Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

voorderailleur haalt buitenblad niet

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 mei 2007 02:33

Nog een tip. Kan ook aan de positionering van de kabel hebben gelegen. Bij oudere shimano derailleurs moest je de kabel op een andere manier (dacht onder het schroefje) vast maken dan bij gebruik van een shifter op de buis waarbij de kabel juist boven het schroefje om de kabel vast te maken moest lopen. Wellicht had je hem niet goed weer vastgemaakt. Tevens is de hefwerking anders als de voorderailleur niet voor remschakeling STI gemaakt is. Dat kan tot het afgooien van de ketting leiden zonder dat je er echt iets aan kunt doen. Het kan wel maar heel nauwkeuring afstellen dus.
Vindt het wel een mooi fietsje trouwens voor een "oudje".

burd
Forum-lid

burd 26 mei 2007 10:16

Quote: Origineel geplaatst door jsparie op 26 Mei 2007
Nog een tip. Kan ook aan de positionering van de kabel hebben gelegen. Bij oudere shimano derailleurs moest je de kabel op een andere manier (dacht onder het schroefje) vast maken dan bij gebruik van een shifter op de buis waarbij de kabel juist boven het schroefje om de kabel vast te maken moest lopen. Wellicht had je hem niet goed weer vastgemaakt. ...

Zie hier:
http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html#alternate

jazzper
Forum-lid

jazzper 26 mei 2007 13:43

ja die alternatieve manier ken ik. Is geloof ik om 8 speed te kunnen rijden met een 9 speed dura ace.
Maar dat is voor de achterderailleur bedoeld zo ver ik weet.

thx voor het compliment overigens, ben er ook super trots op. Enige wens is nog eens om een complete makeover qua groep te doen. Dat ge(i)le frame met die rode bandjes en mooie wielen (ultegra naven, mavic open sup ceramic velgen) verdienen beter dan mijn frankenstein setup (van exage tot ultegra). Ik zou van MikesBike (zie paar postjes hoger) voor een zacht prijsje een complete 8 speed Veloce groep overnemen (italiaans hoort bij italiaans he), totdat van de week zijn schuur afbrandde met de meeste van zijn fietsen erin (echt heel kut voor hem, van Voodoo mtb tot racers tot meer bikes). Dat wordt hem dus even niet. Ben nu aan het toewerken naar volledig 600/ultegra. Die met die 3 kleurtjes (groen/blauw/grijs) via marktplaats. Als mensen nog aandelen hebben :)

Nog een vraag:
het werkt nu allemaal maar opschakelen (naar groter kransje achter) gaat niet 100 soepel. Soms 2x shiften, traag, etc. Hoe kan ik dit beter afstellen? Afwaarts gaat soepel. Kabels gaan zover ik inschat redelijk soepel door de kabels dus dat is het niet. Kan ik met dat afstelschroefje (zo'n tonnetje achterop de derailleur en op de onderbuis bij de overgang naar open kabel) niet wat tunen?
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

jsparie
Forum-lid

jsparie 27 mei 2007 02:23

Zeker stelschroefje achterop derailleur beetje linksom draaien. Kwart slagje per keer dan weer even testen.

jazzper
Forum-lid

jazzper 27 mei 2007 18:43

je bedoelt die 'derde' schroef om de houding van je derrie af te stellen? Ik dacht dat die was om te voorkomen dat in de lichtste versnelling je pullies niet tegen de ketting daarboven lopen. Als je die bedoelt probeer ik die. Kun je dat bevestigen? :D
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

Plaats reactie