Van "vaker fietsen" naar "gericht trainen" wat kun je bereiken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Mijn fietsrevival duurt nu alweer zo een 5 jaar (ik heb in mijn tienerjaren ook gefietst).
Van 800 in het eerste naar 2000 in het tweede jaar in de resterende jaren zo tegen de 5000 km. Maar tot nu toe beston alles uit vaste rondjes van 40-60 km met een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden in in het weekend in de clubrit van tegen de 100km de groep volgen (of niet kunnen volgen als het hard en lang bergopgaat).
Dit jaar ga ik het anders aanpakken: gericht trainingschema, als het slecht weer is op de Tacx en daarnaast op vermogen trainen zoals de literatuur het voorschrijft.
Mijn vraag is: wat kan ik nu verwachten? In een van de fiets trainingsbijlagen heb ik gelezen dat je zo een 50 watt erbij kunt trainen. Maar ja wat is dan het uitgangspunt?
Ik kan nu zo rond de 200 watt lang trappen zonder te verzuren maar hoopte toch eigenlijk rond de zomer zo op 270 watt uit te kunnen komen, of is dat totaal onrealistisch? (daar moet ik trouwens nu nog 90kg mee verplaatsen en dat wil ik naar de 85 terugbrengen.)
Van 800 in het eerste naar 2000 in het tweede jaar in de resterende jaren zo tegen de 5000 km. Maar tot nu toe beston alles uit vaste rondjes van 40-60 km met een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden in in het weekend in de clubrit van tegen de 100km de groep volgen (of niet kunnen volgen als het hard en lang bergopgaat).
Dit jaar ga ik het anders aanpakken: gericht trainingschema, als het slecht weer is op de Tacx en daarnaast op vermogen trainen zoals de literatuur het voorschrijft.
Mijn vraag is: wat kan ik nu verwachten? In een van de fiets trainingsbijlagen heb ik gelezen dat je zo een 50 watt erbij kunt trainen. Maar ja wat is dan het uitgangspunt?
Ik kan nu zo rond de 200 watt lang trappen zonder te verzuren maar hoopte toch eigenlijk rond de zomer zo op 270 watt uit te kunnen komen, of is dat totaal onrealistisch? (daar moet ik trouwens nu nog 90kg mee verplaatsen en dat wil ik naar de 85 terugbrengen.)

1. Moeilijk om er een getal aan te hangen; 270 haalbaar? Hangt af van je talent, gezond eten, etc.
2. Vermogensmeting van de TACX is niet nauwkeurig en constant genoeg om vermogen te gebruiken in je trainingen. Een Powertap is een veel beter alternatief.
3. De meeste vooruitgang kun je waarschijnlijk boeken door blokken van 20 minuten te fietsen rond het omslagpunt. Dat is pijnlijk en vereist een uitgerust lichaam, dus bouw het langzaam op, start misschien met 2x12 min, en maak de blokken langer.
4. Herstel training is belangrijk. Rustig fietsen is af en toe erg belangrijk.
5. 40-60km zo hard mogelijk fietsen is vanaf nu gewoon onzin. Niet doen.
6. Probeer de groep te volgen, en als je gelost wordt, rustig naar huis fietsen op een laag tempo.
Volgens mij zei Jalabert eens in een interview: de meeste fietsers fietsen te hard wanneer ze langzaam moeten gaan, en te langzaam wanneer ze hard moeten gaan.
Je kunt veel vooruitgang boeken door intelligent te trainen.
2. Vermogensmeting van de TACX is niet nauwkeurig en constant genoeg om vermogen te gebruiken in je trainingen. Een Powertap is een veel beter alternatief.
3. De meeste vooruitgang kun je waarschijnlijk boeken door blokken van 20 minuten te fietsen rond het omslagpunt. Dat is pijnlijk en vereist een uitgerust lichaam, dus bouw het langzaam op, start misschien met 2x12 min, en maak de blokken langer.
