sion
Ach, nu je het zegt: in de herfst waren er werken op de hoofdweg (aan de zwitserse kant), waardoor we een stuk langs een kleiner baantje moesten rijden.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Ik ga dit jaar ook naar Sion op vakantie.
Vorig jaar was de 4e etappe van de Ronde van Romandie Sion-Sion.
Hieronder vind je een beschrijving van die etappe.
De etappe kun je nog via internet bekijken op www.cycling.tv
Zoek dan in archief naar de Ronde van Romandie 2006, 4e etappe
Ronde van Romandie 2006
4e Etappe
29 April 2006 Sion - Sion
Afstand
:
127.70 Kilometer
Starttijd
:
13:30 uur Vorig jaar was Sion met haar omgeving al decor voor de finale van de eerste grote bergetappe, dit jaar verruilen ze de finale voor de gehele etappe. In tegenstelling tot een jaar eerder ligt de finish nu niet bergop. Drie plaatselijke rondjes brengen de renners uiteindelijk terug in Sion. Wanneer het zo ver is, is de kilometerteller met 127,7 opgelopen en zijn drie bergtoppen bedwongen.Het eerste rondje heeft als berg de beklimming naar Ovronnaz. Om hier te komen wordt de Rhône gevolgd in zuidwestelijke richting tot aan Riddes. Vanuit Riddes steken we over, het gebergte aan de noordelijke zijde van de rivier in. Hier ligt de berg l’Adève waaromheen een weg is gelegen. Het hoogst gelegen punt van deze weg ligt op 1350 meter, een aardig hoogteverschil als nagegaan wordt dat we begonnen op 480 meter. De klim duurt precies tien kilometer. Zoals volgt uit deze statistieken kent de klim een straf stijgingspercentage van maar liefst 8,7%. Dit wordt nog omhoog geschroefd door de laatste zes kilometers, die stuk voor stuk boven de 10% stijgingspercentage zitten. Dit belooft dus genoeg voor de rest van de etappe!Door nu langs de bergkant van het dal terug te rijden zijn er meer dorpjes te zien. Ook Sion komt weer voorbij. Opnieuw gaan we in zuidwestelijke richting langs de Rhône, maar na niet al te lange tijd zijn we de rivier zat. Aan de linkerhand loopt een weg opeens de berg op, en dat is altijd aangenamer voor een wielrenner. Of voor de volger in ieder geval. Zonder dat er een dal te bekennen is nemen we toch maar de klim om het dorpje Fey te bereiken. Tot aan hier liep de weg ongeveer parallel aan de Rhône. Geen haarspeldbochten, want daar is geen ruimte voor. Pas in Fey wordt gedraaid richting Basse-Nendaz. Dit is het lager gelegen gedeelte van Nendaz dat zich op een soort plateautje bevindt. Het hogere gedeelte zullen we niet bereiken, want ook de linker kant biedt een opening. Via Veysonnaz klimmen we nog even door alvorens terug te dalen naar Sion. De tweede klim bestaat dus uit twee gedeelten. Een tussenstuk van 2,5 kilometer scheidt de twee gedeelten van wie de eerste het langst is en de tweede het steilst. Het eerste stuk naar Basse-Nendaz telt 7,7 kilometers en stijgt met een gemiddelde van zes procent. Het tweede gedeelte waar bovenop de bergstreep is getrokken is korter met bijna vier kilometer, maar kent wel een percentage van 7,5%. Terug in Sion ligt zeshonderd meter voor de finishstreep nog een streep. Dit maal doet deze dienst als tussensprint voor de extra premies.Na die passage beginnen we dus aan het derde en laatste rondje. Deze kent nog stukken uit de finale van vorig jaar die ook op dezelfde helling verreden werd. Nu nemen we de weg richting het noordwesten om daar de bergen te verkennen. Voordat we echt gaan klimmen is nog de mogelijkheid om wat extra energie in te nemen, want de laatste kilometers zullen pijn gaan doen. Na de ravitaillering is er nog maar