Over de wielersport en zijn beoefenaars.

133km/h op de fiets! Ga jij de uitdaging aan?

skimons
Forum-lid

skimons 05 nov 2010 13:14

Amclassic-fan schreef:Voor de topsnelheid zou het me niets verbazen als een roeier of schaatser een stuk geschikter is dan een wielrenner.

is precies wat ik dacht. ik ken een roeier in delft die ook nog aardig fietst. maar... wielrenners hebben beter dokters :)

ymte sybrandy (gekend kiloknaller) misschien ook eens vragen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2010 13:54

kappa-man schreef:wat dacht je van Hans Wessels uit Almelo?
http://elan-racing.bikealive.nl/?page_id=76

Die ziet er alles behalve explosief uit... En is voor het leveren van topprestaties waarschijnlijk over z'n houdbaarheidsdatum in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kappa-man
Forum-lid

kappa-man 05 nov 2010 14:29

Dan moet ik me maar aanmelden ;)
Opgeven is geen optie!

daftreks
Forum-lid

daftreks 05 nov 2010 19:12

Ik heb wel eens van een ligfietser gehoord dat hardrijden op zo'n fiets een flinke lichamelijke aanpassing vergt, en dat het kunnen leveren van veel vermogen op een wegfiets niet per definitie vertaald kan worden in veel vermogen op een ligfiets.
Ben benieuwd of ze de testpersoon die aanpassingstijd kunnen geven..
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

arepol
Forum-lid

arepol 06 nov 2010 21:33

Scepticus schreef:We hebben een NSK-winnaar op het forum, is die lang genoeg?

Die is te klein ;)

Ik heb ook het een en ander meegekregen van dit project (clubgenootje zit erbij en het project is deels vanuit mijn faculteit (WB))

Wat je wil voor dit project is een zo groot mogelijk vermogen per frontaal oppervlak. Aangezien je toch ligt, maakt het niet uit hoe lang je bent, als je maar een groot vermogen kunt leveren. Wat wel van belang is, is dat je niet te breed moet zijn. Daarom is Chris Hoy misschien al weer een mindere optie (zie foto)
Afbeelding

Een achtervolger (4 km) zou qua inspanningsduur beter in de buurt komen van wat benodigd is.
Roeiers zullen hier ook wel goed inpassen, maar die hebben vaak alweer een wat breder ontwikkeld bovenlichaam. Er zijn echter ook roeiers die met hun vermogens goede baansprinters erop zouden leggen, dus dat is zeker in hun voordeel.
Geldt overigens ook voor schaatsers.

Maar wat niet onderschat moet worden is de aanpassingstijd. Of dit nu voor een roeier, schaatser of wielrenner is, je hebt lang de tijd nodig om aangepast te raken aan een ligfiets. Het project houdt daar ook wel rekening mee.
Alles is relatief 8-)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 06 nov 2010 21:41

Een 1500m schaatser zal behoorlijk geschikt zijn.

Kunst is om een topsporter zo gek te krijgen om genoeg trainingsuren te maken op een ligfiets.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 06 nov 2010 22:50

Arepol schreef:Wat je wil voor dit project is een zo groot mogelijk vermogen per frontaal oppervlak.

Frontaal oppervlak is IMHO niet zeer belangrijk in dit geval. De lengte waarover je de breedte kan opbouwen (vanaf de voorzijde) is vrij groot. En ook aan de achterzijde kun je 'm weer afbouwen over enige lengte. En die achterzijde is sowieso minder gevoelig. Dus enig breedteverschil op schouderniveau (een paar cm meer of minder) is verwaarloosbaar in dit geval. Vrij vertaald: de lucht wordt zo geleidelijk opzij gedrongen dat 'hij' het nauwelijks merkt dat hij een paar cm meer opzij moet.

Het is dus niet te vergelijken met bijvoorbeeld de luchtweerstand van een verkeersbord. Als je daar de diameter met een paar cm vergroot, zie je dat meteen met een veel grotere luchtweerstand terug.

stokie
Forum-lid

stokie 06 nov 2010 23:23

als ik er nu nog eens over nadenk, Volgens mij maakt de lengte van iemand echt geen reet uit. Je moet gewoon iemand hebben die een idioot hoog wattage weg kan trappen.
om 133 km/u te trappen heb je zo'n verschrikkelijke jump nodig, dat kan een duurrenner gewoonweg niet. Daarom rijden alleen sprinters zulke tijden op bijvoorbeeld de 200 meter.

