Alles over vakanties op én met de fiets
-
farelli
- Forum-lid
farelli
27 dec 2010 11:14
Ik blijf het ambitieus vinden qua tijd, zeker ook als de terugreis erin zit. Maar misschien fiets je wel harder en langer dan mij

. Sfeer en cultuur onderweg opdoen vond ik ook wel van belang. Dat kan voor eenieder anders liggen.
Geen tentje opzetten en afbreken scheelt in ieder geval een hoop tijd en ook wat bagage. Wat meer planning voor overnachtingsadressen is dan wel nodig. Check deze vooraf wil je verrassingen voorkomen. Soms is de gite opgeheven.
Voor de terugreis is Soetens in Vessem interessant. Deze verzorgen fietsvervoer terug naar jouw voordeur voor €119. Mijn ervaring hiermee is goed. En je fiets kan niet mee terug in de trein! Als je vliegt is het weer anders. Ik heb geen ervaring met fietsvervoer in het vliegtuig. Weeze is voor zuid-oost Nederland wel een prettige verbinding.
Voor de fiets: ik had er Schwalbe Marathon XR onderliggen, dat was wel fijn. Geen lek gehad.
-
waterman
- Forum-lid
waterman
28 dec 2010 20:05
Ik heb zoiets nog nooit gedaan, maar denk dan toch de mtb te nemen met een klein
bagage rekje erop. Banden erop die voor meer straat gebruik goed zijn. Verder zou
ik dan via b&b overnachten. Vooraf zo goed mogelijk plannen is vanzelf sprekend.
Lijkt me wel een heel mooi avontuur ook al krijg je wellicht met wat ongemakken te doen.
-
dj
- Forum-lid
dj
30 dec 2010 17:02
Allereerst - mooi plan! Deze zomer ben ik van Lissabon naar Noord-NL gefietst. Alle overnachtingen in hotelletjes/bij vrienden onderweg. Heb er 25 fietsdagen over gedaan (2658 km) met onderweg in totaal zes rustdagen. Langste aan-één stuk was 10 dagen. Drie weken voor 2000 km inclusief terugreis is mijns inziens tamelijk ambitieus, en dan wordt het meer werk dan vakantie - als je ergens aankomt wil je nog even je spullen wassen, eten, een beetje rusten en ook nog wat om je heen kijken. Van dat touristiche gedeelte komt niet zoveel meer als je iedere dag een uur of 6 a 7 op de fiets zit en met pauzes dus 8 tot 9 uur onderweg bent.
Ik heb de trip - inclusief een stuk van de Camino - gemaakt op mijn racefiets (carbon) met een bagagedrager van Topeak en bijbehorende tassen (
http://www.topeak.com/products/Bags/MTXTrunkBagDXP) , net geen 9 kilo bagage. Omdat het zomer was had ik niet zoveel bij me. Als je in Spanje van de Albergues dos peregrinos gebruik wilt maken heb je een slaapzak nodig - dat kan dus niet met weinig bagage. Fietsen kan door heel Spanje wel met de racefiets (prachtige wegen!) maar dan zul je niet altijd de Camino kunnen volgen - daar heb je wel een ATB voor nodig en zelfs dan kunnen bepaalde dingen gewoon echt niet (ik heb de Camino eerder gewandeld en er zitten gewoon een paar stukken in die alleen te voet gaan).
Mijn advies zou zijn - neem er tenminste één week meer de tijd voor - of sla een stuk over. Noord-Frankrijk is bijvoorbeeld niet zo spannend. Veel plezier!
-
farelli
- Forum-lid
farelli
30 dec 2010 17:30
[img=
http://img140.imageshack.us/img140/9149 ... 558462.jpg]
Ik deed het hiermee. Gazelle Kathmandu. Zwaar maar degelijk.
Met een comfortabel Brooks-zadel, mits ingereden

