Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wanhoop nabij TIK IN TRAPAS

sirbas
Forum-lid

sirbas 02 jul 2008 13:40

LVGH schreef:Hoorde je de tik dan ook NIET als je staand fietste? Want dan zou je gelijk aan de zadelpen of de zadelrails denken.

Heb ik nooit echt goed kunnen doen. Ik merkte namelijk al dat het tikken weg bleef als ik meer of minder op het stuur leunde (lees: ging verzitten op het zadel naar nu bleek) Niets leek consistent. Bij het staan op de pedalen trap ik niet hetzelfde als zittend in cadans, trap dan veel te onrustig. Tikken bleef wel uit, maar heb dat nooit zo gekoppeld aan de zadelpen, gezien mijn fixatie op de trapas/balhoofd.
Achteraf lijkt alles verklaarbaar, maar voor je daar bent....

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 03 jul 2008 13:01

Challenge schreef:Wou net al snel antwoord geven door met het advies te komen om montagepasta van shimano te gebruiken. Mijn pedaal tikte ook laatste en dat is bij mij de remedie.

Maar ja als de FM ditzelfde ook al gedaan heeft, maar zonder resultaat. Dan zou je toch haast vermoeden dat het ergens anders vandaan komt.
Bij een collega van mij bleek een bidonhouder niet goed vast te zitten en dat veroorzaakte een tik. Klink heel raar, maar het schijnt bij alu frames toch wat verwarring te geven over de juiste lokatie.
Ook heb ik op het forum verhalen gelezen over een zadelpen die een tikkend geluid kan maken.

Dus wellicht nog even een zondag experimenteren met aandraaien/invetten/testen.

Bij de fiets van mijn zoon zat ook zo'n irritante tik die wij maar niet konden localiseren. Bij Plieger gebracht en wat bleek? Een van de moeren van een bladboutje was gescheurd en bij aanzetten kraakte dat omdat de spider niet goed vastklemde aan het blad op die bevestiging. Nieuw boutje + moertje erin en alles weer pico bello in orde. Zelf hadden wij dit over het hoofd gezien en dachten ook aan een versleten lager, vandaar dat de fiets voor controle/reparatie van de trapaslagering naar Plieger ging. Goede service dus!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

386i
Forum-lid

386i 03 jul 2008 22:10

Stevig aantrekken met imbus van 5 of 6 van de twee boutjes van de linkercrank kan helpen.
Zelf vervelende kraak gehad bij m'n ultegra crank, dacht van trapper maar oorzaak was te loszittende tegenover elkaar zittende boutjes.
LOOK 386I

heva
Forum-lid

heva 03 jul 2008 23:50

Bij deze iedereen bedankt voor het meedenken maar zover het er nu uit ziet komt het uit het balhoofd pffff

neos
Forum-lid

neos 04 jul 2008 00:36

Misschien komt het wel uit je spaken ,spuit ze maar eens in op de kruissingen met silicone.
Ik had dit toen mijn velg gescheured was.
cornelli racing cycles Uden

willemiv
Forum-lid

willemiv 04 jul 2008 01:18

Zelf heb ik eens een alu-frame helemaal gestripped, alles eraf gehaald en toen met een hamersteel door het bracket de tik gereproduceerd. Bleek er dus een haarscheurtje in de las van de bracketpot-achtervork te zitten.

berrre
Forum-lid

berrre 05 jul 2008 12:48

CUBEmeister schreef:even meedoen aan de taalpurisme rage (sorry maar ik ontdek voor het eerst in mn leven een fout) een paD doet mee aan de Paddentrek en produceerd een kwakend geluid een pat hangt aan je fiets :)

Blijven oefenen, dan leer je ooit nog zonder DT-fouten schrijven. ;)
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

berrre
Forum-lid

berrre 05 jul 2008 12:51

LVGH schreef:Hoorde je de tik dan ook NIET als je staand fietste? Want dan zou je gelijk aan de zadelpen of de zadelrails denken. Eigenlijk zou er een soort 'wat te doen bij een tik-schema' moeten worden gemaakt waarmee zo efficient mogelijk naar een oplossing wordt gewerkt ;)

Op de site van Sheldon Brown kan je zo'n methode vinden. Vrijwel alles wat ongewenste geluiden maakt kan je daar vinden.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 06 jul 2008 21:04

Heeft je FM de boel ook volledig gereinigd? Een korrel zand kan die tik al teweegbrengen (een kennis van mij maakte het onlangs mee).

diogenes
Forum-lid

diogenes 06 jul 2008 21:38

Ik heb net mijn hele fiets gedemonteerd. Niet overdreven: alles is gedemonteerd, ingevet en opnieuw met momentsleutel vastgezet. tik, tik , tik......

Vandaag nieuwe trapas en nieuw crankstel plus nieuw vet: tik, tik , tik....

Veel succes! Ik heb er minstens 16 uur inzitten zonder resultaat.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie