Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Heeft iemand ooit problemen gehad met een teamfiets?

janhaakma
Forum-lid

janhaakma 05 jan 2011 22:59

Ok.. Heb me eerlijk gezegd nooit echt verdiept in Cannondale. Ik wil het liefst een jonge gebruikte fiets ivm afschrijving (de kop eraf), hebben jullie dan nog tips waar ik eens naar zou kunnen kijken op marktplaats o.i.d.?

Stap dan denk ik maar af van het Giant Rabo idee.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 06 jan 2011 00:02

Het idee van "de kop eraf" zie je meer bij auto's (voormalige demo of huur auto) dan bij fietsen. Als je op zoek bent naar een gunstig geprijste fiets, dan zou je een overjarig model kunnen overwegen.

Het nadeel van een gebruikte fiets is dat je de geschiedenis niet kent. Van de Rabo fietsen weet je in elk geval dat ze goed zijn onderhouden. Overigens heb je ook met nieuwe fietsen geen zekerheid dat de boel heel blijft, daar zijn talloze voorbeelden van te vinden hier op het forum.

Zelf ben ik in het bezit van een fiets van het voormalige DSB cycling team. De fiets is opgebouwd met een nieuwe ultegra groep, overige onderdelen en wielen en bevalt prima. Wel wat steenslag schade op de voorvork. De reclame en de naam van de renster zijn ook nog verwijderd.
Afbeelding

dalla
Forum-lid

dalla 06 jan 2011 00:11

er zijn rijders geweest die bij Rabo intrede deden en op een overjarige en gebruikte fiets moesten rijden tijdens de aanvang vh contract, Ik denk daarnaast inderdaad dat Rabo zichzelf wel 2x bedenkt voordat ze fietsen op de markt brengen die niet goed zouden kunnen zijn, Juridische rompslomp zitten ze echt niet op te wachten...binnen je budget en geen externe serieuze beschadigingen...kopen!
het meeste leer je door te luisteren!

jsparie
Forum-lid

jsparie 06 jan 2011 00:31

Sharkman 1 schreef:Als je ziet dat in dezelfde zaak een vrijwel nieuwe specialized tarmac met dura ace staat voor ca. 800 euro meer of een Cannondale supersix (= veel beter frame) met ultegra voor ca. 600 meer weet je het eigenlijk het antwoord al (waarbij de cannondale ook nog eens levenslange garantie heeft).
Bovendien hoef je dan ook nog eens niet met reclame rond te rijden en heb je een veel minder snel gedateerd frame... ik zou er niet heel lang over nadenken.

Zou zelf ook niet snel een gebruikte teamfiets kopen, maar of een Cannondale supersix nu veel beter is dan het Giant frame ? De moderne Giant frames zijn qua stijfheid en gewicht toch prima in order tegenwoordig. Wat maakt de Cannondale dan zoveel beter ?

lavsson
Forum-lid

lavsson 06 jan 2011 00:38

janhaakma schreef:...voor nog geen 2.000.

2000? Ik dacht dat die Rabofietsen voor 3600 bij cc5311 stonden. Of heb jij 'contacten'?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 jan 2011 08:54

De sl's zijn 2600/3700.
Wat maakt de Cannondale dan zoveel beter
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat Cannondale beter is enkel dat een nieuwe Supersix een beter frame (eigenlijk betere aanbieding) is dan een tweedehands advanced (supersix = advanced SL) en als TS voor dat geld vele malen beter voor een nieuw frame met volledige garantie kan gaan. 2000 Euro voor een gemiddeld gebruikt frame (enkel de SL van Giant is echt goed) met een goede maar gebruikte onderdelen is in dit geval gewoon teveel.
Zwakte van Giant is dat ze eigenlijk te weinig maten leveren, teveel sloping zijn wat leuk is voor hele kleine rijders maar dat alles boven een M er uitziet als een kinderfiets en dat moet je mooi vinden.
Verder is Giant niet echt geinteresseerd in het topsegment maar laat met de SL enkel zien dat ze het kunnen om er vervolgens een waanzinnige prijs aan te hangen zodat ze toch niet verkocht worden en enkel dienst doen als promotie voor de rest van het gamma.
Rijden doet de SL super en de carbontechniek vindt je terug bij Cervelo's, de addict van Scott en nog wat modellen dus ze weten echt wel hoe het moet (eigenaar van de carbonproducent)
Belangrijkste deel aan een fiets is simpelweg het frame en ook met 105 is een prima fiets te bouwen.
En nogmaals iedereen moet kopen waar hij zij zin in heeft maar als je geen risico wilt lopen moet je niet voor een ex. profframe gaan en ik ben nog niemand tegengekomen die optisch kan beoordelen of een carbonframe na een val nog 100% in orde is en dat geldt zeker voor sturen/vorken etc.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 06 jan 2011 09:17

Sharkman 1 schreef:Volgens mij heb ik nergens gezegd dat Cannondale beter is enkel dat een nieuwe Supersix een beter frame (eigenlijk betere aanbieding) is

????????????? Knap jezef in een zin tegenspreken.