veertig kilometer te rijden met onder andere de klim naar de Pas de l´Ours. Deze klim werd vorig jaar ook gedeeltelijk beklommen tot aan Lens. Nu rijden we gewoon door om net na Montana het hoogste punt van deze Tour de Romandie te bereiken. Één kilometer eerder lag al de bergprijs. Deze klim behoort net als de twee voorgaande tot de eerste categorie. Maar als er een buitencategorie in deze ronde bestond was ze daarin geplaatst. Maar liefst 12,8 kilometer lang kent deze pas een gemiddeld stijgingspercentage van niet minder dan acht procent! En ook in deze klim zijn stukken opgenomen van boven de tien procent. Om de symbolische hoogte toch nog iets te geven is bijna twee kilometer na de top op het hoogste punt van de ronde een tussensprint gelegd. Vanaf hier is 18,5 kilometer vol afdalen om vervolgens de laatste zeven kilometers die zo goed als vlak zijn te voltooien. Na de eerdere passages dient de eindstreep nu wel als finish. Na 127,7 loodzware kilometers is op deze zwarte zaterdag bekend wie de Koninginne-etappe in de Tour de Romandie gewonnen heeft. Voor de klimmers de laatste kans om wendingen aan het klassement te geven, morgen staat immers een tijdrit op het programma.
Vorig jaar was de 4e etappe van de Ronde van Romandie Sion-Sion.
Hieronder vind je een beschrijving van die etappe.
De etappe kun je nog via internet bekijken op www.cycling.tv
Zoek dan in archief naar de Ronde van Romandie 2006, 4e etappe
Ronde van Romandie 2006
4e Etappe
29 April 2006 Sion - Sion
Afstand
:
127.70 Kilometer
Starttijd
:
13:30 uur Vorig jaar was Sion met haar omgeving al decor voor de finale van de eerste grote bergetappe, dit jaar verruilen ze de finale voor de gehele etappe. In tegenstelling tot een jaar eerder ligt de finish nu niet bergop. Drie plaatselijke rondjes brengen de renners uiteindelijk terug in Sion. Wanneer het zo ver is, is de kilometerteller met 127,7 opgelopen en zijn drie bergtoppen bedwongen.Het eerste rondje heeft als berg de beklimming naar Ovronnaz. Om hier te komen wordt de Rhône gevolgd in zuidwestelijke richting tot aan Riddes. Vanuit Riddes steken we over, het gebergte aan de noordelijke zijde van de rivier in. Hier ligt de berg l’Adève waaromheen een weg is gelegen. Het hoogst gelegen punt van deze weg ligt op 1350 meter, een aardig hoogteverschil als nagegaan wordt dat we begonnen op 480 meter. De klim duurt precies tien kilometer. Zoals volgt uit deze statistieken kent de klim een straf stijgingspercentage van maar liefst 8,7%. Dit wordt nog omhoog geschroefd door de laatste zes kilometers, die stuk voor stuk boven de 10% stijgingspercentage zitten. Dit belooft dus genoeg voor de rest van de etappe!Door nu langs de bergkant van het dal terug te rijden zijn er meer dorpjes te zien. Ook Sion komt weer voorbij. Opnieuw gaan we in zuidwestelijke richting langs de Rhône, maar na niet al te lange tijd zijn we de rivier zat. Aan de linkerhand loopt een weg opeens de berg op, en dat is altijd aangenamer voor een wielrenner. Of voor de volger in ieder geval. Zonder dat er een dal te bekennen is nemen we toch maar de klim om het dorpje Fey te bereiken. Tot aan hier liep de weg ongeveer parallel aan de Rhône. Geen haarspeldbochten, want daar is geen ruimte voor. Pas in Fey wordt gedraaid richting Basse-Nendaz. Dit is het lager gelegen gedeelte van Nendaz dat zich op een soort plateautje bevindt. Het hogere gedeelte zullen we niet bereiken, want ook de linker kant biedt een opening. Via Veysonnaz klimmen we nog even door alvorens terug te dalen naar