Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een Garmin of toch wat anders?

-eric-
Forum-lid

-eric- 07 sep 2011 09:12

Een dakota kan niet zelf routeplannen. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel een groot verschil. Batterijgebruik is bij mij 10%-15% per uur. Daarbij heb ik het scherm bijna niet aan, want dat is niet nodig en kost heel veel.stroom. daarbij heb ik 3 applicaties open staan, endomondo, Osmand en muziek... Een route van 100 km is dan geen probleem. Mijn toestel is een htc desire hd.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 sep 2011 09:14

Kun je met een smartphone inmiddels al wat je met een Garmin kan, namelijk het nafietsen van een vooraf uitgestippelde course? Een tijdje geleden kon dat alleen met RunGPS (ofzo) en dat lijkt me nou toch niet ideaal, die gesproken aanwijzingen. En dan het liefst met kaarten op je telefoon, zodat je geen dataverkeer verbruikt.

baron062
Forum-lid

baron062 07 sep 2011 09:52

-eric- schreef:Een dakota kan niet zelf routeplannen. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel een groot verschil. Batterijgebruik is bij mij 10%-15% per uur. Daarbij heb ik het scherm bijna niet aan, want dat is niet nodig en kost heel veel.stroom. daarbij heb ik 3 applicaties open staan, endomondo, Osmand en muziek... Een route van 100 km is dan geen probleem. Mijn toestel is een htc desire hd.
Bij mijn weten kan elk Garmin toestel met het juiste kaartmateriaal routeplannen, de Dakota inclusief

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 07 sep 2011 10:28

havana schreef:Kun je met een smartphone inmiddels al wat je met een Garmin kan, namelijk het nafietsen van een vooraf uitgestippelde course? Een tijdje geleden kon dat alleen met RunGPS (ofzo) en dat lijkt me nou toch niet ideaal, die gesproken aanwijzingen. En dan het liefst met kaarten op je telefoon, zodat je geen dataverkeer verbruikt.
De eerder door mij genoemde navigon navigator draait ook op Iphones en Android telefoons. Daarmee kun je van te voren een route uitstippelen met routepunten en door het routeprofiel fiets wordt er dan een geschikte route bepaalt. Je kunt afzonderlijk nog aangeven om onverharde wegen te mijden, veerponten wel of niet vermijden. De kaarten zijn dan ook op je telefoon aanwezig.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 sep 2011 10:47

Dat is niet exact wat ik bedoel. Ik bedoel: zelf een route uitstippelen, dus tekenen met bijv. GPsies en deze vervolgens nafietsen.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 07 sep 2011 10:52

Dat kan er niet direct mee, je kunt de route uiteraard wel manipuleren door het zetten van meer routepunten. Heb bijvoorbeeld handmatig Luik-Bastenaken-Luik kunnen plannen met dit pakket en de route van le Champion is niet bepaald logisch voor een route planner. Je kunt handmatig een routepunt neerzetten op een kaart, hoeft dus niet perse via adres, woonplaats. Als je dus een andere weg wil fietsen dan zet je een vlaggetje op die weg neer.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

-eric-
Forum-lid

-eric- 07 sep 2011 14:29

havana schreef:Dat is niet exact wat ik bedoel. Ik bedoel: zelf een route uitstippelen, dus tekenen met bijv. GPsies en deze vervolgens nafietsen.
Osmand (android) kan dat wel. Je kunt een GPX inladen en vervolgens deze gewoon nafietsen inclusief stemondersteuning. Ik doe gewoon m'n koptelefoontje op, muziekje aan en als ik af moet slaan krijg ik dat te horen. Telefoon (HTC Desire HD) komt niet uit m'n achterzak.

In de stad is het nog niet perfect, dan vind ik google navigatie handiger / beter, maar gewoon op de vlakte is het ideaal....

[edit] Osmand werkt ook met offline kaarten, Blieft u geen stemondersteuning dan zijn er meer mogelijkheden.., RMaps bijvoorbeeld [/edit]
Groet,
Eric

-eric-
Forum-lid

-eric- 07 sep 2011 14:35

baron062 schreef:
-eric- schreef:Een dakota kan niet zelf routeplannen. Hoeft geen probleem te zijn, maar is wel een groot verschil. Batterijgebruik is bij mij 10%-15% per uur. Daarbij heb ik het scherm bijna niet aan, want dat is niet nodig en kost heel veel.stroom. daarbij heb ik 3 applicaties open staan, endomondo, Osmand en muziek... Een route van 100 km is dan geen probleem. Mijn toestel is een htc desire hd.
Bij mijn weten kan elk Garmin toestel met het juiste kaartmateriaal routeplannen, de Dakota inclusief
Excuus, ik heb ooit een Dakota in handen gehad en die kon dat niet, maar dat zal dan aan de kaart(en) gelegen hebben...
Groet,
Eric

Plaats reactie