Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

voorderailleur haalt buitenblad niet

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 23 mei 2007 22:47

De situatie:

- Ik heb een ouder type Shimano 600 voorderailleur die de kabel van onder binnen krijgt.
- Ik heb een setje 3/7 STI shifters (RSX).
- Ik heb een wat ouder shimano onbekend crankstel (double voor).
- trapas weet ik zo niet, maar iig vierkant

Eerst werkte het totdat ik er een nieuw crankstel op zette. (Nieuw is relatief begrip he ;)). Nu haalt de voorderailleur het buitenblad niet meer! Ok, simpel, toch? Even de stelschroefjes aanpassen. Maar nog steeds niet. Volgens mij zijn de opties:

- cranksel schuift niet genoeg op de trapas (verschil tussen ik geloof japanse en europese spie)
- voorderailleur kan niet ver genoeg naar buiten fysiek
- ik doe iets fout

Enige nieuwe inzichten voor mij?
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 23 mei 2007 23:46

Als ik het goed begrijp heb je een triple crank (Shimano 3/7 STI) verwisseld voor een double zonder de bracketas aan te passen. De bracketas zal waarschijnlijk te lang zijn voor het double crank.Als de voorderailleur wel fysiek (ruim) over het buitenblad kan staat er niet genoeg spanning op je kabel. Even helemaal terug schakelen, losmaken, aantrekken een weer vast.

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 24 mei 2007 00:09

nee fysiek lijkt hij het niet te redden dus aan de kabel ligt het niet (ook met de hand geprobeerd) en nee ik had hiervoor ook een double. Ik kom echt maar een mm of 4 tekort denk ik :(
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 24 mei 2007 00:16

mss een domme vraag maar heb je dit al geprobeerd: het kabeltje los maken, het schroefje ( bijna ) helemaal los te draaien en dan kijken of hij erover heen komt?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2007 01:46

enige oplossing: andere vierkante as voor double crankstel (zo rond de 109mm als ik me niet vergis). Die triple as (zal groter dan 111 mm zijn) heeft een te grote aslengte. Vervangen moet voor een euro of 30-40 te regelen zijn (dan heb je chorus/ultegra kwaliteit), maar voor 15 euro heeft je fietsenmaker normaal ook al een goed asje liggen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 24 mei 2007 02:34

maar hij had hiervoor een dubbel crankstel,kan het dan ook zo zijn dat die as ook groter is dan normaal?

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 24 mei 2007 10:56

Wanneer gebruik je het buitenblad eigenlijk?
Misschien even wachten tot je de campagnolo groep gaat monteren :-)
Niet zeuren maar rijden

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2007 11:38

Quote: Origineel geplaatst door anno op 24 Mei 2007
maar hij had hiervoor een dubbel crankstel,kan het dan ook zo zijn dat die as ook groter is dan normaal?

ja, dacht ik ook, maar ik blijf ervan uitgaan dat hij een triple as heeft. zijn shifters zijn blijkbaar ook triple, en zijn ouder crancstel kan een hogere Q-waarde hebben. Het kan misschien wel zo zijn dat een ander crankstel het wel doet, maar dat is de situatie er meer één van geluk dan van weloverwogen ingrepen. Ik zou nog altijd gaan voor een andere as, zolang er niets scheelt met die derailleur natuurlijk!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 24 mei 2007 14:14

nog een keer (niet geirriteerd hoor ;)):
beide crankstellen (mijn vorige als de 'nieuwe') zijn doubles.

Het zou toeval kunnen zijn dat het werkte hiervoor natuurlijk.

Ik heb nog wel 2 trapassen over, waarvan een zelfs bij het 'nieuwe'crankstel zat. Die zal een kleinere Q waarde hebben gok ik. Meten is weten: dat moet ik nog doen.

Ook heb ik een nieuwe ultegra FD geregeld, misschien dat die verder uit kan slaan.

kabels hebben er niets mee te maken, zelfs los redt hij het niet.

bedankt voor het meedenken!
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 25 mei 2007 20:15

nou het is opgelost.

Enerzijds zat er toch nog wat rek in de FD waardoor het nog wel gekund had, maar natuurlijk leek het me niet.

Even tussen mijn onderdelen gekeken en hee krijg nou wat: een trapas die smaller is. Gisteravond even lopen klussen en in een half uurtje zat die andere trapas erin.

Vandaag hernieuwde poging gedaan tot afstellen en dat gaat prima. Althans: het komt goed, het ratelt nu nog aan alle kanten, maar dat is slechts de kunst der afstellen die ik nog aan het oefenen ben ;)

Qua reikwijkte is het nu ok. Hij pakt ook alle versnellingen voor en achter. Nu nog finetunen.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 25 mei 2007 22:16

De oplossing lag voor de hand maarja...je weet 't nooit hè. Heb je de trapas trouwens met montagepasta gemonteerd anders krijg je 'm er niet meer uit na een jaartje?

jazzper
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 sep 2005 01:58
Locatie: Zeist

jazzper 26 mei 2007 01:24

had ik niet
nu maar vaseline gebruikt, dat wil ook wel aardig.

Mechaniciens zouden wit wegtrekken als ze zagen hoe je ook zonder speciaal gereedschap een heel eind komt ;)

cranktrekker en trassleutel heb ik nog wel, maar daarna houdt het op ;)

met waterpomptang met beleid zonder kras vaste cup eruit gedraaid en de andere kant het zelfde met de borgring en de losse cup. Zat ook heel los want ik weet uit ervaring dat je ook heel wat schade kan berokkenen. Vandaag gelijk een sleutel gehaald voor die kant van het BB (met 2 van die pinnetjes). Nu nog zo'n grote jongen voor de de borgring enerzijds en de vaste cup anderzijds voor de volgende keer.

wil met gepaste trots ook even vermelden dat ik eindelijk het geduld heb opgebracht om zelf mijn versnellingen te fixen aan de hand van m-gineering en die PDF van TS-biker hier. Normaal ben ik daar te lui voor en laat ik eens per jaar de LBS dat strak doen voor mijn hoofdfiets maar wilde het nu zelf.

Was nogal een crime want totaal diverse shimano onderdelen. Triple shifter en double crankstel (gewoon de lichtste stand skippen en de middelste stand als uitgangspunt nemen, werkt als een trein). Achter 8 speed cassette terwijl 7speed shifter: grootste kransje komt hij nu niet zoals bedoeld. Heb hem daar niet eens hoeven limiten.
Deda U2 // Eeuwige held: Sheldon Brown (1944-2008)

Plaats reactie