4. Herstel training is belangrijk. Rustig fietsen is af en toe erg belangrijk.
5. 40-60km zo hard mogelijk fietsen is vanaf nu gewoon onzin. Niet doen.
6. Probeer de groep te volgen, en als je gelost wordt, rustig naar huis fietsen op een laag tempo.
Volgens mij zei Jalabert eens in een interview: de meeste fietsers fietsen te hard wanneer ze langzaam moeten gaan, en te langzaam wanneer ze hard moeten gaan.
Je kunt veel vooruitgang boeken door intelligent te trainen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48
[quote="ericpeters"]Mijn fietsrevival duurt nu alweer zo een 5 jaar (ik heb in mijn tienerjaren ook gefietst).
Van 800 in het eerste naar 2000 in het tweede jaar in de resterende jaren zo tegen de 5000 km. Maar tot nu toe beston alles uit vaste rondjes van 40-60 km met een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden in in het weekend in de clubrit van tegen de 100km de groep volgen (of niet kunnen volgen als het hard en lang bergopgaat).
Dit jaar ga ik het anders aanpakken: gericht trainingschema, als het slecht weer is op de Tacx en daarnaast op vermogen trainen zoals de literatuur het voorschrijft.
Mijn vraag is: wat kan ik nu verwachten? In een van de fiets trainingsbijlagen heb ik gelezen dat je zo een 50 watt erbij kunt trainen. Maar ja wat is dan het uitgangspunt?
Ik kan nu zo rond de 200 watt lang trappen zonder te verzuren maar hoopte toch eigenlijk rond de zomer zo op 270 watt uit te kunnen komen, of is dat totaal onrealistisch? (daar moet ik trouwens nu nog 90kg mee verplaatsen en dat wil ik naar de 85 terugbrengen.)[/quote]
In 2008 reed ik de 150KM Limburgs Mooiste 1,5 uur sneller dan in 2007 en dat was pas na 7 maanden gericht trainen. Wel moet ik bekennen dat ik 3 tot 4 keer per week op de Tacx Fortius train en een personal trainer heb.
Groet en succes.
Van 800 in het eerste naar 2000 in het tweede jaar in de resterende jaren zo tegen de 5000 km. Maar tot nu toe beston alles uit vaste rondjes van 40-60 km met een zo hoog mogelijk gemiddelde rijden in in het weekend in de clubrit van tegen de 100km de groep volgen (of niet kunnen volgen als het hard en lang bergopgaat).
Dit jaar ga ik het anders aanpakken: gericht trainingschema, als het slecht weer is op de Tacx en daarnaast op vermogen trainen zoals de literatuur het voorschrijft.
Mijn vraag is: wat kan ik nu verwachten? In een van de fiets trainingsbijlagen heb ik gelezen dat je zo een 50 watt erbij kunt trainen. Maar ja wat is dan het uitgangspunt?
Ik kan nu zo rond de 200 watt lang trappen zonder te verzuren maar hoopte toch eigenlijk rond de zomer zo op 270 watt uit te kunnen komen, of is dat totaal onrealistisch? (daar moet ik trouwens nu nog 90kg mee verplaatsen en dat wil ik naar de 85 terugbrengen.)[/quote]
In 2008 reed ik de 150KM Limburgs Mooiste 1,5 uur sneller dan in 2007 en dat was pas na 7 maanden gericht trainen. Wel moet ik bekennen dat ik 3 tot 4 keer per week op de Tacx Fortius train en een personal trainer heb.
Groet en succes.
