Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

aanpassen verzet tbv klimwerk

g.visser1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:44

g.visser1 10 mar 2011 23:26

maar he tlijkt me ook voor ketting en tanden slopender. Of is valt dat mee.

nica
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 16 nov 2010 15:07

nica 11 mar 2011 13:31

Je hoeft denk ik geen hele cassette aan te schaffen, al kosten die de kop natuurlijk niet, maar je kun ook 2 of 3 losse kransje kopen, en de kleinere er af halen, de grotere aan de achterkant er op leggen.

patrick1973
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 jan 2011 00:50
Locatie: Hazerswoude rijndijk

patrick1973 13 mar 2011 01:19

is dat ook mogelijk ? zeg maar 11 en 12 eraf en 28 en 30 erbij zetten ?
'aan het material kan het niet liggen '

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1154
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 13 mar 2011 10:00

patrick1973 schreef:is dat ook mogelijk ? zeg maar 11 en 12 eraf en 28 en 30 erbij zetten ?


De kleinste is in de regel een 'sluitkrans', ik weet de naam niet precies Hier past de sluitring op.
Als jou kleinste een 11 is kan je die er niet tussenuit halen. Dan zal je de 12 en bijv de 14 er tussenuit kunnen halen.

Voor Shimano zijn er hele duidelijke specificatie bladen waar je de opbouw van een cassette goed kan zien. Zie:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/bl ... mLocale=nl

Alhoewel Shimano en de meeste FM zullen zeggen dat je niet moet wisselen met kransjes.
Ikzelf heb er goede ervaringen mee.
Heb een 12-23 en die pas ik voor het klimmen aan naar 12-27. Dan haal ik de 13 en 15 er tussen uit en zet er een 25 en 27 bij (beide Marchisio).

Groet, Ric
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 13 mar 2011 10:42


Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2011 12:02

Ric schreef:
patrick1973 schreef:is dat ook mogelijk ? zeg maar 11 en 12 eraf en 28 en 30 erbij zetten ?


De kleinste is in de regel een 'sluitkrans', ik weet de naam niet precies Hier past de sluitring op.
Als jou kleinste een 11 is kan je die er niet tussenuit halen. Dan zal je de 12 en bijv de 14 er tussenuit kunnen halen.

Voor Shimano zijn er hele duidelijke specificatie bladen waar je de opbouw van een cassette goed kan zien. Zie:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/bl ... mLocale=nl

Alhoewel Shimano en de meeste FM zullen zeggen dat je niet moet wisselen met kransjes.
Ikzelf heb er goede ervaringen mee.
Heb een 12-23 en die pas ik voor het klimmen aan naar 12-27. Dan haal ik de 13 en 15 er tussen uit en zet er een 25 en 27 bij (beide Marchisio).

Groet, Ric


12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
12-14-16-17-18-19-21-23-25-27, lijkt mij alles behalve ideaal. De opbouw van een standaard 12-27 lijkt me een stuk fijner rijden. De stap van 17 naar 19 is kleiner dan van 12 naar 14 of 14 naar 16.

Een cassette kost 4 tientjes...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 mar 2011 17:49

Amclassic-fan schreef:
Ric schreef:
patrick1973 schreef:is dat ook mogelijk ? zeg maar 11 en 12 eraf en 28 en 30 erbij zetten ?


De kleinste is in de regel een 'sluitkrans', ik weet de naam niet precies Hier past de sluitring op.
Als jou kleinste een 11 is kan je die er niet tussenuit halen. Dan zal je de 12 en bijv de 14 er tussenuit kunnen halen.

Voor Shimano zijn er hele duidelijke specificatie bladen waar je de opbouw van een cassette goed kan zien. Zie:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/bl ... mLocale=nl

Alhoewel Shimano en de meeste FM zullen zeggen dat je niet moet wisselen met kransjes.
Ikzelf heb er goede ervaringen mee.
Heb een 12-23 en die pas ik voor het klimmen aan naar 12-27. Dan haal ik de 13 en 15 er tussen uit en zet er een 25 en 27 bij (beide Marchisio).

Groet, Ric


12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
12-14-16-17-18-19-21-23-25-27, lijkt mij alles behalve ideaal. De opbouw van een standaard 12-27 lijkt me een stuk fijner rijden. De stap van 17 naar 19 is kleiner dan van 12 naar 14 of 14 naar 16.


De 15 erin laten kan op zich wel (12-14-15-16-17-18-19-21-24-27), dan moet je aan de 14 in principe genoeg hebben en de 12 zien als een "overdrive" voor afdalingen. Met 21-24-27 heb ik nooit problemen.

Plaats reactie