Lock op verende voorvork voor de reguliere klimmetjes.
Niet geschikt voor sommige wandelpaden, de originele camino, in Spanje.
Maar daar had ik dan de route van Clemens Sweerman voor.
Wil je slapen in de gelegenheden voor pelgrims/peregrinos (en dat kan leuk en praktisch zijn) dan heb je wel een Credencial nodig. Waarmee je in Santiago de Compostela dan kunt bewijzen dat je de laatste 200km met de fiets hebt afgelegd. En daar een mooie oorkonde voor krijgt.
-
100cols
- Forum-lid
100cols
01 jan 2011 13:31
Goed plan om dit te gaan doen! Klopt het dat de route ongeveer 2000km is en dat het voornamelijk over asfalt gaat?
Dan is het in 2 1/2 week prima te doen, mits je een beetje kunt fietsen en over het nodige doorzettingsvermogen beschikt. Maar als er iets is dat we mogen veronderstellen bij leden van het FIETS-forum, dan zijn het de bovengenoemde eigenschappen. Je zit dan aan iets meer dan 140km per dag bij 14 fietsdagen.
Mits mijn veronderstelling over hoofdzakelijk asfalt klopt, zou ik gaan voor een 28" randonneur. Liefst met stalen frame, en in mijn geval racestuur, maar dat is een persoonlijke voorkeur die verder voor de geschiktheid van de fiets niet zoveel uitmaakt. Omdat je niet gaat kamperen is een op maat gemaakte Van Herwerden Roadmaster C waarschijnlijk het beste dat je kunt kopen, maar daar betaal je dan ook wel de hoofdprijs voor. Anderzijds, dat is bij Idworx niet anders. Zijn natuurlijk ook prima fietsen, maar is wel overkill als er geen tent en dergelijk mee gaat. Rohloff zou ik me niet teveel op blind staren, niet dat het niet goed is (wel duur), maar sinds wanneer zijn derailleurs zo slecht? Zelfs met een Deore groep kun je probleemloos een aantal keren heen en weer naar Santiago.
-
farelli
- Forum-lid
farelli
02 jan 2011 23:33
Het ligt er natuurlijk ook wel aan welke route je fietst. Gan toch maar uit van z0'n 2200/2300 km vanuit het zuiden.
Verder kan het eigenlijk op elke fiets. Ik ken iemand die het met plastic fietstassen van de Hema op een alu huis-tuin- en keuken damesfiets deed. Wel een extra buis tussen balhoofd- en zitbuis laten lassen. Amper versnellingen!
Maar hoe comfortabel is het dan nog?
Nogmaals, onderschat de benodigde tijd niet. Als je eten en slapen moet organiseren is het heel anders dan met een toertocht. En dan weken achter elkaar.
-
farelli
- Forum-lid
farelli
12 jan 2011 09:59
Heb je al meer een idee hoe je het gaat doen Patrick?
En welke fiets daarbij gebruikt wordt?
-
superrose
- Forum-lid
-
Contact
superrose
12 jan 2011 10:31
Een vriend van me heeft precies hetzelfde gedaan, schijnt supergaaf te zijn!
-
patmaessen
- Forum-lid
patmaessen
13 jan 2011 08:59
Ben vol in de voorbereiding van surfen op het net en zoeken in verschillende fora, bibliotheek bezoeken, landkaarten etc.
Fiets ben ik nog niet helemaal uit. Heb altijd graag een fiets met rohloff naaf willen hebben en ben ook voornamelijk in deze richting aan het zoeken.
Weet in ieder geval dat je niet even op de fiets stapt en gewoon maar begint te rijden richting het zuiden. Voorbereiding is al de halve pret. Hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen / keuze's.
-
ophetkantje
- Forum-lid
ophetkantje
13 jan 2011 09:24
Ken meerdere mensen die dit gedaan hebben. Mijn tip neem de fiets die je zelf het beste lijkt. Een oom en tante van mij zijn op, wat ik noem gewone Koga fietsen gegaan. Relactie houding, afmontage LX niveau, afstand ca 80-100 km/dag, wel voor een achter dragers. Een ander is op een volgeveerde (met lockout) MTB met relatief smalle banden en XTR afmontage gegaan, veel in een rugzak en een beetje in zo'n knapzak die je aan je zadelpen bevestigd. Weer een ander op een racefiets ( een van zeker 8 jaar oud) met Ultegra, met alleen een achterdrager. Allemaal kozen ze de fiets, waarop ze normaal ook de meeste uren doorbrachten, het plezier van de tocht is dan het grootst.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
farelli
- Forum-lid
farelli
18 jan 2011 00:33

Al voorbij gekomen in je overwegingen?
Laatst gewijzigd door
farelli op 12 jun 2011 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mathijst
- Forum-lid
mathijst
18 jan 2011 00:40
Of met een B.O.B yak kar er achter...
Alleen wereldfietser biedt denk ik meer uitkomst, daar staan al deze dingen beschreven
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan