Het grote auto-topic
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
In Frankrijk heb je tegenwoordig inderdaad bij vrijwel elke grote supermarkt (vooral Lidl en Aldi) behoorlijk wat oplaadpunten.
Via Lidl kun je zelfs een Lidl-eigen laadpas nemen, geen idee of het ook goedkoper is.
De uitrol van al die laadpunten komt vanuit een initiatief van de Franse overheid.
Je moet uiteraard wel even van de snelweg af maar dat lijkt me geen straf als je op vakantie bent.
De enorm ruime parkeerterreinen rond de supermarkten bieden tevens gelegenheid om je sleurhut even af te koppelen zodat je auto aan de stekker kan.
Via Lidl kun je zelfs een Lidl-eigen laadpas nemen, geen idee of het ook goedkoper is.
De uitrol van al die laadpunten komt vanuit een initiatief van de Franse overheid.
Je moet uiteraard wel even van de snelweg af maar dat lijkt me geen straf als je op vakantie bent.
De enorm ruime parkeerterreinen rond de supermarkten bieden tevens gelegenheid om je sleurhut even af te koppelen zodat je auto aan de stekker kan.
Adversity is the Catalyst of Change
Het antwoord is nee:Dubbeldekker schreef: ↑06 dec 2025 14:36Het antwoord is ja.
https://www.camp-to-go.nl/blog/moderne- ... de%20lucht,'
En:
https://www.ad.nl/auto/duits-autoblad-n ... gle.com%2F
Euro 6 dieselmotoren zijn aanzienlijk schoner dankzij technologie zoals AdBlue en roetfilters, maar ze zijn niet per definitie properder dan de lucht die ze aanzuigen, omdat ze nog steeds stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uitstoten, al zijn de hoeveelheden sterk verminderd vergeleken met oudere diesels en voldoen ze aan strenge normen.
https://autofans.be/nl/nieuws/varia/444 ... ieselwagen
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Natuurlijk niet. Dat zou betekenen dat je de uitlaatgassen gewoon kunt ademen. Daar ga je ook met Euro6 nog ouderwets dood van.wasbeer2006 schreef: ↑06 dec 2025 15:02Het klopt er zijn steden/gebieden in de wereld waar de lucht die uit een auto komt schoner is dan erin gaat.
Je hebt nog wel steeds de brandstof die gemaakt moet worden dus onderaan de streep vervuil je nogsteeds
Campagnolo Ultra Dork
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Er zijn uiteraard meerdere meningen hierover maar de algemene consensus is toch dat moderne diesels met al hun filters en toevoegingen schonere lucht uitblazen dan ze inhappen in grote steden.
Er is natuurlijk een flinke lobby en er zijn vele geldstromen uit de industrie dit onderzoeken financieren om deze gegevens naar buiten te brengen maar dat geldt eveneens voor de onderzoeken die het tegendeel proberen te bewijzen.
Er is natuurlijk een flinke lobby en er zijn vele geldstromen uit de industrie dit onderzoeken financieren om deze gegevens naar buiten te brengen maar dat geldt eveneens voor de onderzoeken die het tegendeel proberen te bewijzen.
Slimme ondernemers worden door domme mensen in stand gehouden….
Dat geld ook in de politiek.
Wat wel is dat EV meer fijnstof veroorzaken dan brandstof auto’s…in een stad is dat geen pre.
Dat gaat alleen fijnstof en als het filter vol zit wordt het alsnog in de lucht leeggegooid. Die dieselmotor blijft nog allerlei andere stoffen uitstoten en fijnstof dus onder de streep nog steeds.Dubbeldekker schreef: ↑06 dec 2025 16:15 Er zijn uiteraard meerdere meningen hierover maar de algemene consensus is toch dat moderne diesels met al hun filters en toevoegingen schonere lucht uitblazen dan ze inhappen in grote steden.
Campagnolo Ultra Dork
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Eigenlijk ging het over het gemis van een fijn rijdende dieselwagen.
Maar nu wordt er weer een hele milieudiscussie overheen gegooid. Iemand mistte zijn dieselcomfort en anderen, waaronder ik konden dat beamen. That’s it folks.
Maar nu wordt er weer een hele milieudiscussie overheen gegooid. Iemand mistte zijn dieselcomfort en anderen, waaronder ik konden dat beamen. That’s it folks.
De praktische bezwaren die steeds aangehaald worden bij EV's (range, laden,...) zijn eigenlijk meer en meer non issues.
In België is de gemiddelde afstand per dag ca. 30 km. OK, een aantal mensen doet er véél meer maar dat is geen reden waarom de 'uitrol' zo traag gaat, zeker bij particulieren. Ikzelf - en velen met mij - heb nog geen EV door de hoge aanschafprijs. Verder zie ik geen reden. Ik woon in een dorp met 1000 inwoners. Ik weet hier zo al 4 of 5 laadpalen zijn.
Ik rij nu LPG als een halve tussenoplossing, iets properder dan benzine/diesel en een stuk goedkoper.
Ik denk om binnenkort weer een tweede autootje te nemen, met m'n dochters van 18 en 20 en ik die soms het fietsen naar het werk in de kou, regen en wind begin ontzien. Ik heb al naar een tweedehands Renault Zoë gekeken. Die prijzen vallen best en mee en de kleine range is voor mij geen probleem.
Op de snelwegen in Frankrijk bijvoorbeeld waren altijd palen vrij toen ik naar het zuiden reed deze zomer. En stoppen doe je in principe toch elke 3 uur , hopelijk toch. 20-30 minuten bijladen en weer gaan.
In België is de gemiddelde afstand per dag ca. 30 km. OK, een aantal mensen doet er véél meer maar dat is geen reden waarom de 'uitrol' zo traag gaat, zeker bij particulieren. Ikzelf - en velen met mij - heb nog geen EV door de hoge aanschafprijs. Verder zie ik geen reden. Ik woon in een dorp met 1000 inwoners. Ik weet hier zo al 4 of 5 laadpalen zijn.
Ik rij nu LPG als een halve tussenoplossing, iets properder dan benzine/diesel en een stuk goedkoper.
Ik denk om binnenkort weer een tweede autootje te nemen, met m'n dochters van 18 en 20 en ik die soms het fietsen naar het werk in de kou, regen en wind begin ontzien. Ik heb al naar een tweedehands Renault Zoë gekeken. Die prijzen vallen best en mee en de kleine range is voor mij geen probleem.
Op de snelwegen in Frankrijk bijvoorbeeld waren altijd palen vrij toen ik naar het zuiden reed deze zomer. En stoppen doe je in principe toch elke 3 uur , hopelijk toch. 20-30 minuten bijladen en weer gaan.
Laatst gewijzigd door koeroeur op 06 dec 2025 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.