Ik heb afgelopen zomer een nieuwe racefiets gekocht en gebruik mijn oude Giant Defy uit ongeveer 2010 op de trainer. De Giant piept aan alle kanten en ik krijg de derailleur niet meer goed afgesteld.
Het frame is nog goed en ik heb er mooie wielen voor, dus ik wil er een nieuwe groepset inclusief BB op zetten. Ik zal hem dus voornamelijk in de winter binnen gebruiken en in de zomer alleen voor hele lange, rustige en vlakke endurance ritten (vanwege de comfortabele ergonomie). De fiets heeft 3 bladen aan de voorkant. Ik vind dat fijn omdat de stand daardoor breder is. Dat kan ik natuurlijk ook oplossen met de bredere pedalen, maar ik vroeg me af of er nog groepsetten bestaan met 3 voorbladen. Het liefst dus een goedkope groepset zoals Tiagra 10speed.
Tijdens het zoeken kwam ik ook Shimano 105 groepsets tegen op AliExpres. Heeft iemand hier ervaring mee? Lijkt haast te mooi om waar te zijn.
Ik ga natuurlijk zelf verder zoeken maar hoop hier wat leuke tips te vinden. Misschien zijn er toffe mogelijkheden waar ik geen rekening mee houdt. Ik wil dit vooral voor de lol doen en om er wat van op te steken.
Alvast bedankt.
Nieuwe groepset op oude fiets
Waarom moet het persé een nieuwe groepset zijn? Je kunt ook de kapotte onderdelen vervangen door onderdelen die hierop passen (tip, Microshift heeft Shimano compatible derailleurs).
Heb je de achterpat al gecontroleerd? Als je de derailleur niet goed meer afgesteld krijgt, heb je de kans dat deze scheef is. Dan krijg je met een nieuwe groepset ook niks goed ingesteld.
Heb je de achterpat al gecontroleerd? Als je de derailleur niet goed meer afgesteld krijgt, heb je de kans dat deze scheef is. Dan krijg je met een nieuwe groepset ook niks goed ingesteld.
Als het alleen maar weer soepel moet draaien en je bent niet per se op zoek naar een upgrade, dan ben je met een pat richter en een pot lagervet meer geholpen waarschijnlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Oude kabels kunnen ook roet in het eten gooien qua afstelling. Kan best zijn dat als je de versnellingskabels binnen en buiten vervangt, dat het weer goed schakelt. De derailleur en shifters zullen meestal nog gewoon goed zijn.
Dat ook inderdaad.
Maar als TS een excuus zoekt om nieuw spul te kopen, dan wil ik hem dat ook best geven hoor
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
scottwilko
- Forum-lid HC
De trent is juist minder voorbladen, dus een 3x groep zal lastig worden. Wellicht via Marktplaats of met verschillende losse onderdelen dat je een dergelijk verzet kunt vinden.
Je kunt in mijn ogen beter een groep zoeken die bij de nieuwe fiets past. Dan kan je makkelijker overstappen en heb je maar 1 soort vervanging onderdelen. Q factor blijft dan ook voor beide fietsen gelijk.
Je kunt in mijn ogen beter een groep zoeken die bij de nieuwe fiets past. Dan kan je makkelijker overstappen en heb je maar 1 soort vervanging onderdelen. Q factor blijft dan ook voor beide fietsen gelijk.
TS weet al wat zijn Q factor moet zijn, en dat is een Q factor die je met 1x voor maar met moeite kunt bereiken.scottwilko schreef: ↑08 dec 2025 17:59 De trent is juist minder voorbladen, dus een 3x groep zal lastig worden. Wellicht via Marktplaats of met verschillende losse onderdelen dat je een dergelijk verzet kunt vinden.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Daarom geef ik ook aan te kijken naar gelijke componenten als op de nieuwe fietsultra_ivo schreef: ↑08 dec 2025 18:08TS weet al wat zijn Q factor moet zijn, en dat is een Q factor die je met 1x voor maar met moeite kunt bereiken.scottwilko schreef: ↑08 dec 2025 17:59 De trent is juist minder voorbladen, dus een 3x groep zal lastig worden. Wellicht via Marktplaats of met verschillende losse onderdelen dat je een dergelijk verzet kunt vinden.
Als TS voor 3 x 10 speed wil gaan en al op Ali rondkijkt, dan zou hij voor een microNew 3 x 10 speed setje van shifters, voor- en achterderailleur kunnen gaan. Dat kost minder dan €80,-.
MicroNew is een kloon van Microshift. Met Microshift heb ik wel goede ervaring.
MicroNew is een kloon van Microshift. Met Microshift heb ik wel goede ervaring.