Een sprinter 3 kilometer laten fietsen om op 100km/u te laten komen gaat makkelijker dan een duurrenner zo'n jump aan te leren. Dat is gewoonweg niet trainbaar, maar fysiek bepaald.
Het gaat niet om lengte, het gaat erom dat je potentieel 133 km per uur kan fietsen. Je kan beter mensen meten op vermogen ipv op lengte.
Een achtervolger, zeg niki terpstra, kan wel lang hard rijden, maar mist gewoon de jump om 200 meter binnen 5.41 te rijden.
Chris Hoy is wel breed, maar heeft zo'n enorme punch dat hij wel 133 kilometer per uur aan moet kunnen.
Het zit hem in die enorme punch die nodig is om dit record te breken. Mijns inziens wordt er momenteel veel te veel focus gelegd op lengte, terwijl echte sprinters bij voorbaat al afgeschreven worden.

Daarnaast denk ik dat een roeier niet echt geschikt is, aangezien je deze nog moet 'leren' fietsen. Als je voor zo'n project gaat, moet je gewoon heel goed kunnen fietsen. Je rijdt niet 1,2,3 een wereldrecord.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 06 nov 2010 23:29

Stokie schreef:als ik er nu nog eens over nadenk, Volgens mij maakt de lengte van iemand echt geen reet uit. Je moet gewoon iemand hebben die een idioot hoog wattage weg kan trappen.

Hoi,

Maakt dus WEL uit in dit geval. Frontale oppervlak zal hetzelfde zijn (vast 'cabine' waar je in fietst) MAAR een groter persoon heeft nu eenmaal (over het algemeen) meer spiermassa en zal dus sneller gaan door het groter geleverde vermogen.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gugi100
Forum-lid

gugi100 06 nov 2010 23:30

Amclassic-fan schreef:
kappa-man schreef:wat dacht je van Hans Wessels uit Almelo?
http://elan-racing.bikealive.nl/?page_id=76

Die ziet er alles behalve explosief uit... En is voor het leveren van topprestaties waarschijnlijk over z'n houdbaarheidsdatum in.

Zoals gewoonlijk is AM classic fan goed op de hoogte. Hans Wessels is in 2008 trouwens nog op 118 kmh gekomen en is daar toch echt wel de snelste Nederlander ooit op een fiets onder eigen kracht.
Maar degene die het gaat doen zal niet moeten onderschatten wat het betekend. Je zal het komend jaar op een ligfiets moeten rijden.
Het gebruik van je spieren en de timing is anders dan op een rechtop fiets. Je zal toch echt veel tijd kwijt zijn om dat bij te trainen.

Maar goed het is een gaaf avontuur. Zeker de moeite waard.

Ik ben nog verder over de houdbaarheidsdatum maar ga er wel een gooi naar doen. Natuurlijk hoop ik dat er anderen zijn die het beter kunnen. Het zou wel een beetje gek zijn als een veertig plus forum lid het moet gaan proberen.

Dus ga de uitdaging aan. Ik heb ooit alleen maar een uurtje 50 plus in een tijdrit gereden op een fiets zonder stroomlijn. Dat was leuk, maar dit is nog van een heel andere orde.

Stokie, de lengte zit hem ook in het ontwerp. Er wordt (rolweerstand) gebruik gemaakt van twee grote wielen. En om bij het crankstel voor het voorwiel te kunnen is het makkelijk om lange benen te hebben. En ja ook een hoog absoluut vermogen is gewenst.

De sprint zal (is voor mij slechts een vermoeden!) mogelijk meer op een 4 km achtervolging lijken met een snelste laatste ronde dan op een traditionele wielersprint met een echte "punch".

Groet Gert-Jan
Redelijk snel fietsen is best grappig.

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 07 nov 2010 02:07

Toch vind ik het vreemd dat jij gugi100, zoals jezelf zegt "over de houdbaarheidsdatum" wel mogen komen testen op vermogen terwijl er een heleboel jongens al worden afgeschreven op basis van lengte terwijl die wellicht veel hogere wattages weg kunnen trappen...

Volgens mij kan je het best gewoon een open selectie toepassen. Hoe meer mensen er op je kwalificatie komen, hoe groter de kans dat je er de meest geschikte persoon uit kan pikken...

Maar goed, ik zal wel vanuit mijn eigen frustratie van 1,83m dit bericht zitten te typen :(
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

arepol
Forum-lid

arepol 07 nov 2010 22:33

Ze zitten met het probleem dat ze alles aan de fiets al moeten berekenen/bouwen terwijl ze nog met de selectie van de renner zitten.
Als de renner van tevoren niet bekend is en je wil toch al een fiets kunnen berekenen/bouwen, moet je uitgaan van bepaalde maten. Enig lengteverschil is dan wel op te vangen, maar dit is natuurlijk maar beperkt.
Als je dan gaat kijken in welke groep de kans op de perfecte kandidaat (meeste vermogen over bepaalde tijd) het grootst is, dan is dat hoogstwaarschijnlijk de groep van tussen de 1.90 en 2.00 meter.

@ Jummeltje: ik ben ook gefrustreerd, ook 1.83 m :)
Alles is relatief 8-)

Plaats reactie