Sion. De tweede klim bestaat dus uit twee gedeelten. Een tussenstuk van 2,5 kilometer scheidt de twee gedeelten van wie de eerste het langst is en de tweede het steilst. Het eerste stuk naar Basse-Nendaz telt 7,7 kilometers en stijgt met een gemiddelde van zes procent. Het tweede gedeelte waar bovenop de bergstreep is getrokken is korter met bijna vier kilometer, maar kent wel een percentage van 7,5%. Terug in Sion ligt zeshonderd meter voor de finishstreep nog een streep. Dit maal doet deze dienst als tussensprint voor de extra premies.Na die passage beginnen we dus aan het derde en laatste rondje. Deze kent nog stukken uit de finale van vorig jaar die ook op dezelfde helling verreden werd. Nu nemen we de weg richting het noordwesten om daar de bergen te verkennen. Voordat we echt gaan klimmen is nog de mogelijkheid om wat extra energie in te nemen, want de laatste kilometers zullen pijn gaan doen. Na de ravitaillering is er nog maar veertig kilometer te rijden met onder andere de klim naar de Pas de l´Ours. Deze klim werd vorig jaar ook gedeeltelijk beklommen tot aan Lens. Nu rijden we gewoon door om net na Montana het hoogste punt van deze Tour de Romandie te bereiken. Één kilometer eerder lag al de bergprijs. Deze klim behoort net als de twee voorgaande tot de eerste categorie. Maar als er een buitencategorie in deze ronde bestond was ze daarin geplaatst. Maar liefst 12,8 kilometer lang kent deze pas een gemiddeld stijgingspercentage van niet minder dan acht procent! En ook in deze klim zijn stukken opgenomen van boven de tien procent. Om de symbolische hoogte toch nog iets te geven is bijna twee kilometer na de top op het hoogste punt van de ronde een tussensprint gelegd. Vanaf hier is 18,5 kilometer vol afdalen om vervolgens de laatste zeven kilometers die zo goed als vlak zijn te voltooien. Na de eerdere passages dient de eindstreep nu wel als finish. Na 127,7 loodzware kilometers is op deze zwarte zaterdag bekend wie de Koninginne-etappe in de Tour de Romandie gewonnen heeft. Voor de klimmers de laatste kans om wendingen aan het klassement te geven, morgen staat immers een tijdrit op het programma.
Net terug van 5 dagen Zwitserland, standplaats Conthey (naast Sion). Hieronder een fotoimpressie:
1e dag Crans Montana en lac de Zeusier. Op weg naar lac de Zeusier:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3217/277 ... ea.jpg?v=0]
Lac de Zeusier:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3178/277 ... ee.jpg?v=0]
2e dag Glacier de Moiry. Kletsnat en ijskoud. 3 graden en sneeuw op de top.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3258/277 ... 69.jpg?v=0]
Met de bus naar beneden (ja die komt echt op 2350 meter!); veel veiliger. Helaas Chadolin niet kunnen beklimmen.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3027/277 ... 18.jpg?v=0]
3e dag 3 klimmen boven 2000 m. De 1e: Arolla Glacier en ....stralend mooi weer.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3194/277 ... a8.jpg?v=0]
Zicht op les Haudieres vanaf de klim naar Arolla:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3166/277 ... 3e.jpg?v=0]
De 2e: Barrage de la Grande Dixence
[img=http://farm4.static.flickr.com/3041/277 ... 67.jpg?v=0]
De 3e: Thyon 2000:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3014/277 ... 58.jpg?v=0]
Op de heen- en terugreis nog wat geklommen zoals Paßwang:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3241/277 ... d9.jpg?v=0]
Grosser Feldberg Duitsland:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3008/277 ... ef.jpg?v=0]
