Ik doe altijd 1 laag glasvezeltape dan 1 laag tubelesstape.
Dat doe ik al bijna 20 jaar gaat altijd goed, dus nooit meer aangepast. Met de carbon velgen en lagere bandenspanning waarschijnlijk niet nodig
Tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15012
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Na anderhalf jaar fietsen moest het er een keer van komen: een lekke pijp. Wilde vanmorgen voor werk even anderhalf uur trainen, na een uur midden in een vrij intens blokje rij ik over iets heen en hoor pats! 30 seconden later stond ik flink bezweet naar een compleet lege band te kijken. Geen spoor van sealant en geen flauw idee waar het gat zat. Voelde er weinig voor om te gaan prutsen met een binnenbandje dus hoopte voor het eerst in m'n leven te kunnen gaan pluggen. Een co2 patroon opgeofferd om het gat te vinden, tevergeefs. Laatste co2 patroon daarom maar gebruikt voor het ride now bandje dat ik mee had. Ging allemaal vrij soepel gelukkig maar tijdens het wisselen kwam er veel te weinig sealant uit en een groot deel was niet meer vloeibaar dus een wijze les. Vaker en meer sealant bijvullen. 
Het kan nochtans heel eenvoudig. Je schroeft binnenste van het ventiel los. Eerst de lucht uit de band laten. Dan met een spuit en een passend zacht slangetje in het ventiel gaan. Dan trek je de resterende vloeistof eruit. Op een spuit staat een mm indicatie. Dan zie je direct hoeveel latex nog ongeveer in de band zit, en weet je ook hoeveel je ongeveer moet bijvullen. Latex terug in de band, en nog wat bijvullen.
Hoop en al 5 minuten werk.
Ik heb recent na jaren velglint vernieuwd van m'n Elitewheels.
En wat ik ook probeerde, ze bleven niet luchtdicht. Nieuwe ventielen, drie keer velglint gelegd, ...
Uiteindelijk van miserie ducttape bovenop het velglint geprobeerd.
En nu blijven ze mooi luchtdicht...
Ik snap het zelf niet. But it works...
En wat ik ook probeerde, ze bleven niet luchtdicht. Nieuwe ventielen, drie keer velglint gelegd, ...
Uiteindelijk van miserie ducttape bovenop het velglint geprobeerd.
En nu blijven ze mooi luchtdicht...
Ik snap het zelf niet. But it works...
Tja, het ligt aan de tape of aan de taper.koeroeur schreef: ↑17 dec 2025 15:56 Ik heb recent na jaren velglint vernieuwd van m'n Elitewheels.
En wat ik ook probeerde, ze bleven niet luchtdicht. Nieuwe ventielen, drie keer velglint gelegd, ...
Uiteindelijk van miserie ducttape bovenop het velglint geprobeerd.
En nu blijven ze mooi luchtdicht...
Ik snap het zelf niet. But it works...
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik ben niet echt een goed voorbeeld vrees ik. Toen ik begin van de zomer mijn banden tubeless maakte nam ik mij voor elke maand even te checken of de Orange Seal Endurance nog een beetje vloeibaar is en er genoeg in zit. In de praktijk heb ik dat na een paar duizend kilometer 0 keer gedaan dus het was mijn eigen schuld. Maar gezien de snelheid waarmee m'n band leeg liep denk ik niet dat een goed gevulde band met verse sealant zou hebben geholpen.
Heb twee verschillende soorten tape gebruikt.Orlok schreef: ↑17 dec 2025 16:29Tja, het ligt aan de tape of aan de taper.koeroeur schreef: ↑17 dec 2025 15:56 Ik heb recent na jaren velglint vernieuwd van m'n Elitewheels.
En wat ik ook probeerde, ze bleven niet luchtdicht. Nieuwe ventielen, drie keer velglint gelegd, ...
Uiteindelijk van miserie ducttape bovenop het velglint geprobeerd.
En nu blijven ze mooi luchtdicht...
Ik snap het zelf niet. But it works...![]()
Ik ben geen expert maar heb toch al diverse wielen tubeless gezet.
Dezelfde wielset was voordien wel luchtdicht, al liggen er wel andere bandjes op.
Soit, het werkt dus