[quote="c40campy"]5. 40-60km zo hard mogelijk fietsen is vanaf nu gewoon onzin. Niet doen.[/quote]
Op hoeveel watt je uiteindelijk zult uitkomen is moeilijk te zeggen. Wat je zult merken is dat je makkelijker de groep kunt volgen, ook bergop. En 40-60km zo hard mogelijk fietsen is inderdaad niet aan te raden, maar dit kan je dan wel weer gebruiken voor intervaltrainingen. Mijn ervaring is dat je van intervaltrainingen echt heel veel sterker en sneller wordt. De conditie bouw je op met duurtrainingen die veel rustiger gaan. Ik heb afgelopen jaar voor het eerst ook zelf gericht getraind [voor de marmotte] en ik merkte dat het fietsen gewoon veel makkelijker gaat, in welk terrein dan ook. Als voorbeeld: in 2006 reed ik TBT 225km in 12 uur. Afgelopen jaar weer TBT 237 km, en toen in 10,5uur. Bij dat soort ritten merk je het verschil.
Dat afvallen zal vanzelf wel lukken als je meer gaat trainen, maak je dus daarover maar geen zorgen. Ik ben op die manier iets minder dan 10 kg kwijtgeraakt.
Op hoeveel watt je uiteindelijk zult uitkomen is moeilijk te zeggen. Wat je zult merken is dat je makkelijker de groep kunt volgen, ook bergop. En 40-60km zo hard mogelijk fietsen is inderdaad niet aan te raden, maar dit kan je dan wel weer gebruiken voor intervaltrainingen. Mijn ervaring is dat je van intervaltrainingen echt heel veel sterker en sneller wordt. De conditie bouw je op met duurtrainingen die veel rustiger gaan. Ik heb afgelopen jaar voor het eerst ook zelf gericht getraind [voor de marmotte] en ik merkte dat het fietsen gewoon veel makkelijker gaat, in welk terrein dan ook. Als voorbeeld: in 2006 reed ik TBT 225km in 12 uur. Afgelopen jaar weer TBT 237 km, en toen in 10,5uur. Bij dat soort ritten merk je het verschil.
Dat afvallen zal vanzelf wel lukken als je meer gaat trainen, maak je dus daarover maar geen zorgen. Ik ben op die manier iets minder dan 10 kg kwijtgeraakt.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14511
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
afgelopen zomer heb twee uur minder gefiets per week van gem 10-12 naar 8-10 uur. en ik heb ongeveer 2 a 3% aan snelheid gewonnen en dat is best veel gezien ik een redelijk niveau had.
In 2007 reed ik twee keer voluit een berg op en ik kwam net tot 1000hm per uur op de MTB, dit jaar de alp in exact een uur en die is toch 1100 daarna de Ventoux in 1u35 op de mtb, dat zijn er dus bijna 1100 per uur
qua wattage zal ik dan rond de 290 -310 watt per uur zitten gok ik met 78 kilo en 9,5 kilo fiets, aar er zijn ongetwijfeld mensne die dat beter kunnen bereken
In 2007 reed ik twee keer voluit een berg op en ik kwam net tot 1000hm per uur op de MTB, dit jaar de alp in exact een uur en die is toch 1100 daarna de Ventoux in 1u35 op de mtb, dat zijn er dus bijna 1100 per uur
qua wattage zal ik dan rond de 290 -310 watt per uur zitten gok ik met 78 kilo en 9,5 kilo fiets, aar er zijn ongetwijfeld mensne die dat beter kunnen bereken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
[quote="wasbeer2006"] In 2007 reed ik twee keer voluit een berg op en ik kwam net tot 1000hm per uur op de MTB, dit jaar de alp in exact een uur en die is toch 1100 daarna de Ventoux in 1u35 op de mtb, dat zijn er dus bijna 1100 per uur
qua wattage zal ik dan rond de 290 -310 watt per uur zitten gok ik met 78 kilo en 9,5 kilo fiets, maar er zijn ongetwijfeld mensne die dat beter kunnen bereken[/quote]
of websites: http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2040 :279 Watt
qua wattage zal ik dan rond de 290 -310 watt per uur zitten gok ik met 78 kilo en 9,5 kilo fiets, maar er zijn ongetwijfeld mensne die dat beter kunnen bereken[/quote]
of websites: http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2040 :279 Watt

absolute watten zijn niet zo interessant. Kijk liever naar de watts per kilo op omslagpunt. Zit je daar rond de 3 dan kun je leuke tochten rijden bv zilver in de marmotte, rond de 4 kun je al heel aardig fietsen, dat wordt goud in de marmotte. Rond de 5 ben je al 'n zeer behoorlijke cyclorijder die vooraan mee doet en bij 6 en meer moet je maar 'ns soliciteren bij 'n profploegje.