MEER FOTO'S
1e dag Crans Montana en lac de Zeusier. Op weg naar lac de Zeusier:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3217/277 ... ea.jpg?v=0]
Lac de Zeusier:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3178/277 ... ee.jpg?v=0]
2e dag Glacier de Moiry. Kletsnat en ijskoud. 3 graden en sneeuw op de top.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3258/277 ... 69.jpg?v=0]
Met de bus naar beneden (ja die komt echt op 2350 meter!); veel veiliger. Helaas Chadolin niet kunnen beklimmen.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3027/277 ... 18.jpg?v=0]
3e dag 3 klimmen boven 2000 m. De 1e: Arolla Glacier en ....stralend mooi weer.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3194/277 ... a8.jpg?v=0]
Zicht op les Haudieres vanaf de klim naar Arolla:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3166/277 ... 3e.jpg?v=0]
De 2e: Barrage de la Grande Dixence
[img=http://farm4.static.flickr.com/3041/277 ... 67.jpg?v=0]
De 3e: Thyon 2000:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3014/277 ... 58.jpg?v=0]
Op de heen- en terugreis nog wat geklommen zoals Paßwang:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3241/277 ... d9.jpg?v=0]
Grosser Feldberg Duitsland:
[img=http://farm4.static.flickr.com/3008/277 ... ef.jpg?v=0]
MEER FOTO'S
Leef! Fiets!
Heb op 1 aug de Alex Moos gereden met finish op Crans Montana. De klim naar Crans Montana vond ik niet mooi, veel door bebouwing, druk verkeer. Tijdens de Moos werden we een keer of 4 afgeleid en dat was landschappelijk veel mooier maar ook zeer steil en af en toe een afdaling zodat het spel opnieuw kon beginnen.
Waar ik het mooier vond was in de buurt van Leuk, mooie klim boven het dorp bij die grote schotels. Prachtige omgeving.
Waar ik het mooier vond was in de buurt van Leuk, mooie klim boven het dorp bij die grote schotels. Prachtige omgeving.
In 2003 in deze omgeving op vakantie geweest. Vanuit Gampel, tussen Sion en Brig, zijn we vanaf de camping aldaar naar Grimentz gereden, daar aangekomen doorgereden naar het stuwmeer en daarvandaan naar de Pas de Lona. Dit alles wel met de mountainbike. Bovenop de Pas de lona heb je mooi uitzicht op de klim die je loopt tijdens de Grand Raid. De andere zijde dus.. De klim naar Verbier is ook wel leuk, wel doorrijden daarna naar de top natuurlijk naar Croix de Coeur!
-
- Forum-lid
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14
[quote="Tinn"]Net terug van 5 dagen Zwitserland, standplaats Conthey (naast Sion). Hieronder een fotoimpressie:
Wallis oh prachtige wallis, jaren lang wandelverslaafd aan geweest. Als je keer teruggaat raadt ik je aan eens te voet naar de Cabane de Moiry te lopen vanaf het stuwmeer. Een niet al te lastige tocht. Het is een beetje viezige hut, maar buiten zit je zo ongeveer naast de gletcher.
Nu ik voor het eerst echt in de Alpen heb gefietst, ga ik denk ik toch weer een keer terug naar Wallis maar na jouw foto's gezien te hebben met de fiets!
Wallis oh prachtige wallis, jaren lang wandelverslaafd aan geweest. Als je keer teruggaat raadt ik je aan eens te voet naar de Cabane de Moiry te lopen vanaf het stuwmeer. Een niet al te lastige tocht. Het is een beetje viezige hut, maar buiten zit je zo ongeveer naast de gletcher.
Nu ik voor het eerst echt in de Alpen heb gefietst, ga ik denk ik toch weer een keer terug naar Wallis maar na jouw foto's gezien te hebben met de fiets!
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)
Volgende week ga ik naar Zwitserland toe, omgeving Sion..
