Alles over vakanties op én met de fiets

Gravelroutes Vogezen

JazzHands
Forum-lid

JazzHands 01 jul 2022 23:17

Iemand nog een of meerdere mooie gravelroutes in de Vogezen (rond Gérardmer) liggen?

marsman
Forum-lid

marsman 19 nov 2025 10:40

Dag luitjes, met dit weer en de kerstvakantie die met rasse schreden nadert, is het moment aangebroken dat in huize marsman nagedacht wordt over de komende zomervakantie. We kijken naar de Vogezen. Zeer waarschijnlijk in de hoek van La Bresse / Gerardmer. Ik ben daar echt nog nooit geweest.

Ik haak even aan op dit draadje. De Gravelbike is inmiddels de standaard fiets die op de caravan meegaat. Ik vind veel routes voor de racer, maar nauwelijks iets voor de Gravelbike. Veel van de routes op Komoot ed worden wel getagged als Gravelroutes, maar uit ervaring weet ik dat het vaker MTB routes zijn. Lees ik ook in de comments.

Wie o wie heeft hier wat hands on ervaring en route-inspiratie?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

pino
Forum-lid HC

pino 19 nov 2025 14:42

https://www.openrunner.com/route-search ... _loop=true

Fraaie omgeving. Zelf zou ik racefiets of MTB meenemen, het wordt offroad snel heel serieus klimmen en afdalen.
Niet zijken maar reiden !

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 nov 2025 14:51

In welke gebieden heb je al op de gravelfiets gereden? In Nederland rijd je meest van tijd op zand en is het meestal vlak. In de Ardennen vond ik een deel van de gravelroutes nogal veel op mountainbiken lijken vanwege de vette klei, de hellingspercentages en de erosiegeulen die soms behoorlijk uitdagend zijn. "Eigenlijk zou ik hier liefst aan de andere kant van de weg willen rijden, maar gezien de geulen die hier liggen, kan ik daar met geen mogelijkheid komen."
hun fietsen.

marsman
Forum-lid

marsman 19 nov 2025 15:22

Heel wat Alpengebied, Toscane, Dordogne, etc.

Het is ook mijn ervaring dat de routes buiten NL al snel op MTB routes lijken. IMHO wordt dat veroorzaakt door apps zoals Komoot die MTB routes als Gravelpaden bestempelen. Ik ben gestopt met het volgen van dat soort routes. Idem met het plannen van gravelroutes via Strava of Garmin Connect. Je wil niet weten hoe vaak ik weer aan het wandelen was op een of ander geitenpad waar je zelfs met een MTB de grootste moeite zou hebben. Ik heb een Grizl, dus kan in basis net iets meer hebben dan een standaard Gravelfiets. Maar vaak viel het tegen. Ik kom ook heel veel afgesloten stukken tegen, zeker in Frankrijk.

Daarom zoek ik vooral naar echte Gravelroutes in die regio. Vaak kom je uit op wat lokale sites, een Gravel Grandfondo, dat soort werk. Maar ik vind nauwelijks iets, alleen verder uit de buurt.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 19 nov 2025 16:10

Misschien kun je iets vinden op deze site: https://www.outdooractive.com/en/gravel ... 263134405/ Er zitten veel routes in met relatief weinig hoogte meters voor die streek.

Ik ken één route die precies langs de Duits-Franse grens loopt. Dan zit je dus in de oostelijke uitlopers van de bergketen die richting Duitsland vlak uitloopt (tevens de heuvels waar alle wijnranken zich bevinden.) Heel mooi gebied, beetje meer goedweer-zeker dan Gerardmer en zo en heel prettig fietsen.
Ben alleen de kaart met route even kwijt maar met een gerichte Google search moet je een eind kunnen komen.
Adversity is the Catalyst of Change

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 nov 2025 20:38

marsman schreef: 19 nov 2025 15:22 Heel wat Alpengebied, Toscane, Dordogne, etc.

Het is ook mijn ervaring dat de routes buiten NL al snel op MTB routes lijken. IMHO wordt dat veroorzaakt door apps zoals Komoot die MTB routes als Gravelpaden bestempelen. Ik ben gestopt met het volgen van dat soort routes. Idem met het plannen van gravelroutes via Strava of Garmin Connect. Je wil niet weten hoe vaak ik weer aan het wandelen was op een of ander geitenpad waar je zelfs met een MTB de grootste moeite zou hebben. Ik heb een Grizl, dus kan in basis net iets meer hebben dan een standaard Gravelfiets. Maar vaak viel het tegen. Ik kom ook heel veel afgesloten stukken tegen, zeker in Frankrijk.

Daarom zoek ik vooral naar echte Gravelroutes in die regio. Vaak kom je uit op wat lokale sites, een Gravel Grandfondo, dat soort werk. Maar ik vind nauwelijks iets, alleen verder uit de buurt.
Op lange winteravonden probeer ik met de vakantie nog in de voorpret een 'local hero' op Strava te vinden. Als je die een beetje volgt en naar de foto's kijkt die hij/zij plaatst, dan krijg je wel een beeld. In de Italiaanse Marche heb ik er op die manier een leuke vriendschap aan over gehouden (https://pedalareconlentezza.com).
hun fietsen.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 20 nov 2025 17:30

De Marche is inderdaad een geweldig gebied om zowel redelijk vlak (Italiaans vlak) te toeren als veel cultuur op te snuiven! In mijn beleving een heel erg fietsvriendelijke streek.
En culinair ook top! Maarja waar niet in Italië?
Zoals ze daar zelf zeggen “ il meglio del mare e della montagna”
Adversity is the Catalyst of Change

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 20 nov 2025 18:21

Wel een beetje om vanuit Gerardmer. Ik hou dit topic wel in de gaten, ben benieuwd of er goede tips/tracks worden gemeld. Lelijke en bouwvallige broertje van het Zwarte Woud. Wel beter om echt bergen te fietsen. Overnachten in de Elzas, de toppen van de Vogezen zijn de natste plekken van Frankrijk, dacht ik. Elzas in de luwte. Mijn 2 centen: Zwarte Woud voor de mooi, Vogezen voor bergop trainen.

Maan68
Forum-lid

Maan68 20 nov 2025 22:28

Echte gravelroutes zijn er niet, je kan wel zelf eea maken met mbv een (blauwe IGN) wandelkaart. Houdt dan wel bosweggetjes aan. De wandelpaden zijn niet geschikt voor gravelbike en kunnen druk zijn met wandelaars.

fatmodul
Forum-lid

fatmodul 21 nov 2025 10:59

Fietsgenieter schreef: 20 nov 2025 18:21 Wel een beetje om vanuit Gerardmer. Ik hou dit topic wel in de gaten, ben benieuwd of er goede tips/tracks worden gemeld. Lelijke en bouwvallige broertje van het Zwarte Woud. Wel beter om echt bergen te fietsen. Overnachten in de Elzas, de toppen van de Vogezen zijn de natste plekken van Frankrijk, dacht ik. Elzas in de luwte. Mijn 2 centen: Zwarte Woud voor de mooi, Vogezen voor bergop trainen.
Droog wil ik de Vogezen zeker niet noemen, maar het natste plekje van Frankrijk is de alom bekende Mont Aigoual in de Cevennen.

Wat betreft gravelbiken, lastig routes maken van te voren, paden zijn al snel wandelpaden waar je liever je mtb voor gebruikt.

marsman
Forum-lid

marsman 21 nov 2025 11:03

Okido, dus het lijkt erop dat de racer meegaat dit keer

Plaats reactie