Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
unlimited
- Forum-lid
unlimited
02 mar 2009 23:39
Rezne schreef:Vervang je elke keer de volledige cassette? Dan is het idd een duur geintje. Salden bijv. verkoop losse kransjes via de webshop.
Ik bestel daar altijd een 19-17 combi en een 16 (de 17 en 16 maken de meest km's ). De 23,21,13,12,11 zijn al twee jaar oud en zijn nog steed behoorlijk goed. Ik heb wel meerdere wielsets voor training en wedstrijden.
Voor 30 kan je weer een tijd vooruit als je losse kransjes besteld.
Dat is inderdaad wel een goede tip. Ik wist wel dat je de kransjes los kon bestellen, maar ik was altijd in de veronderstelling dat dit bijna net zo duur zou zijn als een complete cassette vervangen.
-
scorcher
- Forum-lid
scorcher
03 mar 2009 15:55
Volgens m'n fietsenmaker zijn een paar kransjes net zo duur als een hele cassette. Heb even gekeken op een aantal webshops maar kon geen losse kransjes voor Campagnolo 9 speed vinden.
Ik denk dat ik ook maar zo'n kettinglengte apparaat ga kopen, dan ben ik er tenminste op tijd bij volgende keer.
Heeft er trouwens iemand ervaring met niet-originele kettingen? Of is dat geen goede manier om toch nog een beetje op het onderhoud te besparen?
-
foosho
- Forum-lid
foosho
03 mar 2009 15:59
Scorcher schreef:onderhoud te besparen
1. geen record kettingen, maar bijv. centaur nemen
2. bij bike-components.de (of andere duitse webshop) kopen
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
03 mar 2009 17:20
Het ligt er nog al aan in wat voor omstandigheden rijd. Rij je vooral als 't droog is of de hele winter als er veel pekel ligt. Als het vooral kms zijn dat 't droog is dan kan je met een 10 speed Campa Chorus cassette en 3 kettingen 20000 km rijden zonder dat het zo ver versleten is dat het veel herrie gaat maken of slecht lopen.
Volgens mij zit er in 't materiaal van die 10 speed cassettes echt geen verschil. Enkel de 2008 mirage en 2009 Veloce cassettes hebben een andere afwerking. Dit geeft een meer blauwe kleur aan de cassette, maar ik heb geen idee of dit van invloed is op de duurzaamheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
jsparie
- Forum-lid
jsparie
04 mar 2009 00:15
Herinner me wat testen uit het verleden in Duits fietsblad waarbij toch wel wat verschil in hardheid werd gemeten tussen echt goedkope en wat duurdere cassettes en met name ook bij de kettingbladen. Al wordt bij de echt dure lichtgewicht titanium cassettes de hardheid weer minder. Recent nog test gelezen waarbij cassettes van de meest recente campa groepen bij centaur en chorus even hard waren, maar bij lichtgewicht Super Record juist weer zachter.
Goedkopere campa groep hier niet getest. Bij shimano was de cassette van de goedkopere 105 groep van minder hard materiaal en dus minder slijtvast dan bijvoorbeeld ultegra, maar ook hier was de veel lichtere Dura Ace titan weer minder slijtvast dan ultegra. Bij de kettingbladen voor waren de duurste bladen (Super Record Dura Ace) zowel bij campa als bij shimano het meest slijtvast.
Ik zou zeggen goede middenmoot Ultegra/Centaur geeft beste prijs kwaliteit verhouding. Maar ja, da's eigenlijk niets nieuws.
-
lior63
- Forum-lid
lior63
05 mar 2009 11:47
Vraag is natuurlijk ook of je echt een volledige 10 speed nodig hebt.
Voor mijn woon-werk fiest heb ik 3 kransjes achter met hele oude shimano 600 deraileur en 1 kettingblad en dat is voldoende.
In NL kom je vrijwel overal boven met 7 of 8 speed en een goede compact (of triple)
In dat soort opzetten is het materiaal minder duur en minder slijtagegevoelig.
Maar dat is een andere discussie.
-
scorcher
- Forum-lid
scorcher
06 mar 2009 13:52
Ik heb helemaal geen 10 speed, maar een 9 speed. Ik weet niet hoe die 10 speed in de discussie verzeild is geraakt...
Feit blijft dat ook met 9 speed het een duur grapje is om cassette, ketting en nu dus ook voorbladen te vervangen. Ik ga in ieder geval beter letten op onderhoud van de ketting. Misschien nu te veel mee bezig geweest om er olie op te smeren ipv echt goed het zand er tussenuit te halen.