Als voorbeeld: trap je 350 watt en je weegt 95 kilo of je trapt dat bij een gewicht van 65 kilo, kun je zelf wel beredeneren waarom dat absolute wattage niets zegt.
Als voorbeeld: trap je 350 watt en je weegt 95 kilo of je trapt dat bij een gewicht van 65 kilo, kun je zelf wel beredeneren waarom dat absolute wattage niets zegt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Ik vind het altijd frappant dat iedereen zich altijd zo op de getallen stort. (en het vergelijken daarvan)
Zeker de max. waarden van die getallen zeggen helemaal niets. En dat komt puur omdat ze per persoon zoveel verschillen. Dus alles is appels met peren vergelijken.
Voorbeeld: leuk dat R. Geesink 502 watt kan wegtrappen, maar wordt hij daarmee 1ste in de Vuelta? Nee. Puur door het simpele feit dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar dom wattages wegtrappen.
(als je dan toch gaat vergelijken, doe dat dan inderdaad met watt/kg op omslagpunt o.i.d. Alle 3 de waarden zijn erg persoonlijk, maar er komt toch een getal uit die enigzins te vergelijken is met waarden van anderen)
Zeker de max. waarden van die getallen zeggen helemaal niets. En dat komt puur omdat ze per persoon zoveel verschillen. Dus alles is appels met peren vergelijken.
Voorbeeld: leuk dat R. Geesink 502 watt kan wegtrappen, maar wordt hij daarmee 1ste in de Vuelta? Nee. Puur door het simpele feit dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar dom wattages wegtrappen.
(als je dan toch gaat vergelijken, doe dat dan inderdaad met watt/kg op omslagpunt o.i.d. Alle 3 de waarden zijn erg persoonlijk, maar er komt toch een getal uit die enigzins te vergelijken is met waarden van anderen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
@Moustache en @Henkv: We raken een beetje off topic, jullie hebben de vraag niet goed gelezen: ik wil me alleen maar met mezelf vergelijken, ik wil weten wat voor een vooruitgang je kan verwachten als je in plaats van maar gewoon wat rijden echt gericht en gestructureerd gaat trainen.
Mij enige referentie was de opmerking in Fiets waarin stond dat je met gericht trainen wel 50 watt vooruit kan gaan. Maar dat is wel heel vaag: als iemand geheel ongetraind is dan is 50 watt zo te halen en als iemand 10.000km per jaar fiets als 10 jaar dan zal het toch veel moeilijker zijn.
En natuurlijk hebben we over toepasbaar vermogen dus net onder omslagpunt.
Mij enige referentie was de opmerking in Fiets waarin stond dat je met gericht trainen wel 50 watt vooruit kan gaan. Maar dat is wel heel vaag: als iemand geheel ongetraind is dan is 50 watt zo te halen en als iemand 10.000km per jaar fiets als 10 jaar dan zal het toch veel moeilijker zijn.
En natuurlijk hebben we over toepasbaar vermogen dus net onder omslagpunt.

Je kan inderdaad snel stappen vooruit zetten, je moet dan alleen zodra je de powertap hebt ook weten HOE je moet gaan trainen. Vermogen is leuk, maar het moet wel toepasbaar zijn. Hartslag wordt bijvoorbeeld een nevenwaarde, iets wat bijna niet meer interessant is. Zodra je wat fanatieker wordt, zou ik ook niet meer met de PowerAgent software aan de gang gaan, maar de WKO+ variant kopen van Cyclingpeaks, kost even wat geld, maar loont zich wel. Het leert je hoe je je trainingen beter kan anaylseren en hoe je jezelf kan verbeteren.
