Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SKS Rennkompressor NXT nauwkeurigheid

hayenm
Forum-lid

hayenm 10 dec 2025 08:06

Sinds deze week in het bezit van de veelgeprezen SKS Rennkompressor, de digitale NXT variant. Erg tevreden met name over de precisie (2 cijfers achter de komma) waarmee de druk wordt aangegeven. Deze pomp vervangt mijn 10 jaar oude JoeBlow Sport pomp. Ik was wel even benieuwd naar hoe beide pompen afwijken van elkaar. Dus even de proef op de som genomen en het resultaat verbaasde me wel erg. In mijn Pinarello Cinturato Evo Tubeless banden pompte ik eerst 3.5 bar met de JoeBlow. Daarna de SKS op het ventiel gezet en de waarde stond op 3.0. Een afwijking van 0.5 bar. Ik vraag me nu af wat waar is. Mag ik ervan uitgaan dat de kwalitatief betere en nieuwere SKS de juiste waarde aangeeft? En hoe zou het verschil te verklaren zijn? Manometer? Minder afsluiting rubbers?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 10 dec 2025 08:14

Afwijking groter dan 15% vind ik niet weinig. Waarschijnlijk verlies je ook iets lucht tijdens het afnemen van de pompkop. Dus wat het waard is mag je zelf bedenken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 10 dec 2025 12:15

Ik vind een "precisie" van 2 decimalen bij zoiets eerder schijnnauwkeurigheid.

Als jij vond dat je lekker fietste op de 3 bar van de JoeBlow, dan is dat toch waar het om gaat?

Je kunt er nog een derde pomp bijhalen maar ik durf wel te stellen dat die ook een afwijkende waarde ten opzichte van de de twee anderen gaat geven
Courir c'est mourir un peu

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 10 dec 2025 12:37

2 decimalen achter de komma zegt natuurlijk helemaal niets over de nauwkeurigheid van de meting.

Je ziet meer achter de komma, maar je weet nog steeds niet welke van de twee pompen het bij het juiste eind heeft.

hoogstwaarschijnlijk beide niet. Digitaal is zeker niet per se accurater. Zeker niet als je het hebt over een goedkoop manometertje dat SKS waarschijnlijk in china in bulk bestelt.

Goede gecalibreerde manometers kosten minimaal wat je betaald hebt voor de hele pomp
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 10 dec 2025 13:55

Komt bij dat de nauwkeurigheid van een fietspomp niet bijzonder belangrijk is. Of je bandje nou op 3,4 of 3,6 bar staat is niet interessant.
Dogma F

hayenm
Forum-lid

hayenm 10 dec 2025 14:07

Ramon73 schreef: 10 dec 2025 13:55 Komt bij dat de nauwkeurigheid van een fietspomp niet bijzonder belangrijk is. Of je bandje nou op 3,4 of 3,6 bar staat is niet interessant.
Klopt, maar of het bandje op 3,0 of 3,5 staat vind ik dan wel weer interessant. Dat is een significant verschil en ook duidelijk voelbaar.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 10 dec 2025 14:33

Zo lang de meter maar consistent is naar zichzelf. Dus dat 0.3 bar minder erin pompen deze keer hetzelfde is als alle volgende keren dan is het werkbaar.

Stel je ziet 3.5 bar op de meter. Je gaat een stukje fietsen, besluit dat het te hard is en je doet er nu 3.2 bar in. Wat beter fietst dan is het werkbaar.
En je hoopt dan weer niet dat het de volgende dag anders is. Gelukkig is dat meestal niet noemenswaardig het geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

thja14
Forum-lid

thja14 10 dec 2025 15:50

Voor de volledigheid, bij het afnemen van de pompkop heb je geen (of toch verwaasloosbaar) drukverlies in de band. Bij het plaatsen van een pompkop kun je zo maar 05 bar drukverlies hebben en dit kun je vrijwel niet voorkomen. De druk ontsnapt de slang van de pomp in, helaas niets tegen te doen dus een meting op deze manier zegt niets. Probeer het maar een andersom waarschijnlijk ongeveer eenzelfde resultaat.

Je zou de band met beide pompen tot een bepaalde druk kunnen oppompen en dan met een drukmeter (een losse dus niet die van een pomp) kunnen meten, dan heb je een redelijk nauwkeurig vergelijk.
Ooit actief als Ophetkantje

hayenm
Forum-lid

hayenm 10 dec 2025 18:16

thja14 schreef: 10 dec 2025 15:50 Voor de volledigheid, bij het afnemen van de pompkop heb je geen (of toch verwaasloosbaar) drukverlies in de band. Bij het plaatsen van een pompkop kun je zo maar 05 bar drukverlies hebben en dit kun je vrijwel niet voorkomen. De druk ontsnapt de slang van de pomp in, helaas niets tegen te doen dus een meting op deze manier zegt niets. Probeer het maar een andersom waarschijnlijk ongeveer eenzelfde resultaat.

Je zou de band met beide pompen tot een bepaalde druk kunnen oppompen en dan met een drukmeter (een losse dus niet die van een pomp) kunnen meten, dan heb je een redelijk nauwkeurig vergelijk.
Ik heb zo'n drukmetertje. Geen fancy duur ding, maar hij doet het. Het resultaat is nog steeds een verschil van 0,5 bar, dus het verschil is er. En de drukmeter komt akelig dicht in de buurt van het aantal bars dat met de sks pomp erin is gejast. Dus ik ga er maar vanuit dat dit de meest objectieve meting is.

Plaats reactie