90+ en racewielen
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Zoran is tot eind juli op vakantie. Dus tot die tijd geen wielen te krijgen.
What makes the boat go faster?
Ik zou je een setje eurus wielen willen aanbevelen. Weeg zelf tegen de 90kg en m'n wielen hebben het tijdens het koersen flink te verduren. Desalniettemin heb ik er nog nooit een slagje of iets dergelijks in gehad.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
De Mavic Ksyrium is totaal niet geschikt voor een wat zwaardere rijder. Ze zaten onder mijn Cannondale R2000 toen ik hem kocht. Het eerste wat ik heb gedaan na een testritje: wielen op marktplaats (inmiddels verkocht), en een set handgespaakte wielen besteld. Wel een Mavic velg, Ultegra naaf, en double butted RVS spaken erop. Ik weeg 105 kilo, en dit is een perfecte set voor me. De wielen samen wegen alsnog maar 1880 gram samen nu...
ik weeg in m'n minder maanden net boven de 90kg en neem met m'n ksyriums elite vol de kasseien, wielen zijn nog zo recht als eerste dag, ze lopen lekker ook
nu wil ik hier niemand tegenspreken hoor, feit dat er slechte reeks is geweest van de ksyriums is bekend heeft ook in fiets gestaan eh paar maanden terug
maar ik denk wel als je wiel hebt zonder "productiefout" je er mag op vertrouwen tot zeker 95kg
en laatste bemerking die me stoort, ik lees hier eens 90 kg moet al bijna 36 spaaks zijn, met dan mss liefst met dikke zware tademspaken, en mocht 42 spaaks bestaan nam je best deze (heb trouwens nog op andere foras gelezen ook zulke dingen)
handgespaakt wiel meest bepalende factor voor hoe sterk je wiel zal zijn, is hoe hij opgebouwd is, niet veel mensen kunnen dit nog ik heb m'n wielen laten bouwen door bikeboosting.nl
je moet wel beetje rekening houden met matriaal wat je gebruikt, is de logica zelve eh, maar vele redeneren als een ingenieur maak alles 3x te sterk zal zeker niet plooien dan
mijn setjes is dt240s naven op araya velgjes
32 spaaks en ritchey (dt spaken) 2-1.6-2 spaken en aan aandrijf zijde 2-1.8-2
met m'n 90 kg de ergste kasseien in vlaanderen genomen op volle snelheid en niet minste slag op het setje na deze rit
nu wil ik hier niemand tegenspreken hoor, feit dat er slechte reeks is geweest van de ksyriums is bekend heeft ook in fiets gestaan eh paar maanden terug
maar ik denk wel als je wiel hebt zonder "productiefout" je er mag op vertrouwen tot zeker 95kg
en laatste bemerking die me stoort, ik lees hier eens 90 kg moet al bijna 36 spaaks zijn, met dan mss liefst met dikke zware tademspaken, en mocht 42 spaaks bestaan nam je best deze (heb trouwens nog op andere foras gelezen ook zulke dingen)
handgespaakt wiel meest bepalende factor voor hoe sterk je wiel zal zijn, is hoe hij opgebouwd is, niet veel mensen kunnen dit nog ik heb m'n wielen laten bouwen door bikeboosting.nl
je moet wel beetje rekening houden met matriaal wat je gebruikt, is de logica zelve eh, maar vele redeneren als een ingenieur maak alles 3x te sterk zal zeker niet plooien dan
mijn setjes is dt240s naven op araya velgjes
met m'n 90 kg de ergste kasseien in vlaanderen genomen op volle snelheid en niet minste slag op het setje na deze rit
Ik weeg momenteel 100 kilo (maar het wordt langzaamaan minder) en rij sinds de aankoop van mijn fiets niet meer op de Shimano WH-R550 wielen. Die heb ik gelijk aan de wilgen gehangen en bij Zoran (Bikexperto) een setje Mavic CXP33 met Ultegra 6600 naven en 36 spaken laten maken.
Nu, na 3000 kilometer bijna probleemloos gereden te hebben ben ik wel een beetje uitgekeken op de wielen. Niet dat ze niet bevallen (1 keer spaakbreuk op de kop achter de cassette) maar andere velgen vind ik gewoon mooier.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van het uiterlijk van de DT Swiss RR 1.2 velgen. Daarbij komt dat ze bijna 8 mm hoger zijn en daardoor een stuk "voller" ogen. In combinatie met Dura-Ace naven (dan mag je tenminste radiaal spaken in het voorwiel, gewoon omdat dat lekker stijf én mooier is) en 32 gewone dubbel butted spaken moet dit setje net zo sterk zijn als de combinatie Ultegra/CXP33/DT (zo niet sterker). De DT Swiss RR 1.2 velg is bijna 31 mm hoog en lijkt erg veel op de Rigida DP18. Geen bussen in de velg maar wel een mooie afgedraaide velgrand.
Zodra mijn setje gereed is laat ik jullie mijn bevindingen weten.
Overigens sluit ik mij aan bij de meesten, een setje Ultegra/CXP33/DT, gemaakt door een vakman, daar kun je je bijna geen buil aan vallen (mist je ook fatsoenlijk met het materiaal omgaat)
Nu, na 3000 kilometer bijna probleemloos gereden te hebben ben ik wel een beetje uitgekeken op de wielen. Niet dat ze niet bevallen (1 keer spaakbreuk op de kop achter de cassette) maar andere velgen vind ik gewoon mooier.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van het uiterlijk van de DT Swiss RR 1.2 velgen. Daarbij komt dat ze bijna 8 mm hoger zijn en daardoor een stuk "voller" ogen. In combinatie met Dura-Ace naven (dan mag je tenminste radiaal spaken in het voorwiel, gewoon omdat dat lekker stijf én mooier is) en 32 gewone dubbel butted spaken moet dit setje net zo sterk zijn als de combinatie Ultegra/CXP33/DT (zo niet sterker). De DT Swiss RR 1.2 velg is bijna 31 mm hoog en lijkt erg veel op de Rigida DP18. Geen bussen in de velg maar wel een mooie afgedraaide velgrand.
Zodra mijn setje gereed is laat ik jullie mijn bevindingen weten.
Overigens sluit ik mij aan bij de meesten, een setje Ultegra/CXP33/DT, gemaakt door een vakman, daar kun je je bijna geen buil aan vallen (mist je ook fatsoenlijk met het materiaal omgaat)
KRoiST schreef:mijn setjes is dt240s naven op araya velgjes
Heb je een foto van dit setje? Zijn lage velgen toch?
Zoran mailde me dat hij inderdaad op vakantie is en pas eind juli weer wielen maakt.
Ook adviseerde hij me op de eerste plaats Ambrosio FCS 28 velgen en op de tweede plaats Mach 1 CFX velgen. Deze laatste schijnen erg licht te zijn en erg stijf. De Ambrosio had zich, volgens Zoran, ook erg goed bewezen.
Iemand ook ervaringen met deze twee velgen en ons gewicht?
Ook adviseerde hij me op de eerste plaats Ambrosio FCS 28 velgen en op de tweede plaats Mach 1 CFX velgen. Deze laatste schijnen erg licht te zijn en erg stijf. De Ambrosio had zich, volgens Zoran, ook erg goed bewezen.
Iemand ook ervaringen met deze twee velgen en ons gewicht?
KRoiST schreef:ik weeg in m'n minder maanden net boven de 90kg en neem met m'n ksyriums elite vol de kasseien, wielen zijn nog zo recht als eerste dag, ze lopen lekker ook
Ik ben zeer blij dat je geen productiefoutwielset hebt. Ik heb die dus wel, spaken gebroken, totaal geen spanning er meer op, and last but not least is me velg vorige week gebroken! Zonder valpartijen etc.. opeens zegt me vader na een training, logisch dat er een slag inzit, je hele velg is gescheurd bij een spaakgat. Dus voor mij geen Ksyriums meer..
Anti-Spacers!