Crankarm vermogensmeter of toch pedaal?
Ik rij nu een jaar of 3 met een garmin Rally (eenzijdige) vermogensmeter. Mijn pedaal is nu eigenlijk wel versleten en orienteer me op een nieuwe vermogensmeter. Garmin werkt goed, maar is erg duur. Het grote voordeel van crankarm meters is dat ze nauwelijks aan slijtage onderhevig zijn t.o.v. pedaal meters. Ik ben dus aan het kijken voor een power meter in de crankarm(eenzijdig).
Vragen:
1. Is een (eenzijdige) crankarm power meter net zo nauwkeurig en betrouwbaar als een (eenzijdige) pedaal powermeter?
2. Er zijn crankarm power meteres van 4iiii, Inpeak, Stages... welke te kiezen? Zit hier veel verschil in of is het allemaal hetzelfde principe en kwaliteit?
3. Werkt een crankarm power meter goed samen met een Garmin Edge fietscomputer?
Vragen:
1. Is een (eenzijdige) crankarm power meter net zo nauwkeurig en betrouwbaar als een (eenzijdige) pedaal powermeter?
2. Er zijn crankarm power meteres van 4iiii, Inpeak, Stages... welke te kiezen? Zit hier veel verschil in of is het allemaal hetzelfde principe en kwaliteit?
Laatst gewijzigd door hayenm op 29 nov 2025 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
hayenm schreef: ↑29 nov 2025 08:35 Vragen:
1. Ja
2. Maakt niet zo gek veel uit allemaal
3. Ja
Niet stuk, maar slijtage. Ik Afgesleten contactvlak waar het schoenplaatje op drukt is afgesleten, en de rand waar het schoenplaatje in klikt is wat afgesleten. Dit geeft speling als ik ingeklikt zit in het pedaal. Dacht eerst dat het aan afgesleten schoenplaatjes lag, of de veer van het pedaal. Maar dat is het niet. Ook de lagers van de pedaalas zijn nog vrij goed.
Ik denk dat ik ongeveer 30k heb gefietst ermee.
Je hebt er prijzige revisiesets voor: https://www.garmin.com/nl-NL/p/1134309/pn/010-13315-12/
Zo te zien een pedaalbody zonder as.
Laatst gewijzigd door baron062 op 29 nov 2025 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben ik bekend mee. Maar inderdaad best prijzig en na een tijd slijt dat natuurlijk ook weer. Vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing die minder / niet slijtagegevoelig isbaron062 schreef: ↑29 nov 2025 10:52 Je hebt erprijzige revisiesets voor: https://www.garmin.com/nl-NL/p/1134309/pn/010-13315-12/
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ja dat kan natuurlijk ik heb quarq meters, die zijn als je sram heb redelijk voordelig.
Maar ook daar ging er een na zes of zeven jaar en ik gok een 35k kapot, dus of een spider minder spijtage gevoelig is valt te bezien.
Maar ook daar ging er een na zes of zeven jaar en ik gok een 35k kapot, dus of een spider minder spijtage gevoelig is valt te bezien.
Of gewoon Favero pedalen. De enkelzijdige is niet veel duurder dan bovengenoemde crank oplossingen. Evt te upgraden naar dubbelzijdig voor als het wel vergelijkbaar moet zijn met bv een goeie indoortrainer mocht je niet 100% 50/50 trappen.
En de revisie sets van Favero zijn normaal geprijsd tov Garmin
En de revisie sets van Favero zijn normaal geprijsd tov Garmin
Zijn ze gek bij Garmin?baron062 schreef: ↑29 nov 2025 10:52 Je hebt er prijzige revisiesets voor: https://www.garmin.com/nl-NL/p/1134309/pn/010-13315-12/
Dat is bijna de prijs x4 van een Assioma body.
Als je toch iets nieuws wil kopen zou ik voor Assioma pedaaltjes gaan. Stuk goedkoper dan Garmin en eenvoudig zelf te onderhouden. Pedalen zijn ook makkelijk te verplaatsen naar een andere fiets moest je dat eens willen doen.
Ik heb een Stages: de eerste was snel defect (water in gekomen, de tweede is nu 3 jaar, probleemloos)
Ik heb een 4iii: werkt op zich best goed (nog geen jaar oud), alleen wanneer de batterij bijna leeg is, geeft die vermogenspieken (boven de 1000W bij gewoon fietsen) en ik ben batterij-deurtje als 2 keer kwijt gespeeld (slecht systeem, blijkbaar een gekend probleem)
Ik heb een Power2Max (Rotor-versie): +6 jaar oud, rond de 70.000km mee gereden. Probleemloos sinds dag 1, batterij gaat bijna 10.000km mee.
Ik heb nog nooit een pedaalmeter gehad. De Assioma (de nieuwe) lijken me wel een goede deal (en de vervangonderdelen zijn betaalbaar)
Als je een beetje wilt sleutelen, zou ik de P2M zeker aanraden. De P2M-versie (eigenlijk een Rotor) is momenteel in Black Friday deal verkrijgbaar voor 440€, wat echt een goede deal is (en je kan gewoon de Shimano kettingbladen gebruiken):
https://www.power2max.com/en/product/ng ... dition-set (250€ korting met Code: p2m_black_week_2025)
Ik heb een 4iii: werkt op zich best goed (nog geen jaar oud), alleen wanneer de batterij bijna leeg is, geeft die vermogenspieken (boven de 1000W bij gewoon fietsen) en ik ben batterij-deurtje als 2 keer kwijt gespeeld (slecht systeem, blijkbaar een gekend probleem)
Ik heb een Power2Max (Rotor-versie): +6 jaar oud, rond de 70.000km mee gereden. Probleemloos sinds dag 1, batterij gaat bijna 10.000km mee.
Ik heb nog nooit een pedaalmeter gehad. De Assioma (de nieuwe) lijken me wel een goede deal (en de vervangonderdelen zijn betaalbaar)
Als je een beetje wilt sleutelen, zou ik de P2M zeker aanraden. De P2M-versie (eigenlijk een Rotor) is momenteel in Black Friday deal verkrijgbaar voor 440€, wat echt een goede deal is (en je kan gewoon de Shimano kettingbladen gebruiken):
https://www.power2max.com/en/product/ng ... dition-set (250€ korting met Code: p2m_black_week_2025)