Misschien mensen die er recent nog zijn geweest en enkele mooie trips hebben gemaakt?
Misschien mensen die er recent nog zijn geweest en enkele mooie trips hebben gemaakt?
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Het meeste is hiervoor al uitgebreid aan de orde geweest. Nog een paar opmerkingen.
De Simplonpas vond ik goed te fietsen, ook qua veiligheid. Zou inderdaad wel zo'n "knipperlichtje" achterop monteren. Je kunt, zoals ik, het geluk hebben dat er relatief weinig vrachtverkeer is tijdens je klim.
De klim naar Leukerbad, vanuit Leuk, vond ook ik mooier dan die naar Crans-Montana. Leukerbad ligt ook veel fraaier, in een soort kom-dal en er heerst een rustige, enigszins "voorname" sfeer. Op de Dorfplatz kun je heerlijk even genieten tijdens je pauze.
Aan te raden is de fraaie afdaling van Leukerbad "binnendoor" naar Varen en dan kun je eventueel nog via Salgesch en Sierre alsnog naar Crans-Montana. Ik vond dit een lastige klim, ook al omdat je (bij mooi weer) voortdurend in de volle zon rijdt en er ook relatief veel verkeer is. Crans-Montana is "verschrikkelijk", behalve dan het stukje, waar je bij het meertje op de besneeuwde toppen van de Walliser Alpen kijkt!
De Nufenen vond ik inderdaad véél zwaarder (is ook de hoogste "inner Schweizer Pass", de Umbrail eindigt immers op de grens met Italië en is dus maar een "halve" pas) dan de Furka. De Furka vind ik, zo langs de Rhônegletscher en met de zich omhoog slingerende weg, ook erg fraai. En ook de Grimsel, met vanaf Gletsch de mooi gelijkmatig lopende bochten, is een aanrader. Het landschap bovenop de Grimsel is erg fraai. En weer erg leuk is, dat je bijv. op de Furka heel mooi de Grimsel ziet liggen.
Tsja, we zouden eigenlijk het gehele jaar door in de bergen moeten kunnen fietsen:D!
De Simplonpas vond ik goed te fietsen, ook qua veiligheid. Zou inderdaad wel zo'n "knipperlichtje" achterop monteren. Je kunt, zoals ik, het geluk hebben dat er relatief weinig vrachtverkeer is tijdens je klim.
De klim naar Leukerbad, vanuit Leuk, vond ook ik mooier dan die naar Crans-Montana. Leukerbad ligt ook veel fraaier, in een soort kom-dal en er heerst een rustige, enigszins "voorname" sfeer. Op de Dorfplatz kun je heerlijk even genieten tijdens je pauze.
Aan te raden is de fraaie afdaling van Leukerbad "binnendoor" naar Varen en dan kun je eventueel nog via Salgesch en Sierre alsnog naar Crans-Montana. Ik vond dit een lastige klim, ook al omdat je (bij mooi weer) voortdurend in de volle zon rijdt en er ook relatief veel verkeer is. Crans-Montana is "verschrikkelijk", behalve dan het stukje, waar je bij het meertje op de besneeuwde toppen van de Walliser Alpen kijkt!
De Nufenen vond ik inderdaad véél zwaarder (is ook de hoogste "inner Schweizer Pass", de Umbrail eindigt immers op de grens met Italië en is dus maar een "halve" pas) dan de Furka. De Furka vind ik, zo langs de Rhônegletscher en met de zich omhoog slingerende weg, ook erg fraai. En ook de Grimsel, met vanaf Gletsch de mooi gelijkmatig lopende bochten, is een aanrader. Het landschap bovenop de Grimsel is erg fraai. En weer erg leuk is, dat je bijv. op de Furka heel mooi de Grimsel ziet liggen.
Tsja, we zouden eigenlijk het gehele jaar door in de bergen moeten kunnen fietsen:D!
60 x Ventoux