Begin eens met een test te doen, een goeie warming-up met minimaal een blow out van een minuut of 5 op je omslagvermogen (gegokt, dus nu 200). Niet waarschijnlijk dat 200 je vermogen is op omslagpunt omdat je zegt dat je hierin niet verzuurt, dit zal dan eerder je top van de Tempo-zone zijn.
Na de test weet je wat je piekvermogens zijn op 5 sec, 1 min, 5 min en 20 min. Via de 20 min test kun je je FTP berekenen. Je hoogst haalbare vermogen wat je een uur vol kan houden. Als je de eerder genoemde waarden van enkele tijdsintervallen afzet tegen een profiel beschreven in de bijbel van het trainen op vermogen weet je waar je sterke en je zwakke punten liggen en dus ook waar wellicht voor jou de meeste winst te behalen valt!
Dan komt het er op aan gericht te gaan trainen, wat zijn mijn doelen, en wat heb ik er voor nodig om die doelen te bereiken?
Als dat zal zijn om tochten uit te gaan rijden met een zo hoog mogelijk gemiddelde wil je een zo hoog mogelijk FTP hebben zodat ook bijvoorbeeld je tempo zone, waar je veel tijd tijdens een tocht in doorbrengt hoger komt te liggen, en je tijdens een klimmetje makkelijker een hoog vermogen aan kan houden omdat je FTP, en dus je Treshold, hoger ligt.
Hoe kom je nu aan een hoger FTP? Zoals al eerder gezegd is dat de op diverse fora al veel genoemde 2x20 methode. Zodra je de FTP-waarde weet (95% van je 20 min. test) ga je 20 minuten lang op die waarde rijden. Je pakt een paar minuutjes rust tussendoor, lang genoeg om volledig hersteld te zijn (je hartslag moet terug gazakt zijn naar de waarde die je tijdens je warming up in je Endurance zone had) en je begint aan het tweede blok. Daarnaast is het ook goed om wat vaker een SST in te bouwen. Ook wel een Sweet-Spot-Training. Deze belangrijke zone valt hog in je tempo-zone, laag in je Treshold en zal op ongeveer 88-94% van je FTP-waarde liggen. Naarmate je beter getraind raakt kun je eens wat vaker hier op gaan trainen, en durf dan gerust ook langere periodes op dit vermogen te rijden. Het zal je FTP ten goede komen. Omdat je van plan bent veel te stijgen, zul je regelmatig, eens per twee maanden, een nieuwe test moeten doen om te kijken of je nog steeds gericht op je FTP traint. Indien deze door je gerichte trainingen namelijk omhoog gaat zal ook je training qua vermogen hoger komen te liggen.
Lance armstrong wint momenteel rond de 25 watt per 2 weken geloof ik. Ongelofelijk, hij heeft nu al weer een omslagpunt van 430 watt. Er is wel gezegd, het is makkelijker iets terug te krijgen wat je al gehad hebt, dan iets te behalen wat je nog nooit gehad hebt.
Ter vergelijking, mijn omslagpunt is berekend op 330 watt bij een gewicht van rond de 80 kilo. Dus 4,2 watt per kg. Het sommetje is vaak simpel. Als iemand je bergop voorbij rijdt, is het niet per definitie zo dat deze persoon meer watts produceert, maar wel zo dat hij per kg lichaamsgewicht meer watts produceert.
Als jij 5 watt per kg lichaamsgewicht haalt, zou ik er al eens aan gaan denken om elite te gaan rijden. Dan ben je een sterke vent. Armstrong haalde in zijn tour-periode de 6,3-6,5. Rabo-beloftes zitten aan 5,5.
