Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Harde tik / kloenk in fiets

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 06 jun 2008 20:06

Ik heb een harde tik, die overigens meer klinkt als een kloenk, in mijn fiets. Het geluid is te horen op willekerige momenten, meestal een keer of 4-5-6 achter elkaar. Zowel bij hard aanzetten als rustig peddelen, maar niet in het ritme van de pedaalslag. Als ik de pedalen stilhoudt is het niet te horen. Soms is het even een paar minuten helemaal weg en kan dan elk moment weer terugkomen. Het is ook te horen bij staand fietsen. Het lijkt vanuit ofwel de trapas ofwel de achternaaf te komen.


Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar alles zonder resultaat:

- andere ketting
- cranks (Shimano 105 HTII) en cups gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Deze lopen nog soepeltjes.
- Derailleurwieltjes schoongemaakt en ingevet
- cassette schoongemaakt en weer gemonteerd
- pedalen opnieuw gemonteerd met montagepasta
- spaakspanning gecontroleerd
- andere snelspanners
- derailleurhanger schoongemaakt en opnieuw gemonteerd

Wat blijft er dan nog over? Het lijkt erop dat er iets met de achternaaf aan de hand is. Iemand nog ideeen?

surfer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:45

surfer 06 jun 2008 20:33

misschien een keer het balhoofd goed invetten?
KIJK! Een wielrenner!

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 06 jun 2008 20:42

Wat blijft er dan nog over? Het lijkt erop dat er iets met de achternaaf aan de hand is. Iemand nog ideeen? [/quote]

Tja steek eens een ander achterwiel, blijft het probleem dan is het in ieder geval niet je achternaaf.

succes ermee
I live to ride,I ride Passoni

driebiebu
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 mar 2006 22:57

driebiebu 06 jun 2008 21:05

Heb ik ook ooit gehad.
Bij mij bleek dat mijn ketting tegen de liggende aluminium achtervork sloeg.
Heb daar een stukje foam opgeplakt, et voila: geen kloenkgeluid meer tijdens het fietsen.
Probeer dat eens.
Succes.
Ja, da weet ik toch nie !!

joshua
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 apr 2006 12:34

joshua 07 jun 2008 01:51

Zou idd zomaar kunnen, dacht laatst ook dat mijn crank een hoop herrie aan het maken was, bij het uitnemen van mijn bidon bleek dat de houder los was gaan zitten, en dat rammelde.

timnagtegaal
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 apr 2008 13:16

timnagtegaal 07 jun 2008 13:02

Goeie tip trouwens, altijd als ik over een drempel rijdt dan slaat mijn ketting ook tegen de liggende achtervork. Irritant geluid is dat. Ook maar een stukje foam/tape plakken dan.
Red Bull Pro SL 3000 Custommade Black Edition

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 07 jun 2008 22:03

Kloenkt misschien als een 'rotte' kogel in je pedalen. Andere pedalen uitproberen.

Zie je crankcups (ondanks dat je ze soepel vindt lopen) toch ook nog als potentiele kloenker, om de zelfde reden als de pedalen; 'rot' kogeltje.

Kloenkt het in alle versnellingen? Wellicht een braampje op een kettingblad, hoewel dat waarschijnlijk eerder klinkt dan kloenkt.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 07 jun 2008 22:38

Maatchen bedankt voor je tips. Ik heb vandaag even met een ander achterwiel getraind en het geluid was verdwenen! Het zit hem dus in het wiel. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de cassettebody de boosdoener is. Jammergenoeg heb ik zelf niet de speciale DT Swiss tooltjes om deze te reviseren, dus dat wordt dinsdag naar de fietsenmaker...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 jun 2008 16:23

Muizen ?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 09 jun 2008 18:26

Muizen kloenken niet, althans niet bij ons. Het kloenkt slechts als de muizenval dichtslaat.

Plaats reactie