Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Van "vaker fietsen" naar "gericht trainen" wat kun je bereiken?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 jan 2009 16:09

Ik heb de meeste vooruitgang geboekt door iets minder te trainen en dus meer rusten. Ik kwam erachter dat ik voor mijn lichaam en bezigheden naast het fietsen teveel deed en dus niet uitgerust aan de training begon.

En zoals veel word gesproken intervallen!! Ik heb afgelopen jaar alleen mijn zes wedstrijden voluit gereden, de rest niet en mijn tijden waren icm het bovenstaande toch een paar procent beter tov de nummer 1 (met de MTB qua parcours wel een hoge variable regen/droog)

In het begin was ik wat onzeker, kan ik het wel??
Maar ik heb doorgezet en het is bij mij goed uitgepakt.

deze winter ben ik ook voor mezlef iets nieuws aan het tetsen, normaal reed ik in het weekend drie uur op de fiets en doordeweeks 's avonds een uurtje lopen.

Dit jaar 1 keer per week fitness gewoon zwaar en voluit 3 x 8 of 10 herhalingen ook benen, twee uur spinnen en in het weekend een tochtje van twee uur. In het voorjaar de resultaten!

daveke
Forum-lid

daveke 09 jan 2009 17:52

1 x per week fitness heeft op dat vlak helemaal geen nut. Ik doe het 3 x per week met de simpele redenering dat wanneer je het maar 1 keer doet de vooruitgang weg is, de supercompensatie is verdwenen.
3 weken op kracht-uithouding, 8 oefeningen, 4 sets, 30 herhalingen, minder gewicht.
4e week maximale kracht, 8 oefeningen, 3 sets, 12-10-8 herhalingen, veel gewicht.

Als je dan de 2e cyclus begint, kun je met je kracht-uithouding meer gewicht doen en boek je vooruitgang. En dat is wat je wil, echter, het is eerder iets voor de korte interval het fitness. Voor het langere werk schiet je er weinig mee op.

De nieuwe tendens lijkt niet te zijn dat je veel moet rusten, maar juist veel moet trainen. Scores van 100 op TSS is de streefwaarde. Maar dat is wat lees ik op het wattage-forum van google discussiegroepen.

Het is van belang goed uitgerust te beginnen aan zware trainingen omdat je anders de inspanning niet haalt die je behoort te halen in de training. Maar een duurrit heeft bijv. maar +/- 24 uur herstel nodig, een intensieve rit wellicht 48 uur, maar niet bar veel meer. Weinig trainen heeft in dat opzicht dus weinig zin, omdat je ook dan je supercompensatie mist. Hoe dat bij een individu ligt, zal hij/zij zelf moeten ondervinden.
Science of Performance!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2009 19:57

Hartslag heeft ook naast een vermogensmeter wel degelijk toegevoegde waarde. Door gewoon iets gerichter te gaan trainen door op je hartslag te gaan letten kan je al zoveel progressie maken. Het beetje meer progressie dat je dan nog kunt maken met een vermogensmeter is zoveel kleiner.

Van een intensieve rit kan het herstel trouwens best een dag of 4 zijn als je echt langdurig diep gegaan bent.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daveke
Forum-lid

daveke 09 jan 2009 20:10

Ik kijk er toch echt compleet niet meer naar, het brengt me van de wijs. M'n hartslag zegt me met deze kou dat ik rustiger moet, terwijl mn PowerTap, mn gevoel en mn benen me zeggen dat ik op de juiste intensiteit rij. Hartslag is veel TE variabel rond deze tijd. Temperatuur, te hard van start gaan in intervals en te laag eindigen (puur op hartslag gereden), voeding, rust en ga zo maar door. Hartslag is een leuke eerste poging, maar weinig effectief als je een vermogensmeter hebt.