Doe er je voordeel mee en succes!
Begin eens met een test te doen, een goeie warming-up met minimaal een blow out van een minuut of 5 op je omslagvermogen (gegokt, dus nu 200). Niet waarschijnlijk dat 200 je vermogen is op omslagpunt omdat je zegt dat je hierin niet verzuurt, dit zal dan eerder je top van de Tempo-zone zijn.
Na de test weet je wat je piekvermogens zijn op 5 sec, 1 min, 5 min en 20 min. Via de 20 min test kun je je FTP berekenen. Je hoogst haalbare vermogen wat je een uur vol kan houden. Als je de eerder genoemde waarden van enkele tijdsintervallen afzet tegen een profiel beschreven in de bijbel van het trainen op vermogen weet je waar je sterke en je zwakke punten liggen en dus ook waar wellicht voor jou de meeste winst te behalen valt!
Dan komt het er op aan gericht te gaan trainen, wat zijn mijn doelen, en wat heb ik er voor nodig om die doelen te bereiken?
Als dat zal zijn om tochten uit te gaan rijden met een zo hoog mogelijk gemiddelde wil je een zo hoog mogelijk FTP hebben zodat ook bijvoorbeeld je tempo zone, waar je veel tijd tijdens een tocht in doorbrengt hoger komt te liggen, en je tijdens een klimmetje makkelijker een hoog vermogen aan kan houden omdat je FTP, en dus je Treshold, hoger ligt.
Hoe kom je nu aan een hoger FTP? Zoals al eerder gezegd is dat de op diverse fora al veel genoemde 2x20 methode. Zodra je de FTP-waarde weet (95% van je 20 min. test) ga je 20 minuten lang op die waarde rijden. Je pakt een paar minuutjes rust tussendoor, lang genoeg om volledig hersteld te zijn (je hartslag moet terug gazakt zijn naar de waarde die je tijdens je warming up in je Endurance zone had) en je begint aan het tweede blok. Daarnaast is het ook goed om wat vaker een SST in te bouwen. Ook wel een Sweet-Spot-Training. Deze belangrijke zone valt hog in je tempo-zone, laag in je Treshold en zal op ongeveer 88-94% van je FTP-waarde liggen. Naarmate je beter getraind raakt kun je eens wat vaker hier op gaan trainen, en durf dan gerust ook langere periodes op dit vermogen te rijden. Het zal je FTP ten goede komen. Omdat je van plan bent veel te stijgen, zul je regelmatig, eens per twee maanden, een nieuwe test moeten doen om te kijken of je nog steeds gericht op je FTP traint. Indien deze door je gerichte trainingen namelijk omhoog gaat zal ook je training qua vermogen hoger komen te liggen.
Lance armstrong wint momenteel rond de 25 watt per 2 weken geloof ik. Ongelofelijk, hij heeft nu al weer een omslagpunt van 430 watt. Er is wel gezegd, het is makkelijker iets terug te krijgen wat je al gehad hebt, dan iets te behalen wat je nog nooit gehad hebt.
Ter vergelijking, mijn omslagpunt is berekend op 330 watt bij een gewicht van rond de 80 kilo. Dus 4,2 watt per kg. Het sommetje is vaak simpel. Als iemand je bergop voorbij rijdt, is het niet per definitie zo dat deze persoon meer watts produceert, maar wel zo dat hij per kg lichaamsgewicht meer watts produceert.
Als jij 5 watt per kg lichaamsgewicht haalt, zou ik er al eens aan gaan denken om elite te gaan rijden. Dan ben je een sterke vent. Armstrong haalde in zijn tour-periode de 6,3-6,5. Rabo-beloftes zitten aan 5,5.
Doe er je voordeel mee en succes!