OT
Jan, geen ervaring met de Giants van Rabobank, wel met de oude Colnago's. 2 wielermaten van mij hebben jaren op 3 verschillende teamfietsen met veel plezier gereden, zonder enig probleem. Ook heb ik afgelopen jaar gekoerst met twee andere personen die beide op een Milram Focus teamfiets reden (een clubgenoot van mij), ook beide zonder probleem. Dit waren allemaal carbonframes en ken alleen deze verhalen, geen enkel negatief verhaal.
Mijn eigen idee is wel dat een echt nieuwe fiets gewoon wat zekerder voelt en net dat tikje meer moraal geeft. De clubgenoot met Focus ziet dat anders die vindt juist dat een fiets die van een prof is geweest extra moraal geeft.
Ach, ik zeg ook maar wat

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 jan 2011 09:34

dan een tweedehands advanced (supersix = advanced SL)
wel zo handig als de rest ook meteen meeneemt in je quote....

En wat betreft de rest van je verhaal. Meer een geval van het kan ook goed gaan.....

Met de C40/50 van rabobank heb ik ook aardig wat ervaring. Afgezien van wat loslatende lugs/lijmverbindingen kun je daar echt geen buil aan vallen. Colnago's zijn/waren relatief zwaar maar het materiaal zo weinig kritisch dat je ze tegen een muur kon rijden en je nog de kans had dat ze heel bleven.
De fietsen in kwestie zijn monocoque geproduceerd en zeker de SL's gewoon op het randje van wat haalbaar is.
Meestal zal het goed komen maar ik ken ook een paar gevallen waarmee het hopeloos mis is gegaan (en als je over die focussen van milram begint, daar zat helaas een hele slechte tussen).
Een koper moet zich gewoon afvragen of het beetje geldbesparing hem een groter risico op breuk en/of lichamelijke ellende waard is (maar eigenlijk geld dat voor elke aankoop van gebruikt materiaal).
Mijn standpunt is dat een carbon frame een verbruiksartikel is en dat de tweedehands prijs wordt bepaald door het feit of de geschiedenis volledig bekend is of juist niet (eigenlijk net als bij auto's waar een exemplaar met papieren/historie tot wel 3 x zoveel als een vergelijkbaar exemplaar zonder papieren kost).

rihodi
Forum-lid

Gebruikersavatar rihodi 06 jan 2011 10:20

Heb zelf sinds vorig jaar een Alu(scandium) Skil Shimano teamfiets, door goed te kijken kan je alle schades aan zo'n frame wel vinden en beoordelen, bij carbon is dat veel moeilijker. Daarentegen was de Skil ploeg de laatste die met Aluminium frames rondreden dus ja je ontkomt niet aan carbon als je nu een team fiets wilt.

Mijn afweging was toen (en zou het nu weer zijn) als het frame het begeeft is het dan nog een redelijk bedrag wat ik voor de wielen en 2e hands DA groep betaal dan kan ik er altijd nog een Canyon frame voor kopen heb ik weer een topfiets. Met de 1800 euro die ik betaald heb zat ik op het kantje wat dat betreft...

my 2cts
Richard
-------------------------------
Just Ride
tip: www.derks-wielersport.nl

chalita
Forum-lid

chalita 06 jan 2011 10:40

Heb vorig jaar de C50 cross van Gerben de knegt overgenomen. afgemonteerd met Dura ace. heb er parijs-roubaix op gereden. heb het frame opnieuw laten lakken in het voorjaar. is gewoon een nieuwe fiets geworden.
En voor dat geld vindt je het nergens. Gewoon geluk hebben.goed kijken naar eventuele beschadigingen. de fietsen worden wel intensief gebruikt.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 jan 2011 10:49

Bij een goed scandium frame (en skil had een goed frame) kun je je nooit een buil vallen (mits nog wel voorzien van de eerste laklaag). Dit spul is zo kwetsbaar dat het frame of goed is (met goed controleren te zien) of rijp voor de container.
Ken nog wel het verhaal van een bekende dealer die ex teamfietsen overlakte en als nieuw weer op de markt zette (was enkel vergeten de oude laklaag goed verwijderen en te ontvetten, na een paar maanden waren de nieuwe eigenaren wat minder blij met de loslatende lak en de volgeplamuurde deuken.... Pech kun je hebben.

harmderksen
Forum-lid

Gebruikersavatar harmderksen 06 jan 2011 14:58

Ik heb zelf ook 2 teamfietsen van rabobank een colnago en een giant nog nooit problemen mee gehad (op de giant is pas 5x op gefietst buiten dan)
Ze zijn allebij zo goed als nieuw, maar zoals gezecht word je moet geluk hebben dat er nog een mooie is. Ik ben toen ook gelijk gaan kijken naar een fiets terwijl de verkoop ijgelijk nog niet begonnen was, tog maakten ze een uitzondering en heb nu een fiets die niet van nieuw te onderschijden is met een di2 groep van niermann. nooit van durven dromen maar dit was tog wel een mooi kansje ;-)
wedstrijd: Giant tcr advanced sl rabobank di2
TT: Apex Infinity 2011 ultegra
Training: Colnago clx 2.0 2010 ultegra

Plaats reactie