Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
tiest
- Forum-lid HC
- Berichten: 4199
- Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58
tiest
27 okt 2009 09:32
boetoek schreef:oud wielrenner zelfs.......dus............een specialist......
Er zijn genoeg wielrenners die maar weinig van materiaal weten en gewoon heel hard kunnen fietsen;)
-
sto3mp3n
- Forum-lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13
sto3mp3n
27 okt 2009 13:15
Mijn vader heeft ook hetzelfde probleem. Quazi identiek zelfde verhaal, allen is hij iets lichter (max 90kg) en een heel voorzichtige rijder.
@boetoek, ik heb je een PM bericht gestuurd met de vraag van welke fietsenmaker het is, en de vermelding waar mijn vader gaat.
Wou dit niet direct hier plaatsen gezien dit niet echt goede reclame is... indien het dezelfde zou zijn zal ik er wel eens over denken om dit toch bekend te maken. (enkel om anderen te waarschuwen natuurlijk)
-
jeroenvh
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 29 jan 2006 22:06
jeroenvh
13 nov 2009 13:50
Meer kan ik er niet over zeggen!
Er zijn zoveel knoeiers op de markt die geen wiel kunnen spaken.
Als je DPX velgen hebt van rigida en daar heb je nog spaakbreuk mee, dan heb je een waardeloze fm!
-
marchisiocorsa
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51
marchisiocorsa
13 nov 2009 15:32
Koop gewoon in de markt een Marchisio Solida X120 wielset. Mooi italiaans spul speciaal onwikkeld voor de zwaardere fietser (of laten we zeggen veeleisend meer op kracht gericht) Waarschijnlijk ook nog lichter dan jouw samangestelde Regida setje. Deze set is al jaren op de markt en heeft zich dan ook meer dan bewezen. Spaken hoeven niet na een x aantal km te worden negetrokken. In het productieprocess in de fabriek zijn alle stappen die dit nodig maken al gepasseerd.
De combinatie van 26 mm hoge velgen, 28 ronde spaken voor, 32 ronde spaken achter. Zorgt voor zowel comfort als stijfheid.
Ben je niet meer afhankelijk van individuele fietsenmakers. 80% van de fietsenmakers is gewoon niet in staat een goed setje te bouwen (dat ook nog duurzaam) is. De gemiddelde fietsenmaker kan alleen een huis , tuin en keukenwiel spaken. Want daar liggen de toleranties niet zo laag.
Ongetwijfelt gaat iedereen jou weer 36 spaaks wielen aanraden die speciaal voor jou bla, bla. Maar ik denk dat jij met je huidige ervaring je buik vol hebt van individuele handelingen van een fietsen(kapot)maker.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
-
jeroenvh
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 29 jan 2006 22:06
jeroenvh
13 nov 2009 15:38
........dus
-
beukje
- Forum-lid
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16
beukje
14 nov 2009 00:47
Spaakbreuk is vaak een gevolg van te slap ingespaakte wielen. Helaas verstaan niet alle FM's de kunst van het spaken. Het kost ook veel tijd om een wiel goed te spaken en daarvoor krijgt de FM te weinig betaald.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
-
ypenga
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 mar 2006 20:46
ypenga
14 nov 2009 12:14
Ik weeg zelf zo'n 100, rijdt met eastons, geen enkel probleem, zelfs niet in een klinkercriterium. En daar krijgt het wiel echt klappen.
Als de fm elke keer alleen de kapotte spaak vervangt zou er bij hem toch wel een een lichtje mogen gaan branden.
Je hoeft niet alle spaken te vervangen maar de omliggende kan geen kwaad.
Door geen mens gestoord, neemt de zee het laatse woord.
-
sprintbom
- Forum-lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 13 aug 2008 11:04
sprintbom
15 nov 2009 09:35
Ik weeg 92 kg daarom laat ik mijn wielen altijd door de FM maken. Als ik met 36 spaken rijd NOOIT problemen. Laat ik wielen maken met 32 spaken gegarandeerd dat ik problemen met de spaken heb.
Daarom wielen met 36 spaken voor een iets zwaardere persoon, allee dat zou ik aanraden.
-
fillipo
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 nov 2008 19:50
fillipo
20 nov 2009 22:29
ik had er ook heel veel last van met shimano wielen. Nu met fulcrum 5 nergens meer last van. Zijn vrij goedkope wielen, dus misschien een idee?
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1205
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
21 nov 2009 10:19
GastheerG schreef:
Uit en invlechten kan je makkelijk zelf. Spaken op de kruizen even met een stukje schildersplakband aan elkaar zetten zodat het patroon blijft zitten als je de nippels los draait. Plak een markering op de spaak die bij het ventielgat begint.
Ik zou toch echt de spaken vervangen, zeker als het wiel onevenwichtig gespaakt is zullen er al verscheidene spaken tegen de vermoeiingsgrens aanzitten: Hoe hoger de spanning, des te minder lastwisselingen (sprong belasting, gevalletje 2) kan hebben, en dit gaat dan weer gebroken spaken opleveren....