Science of Performance!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Thanks Daveke,
zinvolle informatie:
ik heb een tijdje met de power en training plug-in van Sporttracks gewerkt (Weliswaar met Tacx Fortius en onnauwkeurige GPX2Power vermogens ) waarbij ik geinteresseerd raakte in vemogens meting / training. Heb inmiddels het boek van Andy Coggan en ben WKO+ aan het evalueren. Waarbij me direct duidelijk werd dat Sporttracks er fancy uitziet maar WKO+ veel analytischer is. Alhoewel ik denk dat het voor veel mensen niet makkelijk te begrijpen zal zijn dat de Perfomance Manager geen absolute indicatie is maar een tool met heel veel randvoorwaarden.
Ik heb dus ook al wat testjes gedaan op een gecalibreerde Fortius en ik denk dat mijn FTP met die meting rond de 240 ligt.
Sinds ik erop let en gericht train (en nu hebben we het over een paar weken) is daar ook al 25 Watt bijgekomen. Nu hoef ik slechts nog mijn gewicht te halveren om op 5 Watt per Kg uit te komen
Ik heb het gevoel dat het niet absoluut te bepalen is hoeveel iemand kan groeien maar dat er een soort (waarschijnlijk genetisch bepaald) plafond is waar je op kan uitkomen. Hoe verder je daar qua conditie onder zit hoe groter de sprongen die je met training kan maken. Maar als je eenmaal in de buurt van dat plafond komt dan gaat het heel veel meer effort kosten om nog vooruit te komen.
zinvolle informatie:
ik heb een tijdje met de power en training plug-in van Sporttracks gewerkt (Weliswaar met Tacx Fortius en onnauwkeurige GPX2Power vermogens ) waarbij ik geinteresseerd raakte in vemogens meting / training. Heb inmiddels het boek van Andy Coggan en ben WKO+ aan het evalueren. Waarbij me direct duidelijk werd dat Sporttracks er fancy uitziet maar WKO+ veel analytischer is. Alhoewel ik denk dat het voor veel mensen niet makkelijk te begrijpen zal zijn dat de Perfomance Manager geen absolute indicatie is maar een tool met heel veel randvoorwaarden.
Ik heb dus ook al wat testjes gedaan op een gecalibreerde Fortius en ik denk dat mijn FTP met die meting rond de 240 ligt.
Sinds ik erop let en gericht train (en nu hebben we het over een paar weken) is daar ook al 25 Watt bijgekomen. Nu hoef ik slechts nog mijn gewicht te halveren om op 5 Watt per Kg uit te komen

Ik heb het gevoel dat het niet absoluut te bepalen is hoeveel iemand kan groeien maar dat er een soort (waarschijnlijk genetisch bepaald) plafond is waar je op kan uitkomen. Hoe verder je daar qua conditie onder zit hoe groter de sprongen die je met training kan maken. Maar als je eenmaal in de buurt van dat plafond komt dan gaat het heel veel meer effort kosten om nog vooruit te komen.

Klopt helemaal, de PM-chart is een hulpmiddel, het vertelt je hoe je aan het opbouwen bent, maar des te meer je er mee werkt, des te belangrijker het wordt en het steeds meer een absolute indicatie KAN zijn mits goed geinterpreteerd. Ik lees in elk geval dat je de bijbel ook al hebt, das erg goed, daar haal je meer info uit dan men je hier kan vertellen.
op de laatste alinea kan ik alleen het volgende zeggen, als je al 10 jaar fietst en redelijk bezig bent geweest met trainingsleer, zul je weinig vooruitgang boeken. Ben je daarantegen pas begonnen en trap je al redelijk hoge vermogens, zul je nog veel vooruitgang kunnen boeken.
Succes!
op de laatste alinea kan ik alleen het volgende zeggen, als je al 10 jaar fietst en redelijk bezig bent geweest met trainingsleer, zul je weinig vooruitgang boeken. Ben je daarantegen pas begonnen en trap je al redelijk hoge vermogens, zul je nog veel vooruitgang kunnen boeken.
Succes!
Science of Performance!