De teloorgang van Campagnolo
- daniel1975
- Forum-lid HC
En alleen grote mannen cranksets 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
denk dat wanneer je een mailtje stuurt naar bike24 dat ze jou de wielen wel voor het verschil gaan opsturen. Anders kan je binnen de 30dgn termijn ook nog jouw groep terugsturen en alsnog de combi deal bestellen. Tis een gouden aanbieding imho.Joris schreef: ↑28 nov 2025 09:45 Ja, die had ik eigenlijk moeten lopen. Heb die WRL S groep gekocht voor bestaande fiets of “misschien” nieuwe fiets. Wordt uiteraard nieuwe fiets en kijk nu naar Bora’s. Die WRL S groep leek inderdaad hard te gaan, maar er zijn weer wat verse cranks bijgekomen mocht je nog in de verleiding zijn.
in mijn ogen is campagnolo too big to fail. Volgens velen achterop geraakt, imho hebben ze net een serie geweldige producten gelanceerd. Campa heeft ook zeker een merkwaarde die voor andere spelers in de industrie interessant is. Misschien zou een faillissement onder de huidige aandeelhouders niet eens zo slecht zijn, wanneer er dan een financieel daadkrachtigere partij op staat en er een nieuw fris management neerzet. Jammer voor de familie waarden, maar misschien goed voor het bedrijf.
Too big to fail is hier niet echt van toepassing: er valt geen economie of een complete welvaart of zo mee om. Als ze daadwerkelijk failliet zouden gaan dan zijn er denk ik wel voldoende gegadigden voor een poging om het opnieuw leven in te blazen. En ik denk dat ze voordat ze failliet gaan al overgenomen zijn (al dan niet in combinatie met een faillissement t.b.v. fiscale/juridische aspecten).
Mavic was ook too big to fail. Ze werden overgenomen en zijn toen alleen nog maar verder bergaf gegaan. Uiteindelijk heeft het management een buy-out gedaan en kunnen ze terug zelfstandig nieuwe producten ontwikkelen maar Mavic is nu nog maar een schim van wat het vroeger ooit was: enkele jaren gelden waren ze omnipresent in OEM fietsen, profploegen, neutrale service,.... Ze waren nog vroeger ook fabrikant van groepsets en sturen met zeer innovatieve producten (de eerste electronische groepsets op de markt Mavic Mektronic en Zap Mavic System).
We kunnen niet in de interne keuken van Campagnolo kijken maar zou het kunnen dat ze eerst de nieuwe 13-speed groepen ontwikkeld hebben met de laatste reserves en nu noodgedwongen hun personeel moeten ontslaan en hopen dat de recent gelanceerde groepen voldoende gaan opbrengen om verder te overleven de komende tijd?
We kunnen niet in de interne keuken van Campagnolo kijken maar zou het kunnen dat ze eerst de nieuwe 13-speed groepen ontwikkeld hebben met de laatste reserves en nu noodgedwongen hun personeel moeten ontslaan en hopen dat de recent gelanceerde groepen voldoende gaan opbrengen om verder te overleven de komende tijd?
Too big to fail als in een te sterk merk om te laten verdwijnen denk ik wel. Het merkimago staat nog steeds overeind - mensen (h)erkennen dat het top producten zijn van top kwaliteit. De prijs/kwaliteit is het issue. Tot op zekere hoogte is dat een verstandige route geweest van Campagnolo - om het merk en de kwaliteit voorop te blijven stellen en niet in de verleiding te komen om concessies te doen voor de massa. Dat is waar het bij Mavic is misgegaan - daar is op een gegeven moment de kwaliteit losgelaten en dat zijn ze nooit meer teboven gekomen (al maken ze nu weer mooie producten).