133km/h op de fiets! Ga jij de uitdaging aan?
Dat is niet waar... het gaat om een 200 meter vliegend.. daar heb je een pure sprinter voor nodig, niet iemand die minuten lang hard kan rijden
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ja, maar die vliegende start is toch echt een probleem met zo'n fiets. De kinetische energie is vrij fors op 133 km/h en dat vermogen heb je wel moeten leveren. Daarnaast is de fiets ook nog een stuk zwaarder dan een baanfiets/racefiets, wat wederom een hogere kinetische energie tot gevolg heeft.
Die laatste 200 meter is enkel waar de snelheid getimed wordt. De moeilijkheid zit 'm in de beperkte afstand die er is om te accelleren tot deze snelheid.
Die laatste 200 meter is enkel waar de snelheid getimed wordt. De moeilijkheid zit 'm in de beperkte afstand die er is om te accelleren tot deze snelheid.
Amclassic-fan schreef:Het gaat niet om absolute snelheid in de sprint op een wegfiets, maar om een persoon die een absurd vermogen kan leveren. Cavendish legt Boonen er wel op in een sprint, maar Boonen levert veel meer vermogen. Daarom hebben ze besloten om de fiets te bouwen voor personen die 1m90 of langer zijn.
Dat is een keuze. De huidige snelheidsrecordhouder, Sam Whittingham, is onder de 1.70 m dacht ik, waardoor er extreem kleine kuipstroomlijn om de man heengebouwd wordt. Voor absolute snelheid lijkt een groot persoon negatief te werken. Voor een urrrecord daarintegen?
De snelheidsrecordhouder met zijn vorige fiets.
[img=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... ingham.jpg]
Juist die beperkte afstand maakt het toch dat deze uitdaging geschikt is voor mensen die een heel hoog wattage weg kunnen trappen? Sprinters kunnen in korte tijd een veel grotere snelheidsjump maken dan 'duurrenners' daarnaast kunnen sprinters een hogere topsnelheid halen..
Anders zouden ze cancellara eens moeten benaderen, dat is een oermens met én hoge wattagewaarden én een perfect uithoudingsvermogen.
Toch denk ik dat chris hoy met 1.85 geschikter is..
Anders zouden ze cancellara eens moeten benaderen, dat is een oermens met én hoge wattagewaarden én een perfect uithoudingsvermogen.
Toch denk ik dat chris hoy met 1.85 geschikter is..
De aanloop is een kilometer of wat, en dit moet men al op submaximaal vermogen kunnen fietsen, zonder te verzuren. Je zou dus een 4 of 10km baanspecialist willen hebben met een sterk eindschot.
Daarnaast moet het vermogen alleen maar uit de benen komen, de rest van het lichaam gebruiken is er niet bij. Hier zullen de coureurs dus echt op gescreend moeten worden. Ik vind het wel apart dat de vorm van het voertuig al bestaat terwijl er zich nog geen atleet gecommiteerd heeft aan het project. Gevolg: de stroomlijn wordt groter dan noodzakelijk, en daardoor wordt het lastig.......
Daarnaast moet het vermogen alleen maar uit de benen komen, de rest van het lichaam gebruiken is er niet bij. Hier zullen de coureurs dus echt op gescreend moeten worden. Ik vind het wel apart dat de vorm van het voertuig al bestaat terwijl er zich nog geen atleet gecommiteerd heeft aan het project. Gevolg: de stroomlijn wordt groter dan noodzakelijk, en daardoor wordt het lastig.......
Dus eigenlijk is sven kramer de ideale persoon?
In nederland hebben we niet echt van die beesten. Tim Veldt komt wat dat betreft nog het dichtst in de buurt denk ik. Een prima achtervolger, die nog steeds er snel is..
In nederland hebben we niet echt van die beesten. Tim Veldt komt wat dat betreft nog het dichtst in de buurt denk ik. Een prima achtervolger, die nog steeds er snel is..
Qua lengte voldoe ik aan de eisen. Dat is ongetwijfeld ook het enige punt waarop ik aan de eisen voldoe want ik ben absoluut niet sterk genoeg en bovendien lijkt het me doodeng.
Maar aan de andere kant lijkt het me best interessant om me te laten testen en een deel van het traject mee te maken, dat ik uiteindelijk afval staat toch al vast dus op zich heb ik niks te verliezen.
Zou dat een verkeerde motivatie zijn?
Maar aan de andere kant lijkt het me best interessant om me te laten testen en een deel van het traject mee te maken, dat ik uiteindelijk afval staat toch al vast dus op zich heb ik niks te verliezen.
Zou dat een verkeerde motivatie zijn?
Amclassic-fan schreef:Voor de topsnelheid zou het me niets verbazen als een roeier of schaatser een stuk geschikter is dan een wielrenner.
Dat zou heel goed kunnen, een goede 10km schaatser.
Een roeier is te breed in de schouders (neem ik aan) en dit zal de vorm van de stroomlijn niet echt ten goede komen. Kwa duur van de prestatie zit je dan wel weer goed.
baron062 schreef:Amclassic-fan schreef:Voor de topsnelheid zou het me niets verbazen als een roeier of schaatser een stuk geschikter is dan een wielrenner.
Dat zou heel goed kunnen, een goede 10km schaatser.
Een roeier is te breed in de schouders (neem ik aan) en dit zal de vorm van de stroomlijn niet echt ten goede komen. Kwa duur van de prestatie zit je dan wel weer goed.
Is de breedte dan van belang bij een ligfiets?
Theo V schreef:Is de breedte dan van belang bij een ligfiets?
Jazeker.
Om 2 redenen:
a: Frontaal oppervlak, breder=groter=langzamer=hogere CA
b: Ervanuitgaande dat de rijder op de rug ligt, is het lastig om de ideale druppelvorm in de stroomlijn te kneden. =hogere CW
uiteindelijk moet de winst in de uitgemergelde details liggen, dus men moet overal aan denken.
wat dacht je van Hans Wessels uit Almelo?
http://elan-racing.bikealive.nl/?page_id=76
http://elan-racing.bikealive.nl/?page_id=76
Opgeven is geen optie!