Ik heb de afgelopen tijd wat geëxperimenteerd met zadel- en stuurhoogte, alsmede de instelling van de Look-pedalen en heb nu een afstelling gevonden die me wel bevalt, in die zin, dat ik tijdens het fietsen vrijwel nergens "ongewone" pijntjes voel (voorheen stonden bijvoorbeeld mijn nekspieren en rechterschouderspieren heel snel op een veel te hoge spanning, met alle gevolgen vandien).
Met 1 uitzondering: ik krijg al vrij snel een tegen de kramp aan zittend gevoel in mijn linkerbovenbeen, aan de achterkant, ergo de spieren vanaf de knieholte naar boven toe.
Kan dat toch nog duiden op een te laag afgesteld zadel??
zadelafstelling en met 1 been de grond nog raken?
pijn in de hamstrings duidt vaak eerder op een te hoog zadel, maar dat zijn vaak geen krampende pijnen.... kramp duidt eerder op een onevenwichtige manier van fietsen (te veel "trekken" ipv "duwen" op de pedalen?)
Als het nu zo is dat je makkelijk met je voet bij de grond komt terwijl je op je zadel zit, dan staat je zadel inderdaad te laag.
Als het nu zo is dat je makkelijk met je voet bij de grond komt terwijl je op je zadel zit, dan staat je zadel inderdaad te laag.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Ik zocht de oorzaak eigenlijk in het feit, dat er sowieso (ongeacht de wijze van fietsen) teveel spanning staat op dat bovenbeen, mogelijk doordat de afstand tot het pedaal te kort is.
Immers, al vanaf de eerste kilometers ervaar ik die symptomen, wel moet ik bekennen, dat ik vaak vanaf het begin er in knal en dat zo lang mogelijk probeer vol te houden en uiteraard draagt dat bij aan het -eerder- ontstaan van speirspanningsklachten.
Met rechts heb ik dit echter nooit, waarschijnlijk omdat mijn linkerbeen ietsje langer is dan het rechterbeen, waardoor -mede doordat je in de Lookperdalen vastzit en de voet niet even naar voren kunt verplaatsen zoals bij een toerfiets- er eerder spanning op het linkerbeen ontstaat.
Ik heb de linkerschoen al iets naar voren gezet, maar blijkbaar is dit nog niet afdoende.
Immers, al vanaf de eerste kilometers ervaar ik die symptomen, wel moet ik bekennen, dat ik vaak vanaf het begin er in knal en dat zo lang mogelijk probeer vol te houden en uiteraard draagt dat bij aan het -eerder- ontstaan van speirspanningsklachten.
Met rechts heb ik dit echter nooit, waarschijnlijk omdat mijn linkerbeen ietsje langer is dan het rechterbeen, waardoor -mede doordat je in de Lookperdalen vastzit en de voet niet even naar voren kunt verplaatsen zoals bij een toerfiets- er eerder spanning op het linkerbeen ontstaat.
Ik heb de linkerschoen al iets naar voren gezet, maar blijkbaar is dit nog niet afdoende.
Je mag niet over het hoofd zien dat iedereen wel een of ander miniem kwaaltje heeft op de fiets; meestal zijn die eigen aan je specifieke lichaamsbouw. Ik heb bijvoorbeeld steeds pijn aan de binnenkant van m'n rechter dij; die pijn verdwijnt altijd na 10-15km, ongeacht ik op voorhand stretch of niet. Ik maak me er niet echt druk meer om.
Andere problemen kunnen te wijten zijn aan de rijhouding die je verkiest. Ik zit graag diep (dus relatief veel hoogteverschil tussen zadel en stuur) en de nekpijn na een lange tocht neem ik er dan maar bij.
Je moet gewoon zorgen dat de basics van je fietshouding in orde zijn om echt ernstige problemen te vermijden. Dit kwam allemaal reeds uitgebreid aan bod op dit forum. (bv. pijn achteraan de knie=te hoog zadel; pijn vooraan de knie=te laag zadel)
Andere problemen kunnen te wijten zijn aan de rijhouding die je verkiest. Ik zit graag diep (dus relatief veel hoogteverschil tussen zadel en stuur) en de nekpijn na een lange tocht neem ik er dan maar bij.
Je moet gewoon zorgen dat de basics van je fietshouding in orde zijn om echt ernstige problemen te vermijden. Dit kwam allemaal reeds uitgebreid aan bod op dit forum. (bv. pijn achteraan de knie=te hoog zadel; pijn vooraan de knie=te laag zadel)