Ik ga er van uit dat TS en weinig anderen op dit forum zulke intensieve trainingen doen. Voor de gemiddelde fietser is 2 dagen herstel na een intensieve training voldoende mijns inziens (cyclo's en tochten buiten beschouwing gelaten). Je kunt je afvragen of 4 dagen herstellen wel zo goed is voor je.. had je dan niet iets minder moeten doen?

Misschien kom ik er in 2010 bij de elites niet meer onderuit dat soort trainingen te doen, maar dan wil ik tegen die tijd wel eens in een PM aan je vragen hoe je trainingsopbouw eruit ziet, als je dat niet vervelend vind.. Ik sta altijd open voor nieuwe ideeen.
Science of Performance!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2009 20:50

Maar die hartslagmeter zegt op bepaalde momenten gewoon dat je lichaam op is terwijl de vermogens meter daar een stuk minder duidelijk over is.

Ik heb weinig last van een hartslag die variabel is. Ik heb de afgelopen 2 maanden meestal zonder hartslagmeter gereden (en zonder km-teller). Die rustige duurtrainingen kan ik ook prima op gevoel doen, ik kan zo m'n hartslag zeggen ook al heb ik 't ding niet om. Daarnaast heb ik op de weg alleen maar duurtrainingen (hooguit met wat kracht blokken) gedaan. In het veld trek ik wel eens eventjes door. Het plan was om de afgelopen 2 weken al wat intensiever weer te gaan trainen. Maar dat heb ik over boord gezet, duurtrainingen en daarnaast schaatsen.
Afbeelding

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 09 jan 2009 22:52

Ik zou als je van het zomer die 270 watt wilt halen er eerst voor zorgen dat je het fundament legt, dwz dat je zonder al te veel moeite 4 uurtjes op souplesse en het liefst alleen kunt rijden in februari/maart. Dus vooral duurtrainingen!!!! En niet naar gemiddelde snelheden kijken!!!!

MVG

c40campy
Forum-lid

c40campy 12 jan 2009 18:36

[quote="Amclassic-fan"]Maar die hartslagmeter zegt op bepaalde momenten gewoon dat je lichaam op is terwijl de vermogens meter daar een stuk minder duidelijk over is.
[/quote]

Ik krijg het idee dat sommigen hier een vermogensmeter onzin vinden en data een hartslagmeter hetzelfde effect kan hebben.
Het probleem met de hartslag is dat het NIET een reflectie is van de inspanning op een bepaald moment. De hartslag loopt altijd 15-30 seconden 'achter'.
Als ik D2 train en ik zou alleen maar op hartslag rijden dan heb ik niet hetzelfde effect als rijden op 250W (in mijn geval dan). Alleen op hartslag rijden zou ik alles tussen 150-300W kunnen zien op de vermogensmeter. Wat mij opviel is dat ik veel te vaak naar 180W ging na een inspanning (brug of iod) om even uit te rusten. In dat geval blijft je hartslag in D2 maar je inspanning niet. Nu probeer ik altijd rond 250W te blijven en de resultaten zijn ernaar.
Wanneer je traint, train je je lichaam om bij een bepaalde inspanning energie te leveren. Je wilt zoveel mogelijk op dat bepaalde niveau blijven. De vermogensmeter is hier het enige hulpmiddel voor.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jan 2009 19:33

Ik vind een vermogensmeter geen onzin, maar iemand aan een vermogensmeter praten om beter te gaan trainen terwijl die persoon 8 uur per week op een fiets zit vind ik van de zotte.

Als hij gewoon met een hartslagmeter om gaat rijden, een beetje meer structuur aanbrengt in z'n fietsen en wat meer gaat fietsen dan kan hij al een enorme stap voorwaarts maken. Voeg je daar een peperdure vermogensmeter aan toe dan komt daar misschien een miezerig beetje meer bij.

Als je zulke grote variaties in je blokken hebt als je niet naar je vermogensmeter kijkt heb ik m'n twijfels hoe goed je je eigen lichaam kent. Tuurlijk is het makkelijk als je precies in beeld ziet wat je aan 't doen bent. Maar zonder dat moet je op het gevoel (de beentjes, ademhaling, enz) toch ook wel weten hoe hard je aan 't trappen bent?
Afbeelding

c40campy
Forum-lid

c40campy 12 jan 2009 21:40

[quote="Amclassic-fan"]Ik vind een vermogensmeter geen onzin, maar iemand aan een vermogensmeter praten om beter te gaan trainen terwijl die persoon 8 uur per week op een fiets zit vind ik van de zotte. [/quote]
Ik niet. Die 8 uur kun je nog efficienter besteden met een vermogensmeter.

[quote="Amclassic-fan"]
Als je zulke grote variaties in je blokken hebt als je niet naar je vermogensmeter kijkt heb ik m'n twijfels hoe goed je je eigen lichaam kent. Tuurlijk is het makkelijk als je precies in beeld ziet wat je aan 't doen bent. Maar zonder dat moet je op het gevoel (de beentjes, ademhaling, enz) toch ook wel weten hoe hard je aan 't trappen bent?[/quote]

Heb je ooit met een vermogensmeter gereden? Na 15 jaar fietsen heb ik trouwens nog veel bijgeleerd...

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 12 jan 2009 22:04

Gelukkig heb ik al 2 jaar een Tacx Fortius waar ik na 2 jaar rijden op HR eens op dat vermogen ben gaan letten. En ik moet zeggen dat het verschil duidelijk merkbaar is.

Moet iemand (een trimmer) die maar 8 uur op de fiets zit een vermogensmeter kopen, nee natuurlijk MOET dat niet. Maar misschien moet die dan ook geen 2 dure carbon fietsen hebben staan en alle onderdelen dubbel.
Al met al blijft het veel goedkoper dan een nieuwe auto kopen, wat mijn buurman doet, en ik heb er veel meer plezier van. Daarnaast ben ik ook erg geinteresseerd in de wetenschappelijke kant van het verhaal en zou ik het al interessant vinden om de materie te kunnen bevestigen of hiaten in de theorien te vinden.
Afbeelding

foosho
Forum-lid

foosho 12 jan 2009 22:10

Ik ben wel geinteresseerd hoe je anders bent gaan trainen toen je op vermogen ging trainen! (harder, zachter, .... ?)

[Ik werk met HR trouwens]

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 12 jan 2009 23:48

[quote="Foosho"]Ik ben wel geinteresseerd hoe je anders bent gaan trainen toen je op vermogen ging trainen! (harder, zachter, .... ?)

[Ik werk met HR trouwens][/quote]

Eigenlijk heeft c40Campy het al gezegd. Je hartslag is slechts een vertaagd neveneffect van je inspanning en wordt daarnaast beinvloed door heel veel andere omgevingsvariabelen.

Als je op zo een Ergotrainer je hartslag binnen een kleine marge houdt dan zie je het vermogen dat je trapt echt op en neer gaan. Ik probeer me nu aan de richtlijnen te houden zoals die in het Boek van Allen en Coggan staan (Training and Racing with a Power Meter) en dan kom je tot heel andere verdeling van inspanningen om een bepaald trainingseffect te krijgen. Daarnaast heb je een meetmethode op je trainings inspanning te meten onafhankelijk ervan of je wel of niet in HR zones hebt gezeten. Daarbij de mogelijkheid om de volgende training hierop aan te passen.

Hoe het dadelijk allemaal op de weg eruit ziet weet ik natuurlijk niet maar de meetwaardes op de Tacx springen in ieder geval voorruit. Maar ik blijf ook gereserveerd want alle experts hebben zo hun eigen theorien en ik geloof niet dat ze allemaal 100% onjuist zijn netzomin als ik geloof dat ze allemaal perfect zijn.
Afbeelding

Plaats reactie