Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe lang is een (nieuwe ) ketting eigenlijk?

berrre
Forum-lid

berrre 29 mei 2008 09:53

Voor zover ik het kan zien zit die KMC sluitschakel op de foto buiten het meetgebied. De rechtse tand van de schuifmaat en de schaalverdeling zitten links.

Je meet tegen de rollen. Je moet ofwel vanuit het midden van de schakels meten; ofwel van pin tot pin.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 29 mei 2008 12:58

Om de hart op hart afstand te meten moet je eigenlijk de diameter van een rol er bij optellen, als je tussen de rollen meet. Maar voor de slijtage te bepalen is eigenlijk alleen de verlenging van belang. Wat ik vreemd vind is dat er schijnbaar verschillen bestaan in de kettinglengten van verschillende kettingen, al in nieuw staat. Maar dat kan ook te maken hebben met de speling op de rollen, zoals Scepticus al terecht opmerkte. In dat geval is het nut van een meettooltje maar beperkt; die houden immers geen rekening met de lengte in nieuw staat. Met een schuifmaat kun je dat wel doen. Blijft de vraag wanneer moet die ketting vervangen worden; bij een bepaalde relatieve verlenging, of wanneer hij is gerekt tot een bepaalde absolute waarde?
Inmiddels ruim 1000 km afgelegd met de nieuwe Ultegra ketting. De (gemiddelde van 4 metingen) lengte bedraagt nu 132,9 mm. Hij is dus nagenoeg versleten volgens de voorgenoemde adviezen. Maar als de bussen wat meer speling hebben dan een ander fabrikaat kan hij wellicht nog mee tot 133,5 mm of zo? Daarvoor wacht ik op de gegevens van lior63, ik hoop dat hij de maten van de bussen en pennen ook meeneemt in zijn meting.
Ik heb deze ketting uitgekookt toen hij nieuw was, en na 800 km nog een keer. Tussenin geolied met teflon spray, vette boel dus, maar hij heeft niet droog gelopen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Plaats reactie