Ultratorque lagers vervangen
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Dat is wel de manier hoe ze lagers op een as monteren. Je moet alleen wel zeker weten dat ze niet te ver kunnen schuiven.
Hoi,
Hmmmmm....Voorgebakken lagers, lekker!!
Is het niet verstandiger om je krank voor enkele dagen in de diepvriezer te stoppen dan je lagers in de oven te gooien?
Een beetje kruipolie op de binnenring van het lager helpt ook...
Ciao,
Hmmmmm....Voorgebakken lagers, lekker!!
Is het niet verstandiger om je krank voor enkele dagen in de diepvriezer te stoppen dan je lagers in de oven te gooien?
Een beetje kruipolie op de binnenring van het lager helpt ook...
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Op mijn werk maken ze lagers warm met een electrisch kookplaatje. Deze zijn welliswaar groter dan die voor de fiets, maar dat moet niet uitmaken. Zit er een soort randje tot waar je de lagers er op moet schuiven?
-
anniversary
- Forum-lid
Voor lagers bestaat inderdaad een inductieverwarmingstoestel hiermee kan je de binnenring van het lager opwarmen en dan schuift het lager gemakkelijk over de as, echter voor kleine lagers zoals deze van een campatrapstel gebruikt men een kunstof bus om deze op de as te slaan.
Groetjes
SpEric schreef:idee of ervaring ?
Ervaring,
Het lager wordt door verwarming wat groter,dat helpt allicht mee.
Bij het monteren van de crankhelften helpt het ook om even ,met de verfstripper ,de bracketpotjes op warmen.
De lagers krijgen dan beter de kans om zich te zetten.
Ik ben daar mee begonnen omdat na montage van de torque as er tijdens de eerste rit soms een luide knal uit het vooronder omhoog kwam.
Te wijten aan resterende axiale montagespanning op de lagers.
Bedenk wel dat dit een titanium frame betreft.
Of carbon deze temperatuurwisselingen verdraagt weet ik niet.
En dat geldt natuurlijk ook voor de carbon crank.
Zij is ook tegen