de Marmotte en de Pantani classic (Mortirolo en Gavia) een extra miche kransje erbij gezet ipv een ander verzet wat je toch niet gebruikt in de bergen. Plus mijn compact crank. Ik reed met een 34/29 de Mortirolo op en met 34/25 de Alpe. Op de Alpe heb ik dat grote kransje (27) niet nodig gehad. Op de Mortirolo was ik heel blij met die krans.
Maar zoals havanna al zegt wat je niet bij hebt kun je ook niet gebruiken en dat is toch zonde als je vast tegen de weg geparkeerd staat en niet meer kunt zoals zovelen straks. Al die moeite voor niets.
30 seconden zoeken leverde mij dit op.
http://www.wielerparts.nl/Cassettes/Mic ... campagnolo" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kost het nog maar 5,95 ex verzenden.
Je kunt er ook een 27 of 28 op zetten die stap haalt je derailleur zeker wel vanaf 25. Anders moet je voorzichtiger schakelen dan pakt hij hem ook gok ik zo.
Als je redelijk goed getraind bent en met ongeveer 80rpm de alpe oprijdt kan je prima uit met een 39/25 als je in 50-60min boven wilt zijn. Een tandje over kan nooit kwaad lijkt me, en ook ik rijdt meestal met een 12-27 omhoog en heb de 27 meestal als reserve.
Wat ik je met name als tip mee wilt geven is dat zodra je een extra licht tandje erbij hebt, dat ten koste gaat van andere verzetten die je bijvoorbeeld op iets minder hellende vlakken prettig vindt om te gebruiken. 21-23-25 of 21-24-28 is het verschil. Als je prettig klimt op de 23 ga je dit merken.
Dit zijn toch met name issues van het pre-compact tijdperk. Momenteel kiezen zelfs profs ervoor om met een compact te rijden omdat de bladen inmiddels zo stijf zijn dat ze nagenoeg gelijk zijn aan de 130mm steek. Bovendien kan je kiezen voor een kleinere cassette en heb je een iets gelijkmatiger verloop op die manier.
Wat ik je met name als tip mee wilt geven is dat zodra je een extra licht tandje erbij hebt, dat ten koste gaat van andere verzetten die je bijvoorbeeld op iets minder hellende vlakken prettig vindt om te gebruiken. 21-23-25 of 21-24-28 is het verschil. Als je prettig klimt op de 23 ga je dit merken.
Dit zijn toch met name issues van het pre-compact tijdperk. Momenteel kiezen zelfs profs ervoor om met een compact te rijden omdat de bladen inmiddels zo stijf zijn dat ze nagenoeg gelijk zijn aan de 130mm steek. Bovendien kan je kiezen voor een kleinere cassette en heb je een iets gelijkmatiger verloop op die manier.
Je schrijft dat je geen enorme investering wil doen... dan is dit toch een prima optie? Ik zou absoluut voor de compact of de triple gaan als je "af en toe" de echte bergen gaat opzoeken. Heb je altijd plezier van.psychic_me schreef: ZIt er toch aan te denken om een compact te nemen, al is het voor af en toe in de "echte bergen". Rijd met campagnolo en een veloce compact is er voor 119euro.
Als je overweegt te switchen naar triple, dan de 25 houden. Als je switcht naar compact, dan de 29 doen. Dat is althans mijn mening... Maar zoals hierboven al zoveel geschreven, het is persoonlijk en hangt af van o.a. conditie en hoe je graag fietst. Afgelopen jaar zonder veel training (pfeiffer) in de zomer wel de Alpe D'Huez gedaan, kwam met compact en 29 goed boven.psychic_me schreef: Vraag blijft, is een 25 achter voldoende? Of toch een 29 er bij zien te krijgen....
Een 29 is als losse krans te koop, volgens mij heeft mijn FM ze wel liggen, overstap van 25 naar 29 zou ik niet doen... maar ja, als je hem alleen voor reserve wil hebben, dan kan het misschien wel.psychic_me schreef: Is deze überhaupt ergens als losse krans verkrijgbaar voor een betaalbare prijs? en is de stap van 25 naar 29 te maken?
-
psychic_me
- Forum-lid
Kijk hier heb ik iets aan, denk dat ik tock een compact neem....kan altijd ter plaatse nog een grotere krans achter laten monteren! Het argument dat je grote verschillen achteraan krijgt vind ik sterk!! Niets zo vervelend als die grote sprongen als je nét iets lichter of zwaarder wilt gaan. Dank voor je antwoord ..lennaert schreef:Als je redelijk goed getraind bent en met ongeveer 80rpm de alpe oprijdt kan je prima uit met een 39/25 als je in 50-60min boven wilt zijn. Een tandje over kan nooit kwaad lijkt me, en ook ik rijdt meestal met een 12-27 omhoog en heb de 27 meestal als reserve.
Klein tipje: reken via de voorhande zijnde sites eens uit hoeveel watt je moet trappen met jouw lichaamsgewicht en probeer dat eens een uur op het vlakke te doen. Er zijn meer mensen die de Alp boven het uur rijden dan eronder, zeker in een evenement als AD6. Ik heb bijna maar alleen triples gezien om me heen, laat staan mensen met een 39. Oh, er was een kerel (model Geesink) die op een 42 omhoog knalde maar halverwege kramp kreeg...... Verder kwam Boogerd voorbij geblazen. Dit ging zo snel dat ik niet kon zien wat hij trapte.psychic_me schreef:Kijk hier heb ik iets aan, denk dat ik tock een compact neem....kan altijd ter plaatse nog een grotere krans achter laten monteren! Het argument dat je grote verschillen achteraan krijgt vind ik sterk!! Niets zo vervelend als die grote sprongen als je nét iets lichter of zwaarder wilt gaan. Dank voor je antwoord ..lennaert schreef:Als je redelijk goed getraind bent en met ongeveer 80rpm de alpe oprijdt kan je prima uit met een 39/25 als je in 50-60min boven wilt zijn. Een tandje over kan nooit kwaad lijkt me, en ook ik rijdt meestal met een 12-27 omhoog en heb de 27 meestal als reserve.
Ik ken je niet, ook je getraindheid niet maar overschatting van je zelf is zonde van de dag of van je centen als je voor veel geld je fiets om moet laten bouwen in Bourg
Twitter: @rbruijns
Volgens mij is het zo dat je om de alpe binnen het uur op wilt rijden je 4-5 Watt per kg lichaamsgewicht moet leveren. Als je hem 6x op gaat fietsen kan je dit vermogen misschien niet elke keer leveren. Ikzelf zou een compact altijd verkiezen boven een triple, en heb ook op mijn mtb een dubbel, maar deze overwegingen kan je denk ik in verschillende andere topics vinden.