Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 okt 2025 19:20

Hermanator schreef: 19 okt 2025 23:41 Al dat geneuzel met wax voor die paar watt. Je kan beter zelf een kilo gaan afvallen. Ik hou het bij m'n 3-1 kettingspray van Walfort, te koop voor 1,99 ! bij de Ac-Ti-On. 'Voor m'n Race - Gravel en MTB. Maakt schoon - Smeert - Beschermt...gebruik het al jaren en mijn fietsmaten maar dure rommel kopen met spuitbussen van 20,00
Lekker constructieve bijdrage. Je hebt ook geen smartphone?
Techniek staat niet stil. Of dat altijd een verbetering is, dat is soms de vraag. Net als dat het de vraag is of het de meerprijs waard is.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 21 okt 2025 07:57

rene schreef: 20 okt 2025 18:28
walters schreef: 20 okt 2025 18:15 Waar maak je je druk om. Als iedereen blij is met wat hij doet is het toch prima. Mits je het milieu er maar niet bij benadeelt.
Waar denk je dat al die wax of olie terecht komt die van je ketting valt… juist in het milieu. Zelfde voor ski wax, ik heb wel eens een onderzoek gezien hoeveel er op de bergen achterblijft per jaar.

Hoeveel fietsen in Nederland- hoeveel olie of wax per fiets - reken maar uit wat er in het milieu komt.
Vandaar dat ik een zo min mogelijk belastende wax gebruik (iig zonder PTFE).
Maar druppel op n gloeiende plaat, ik weet het.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gravel-newbie
Forum-lid

Gravel-newbie 21 okt 2025 10:16

Wat dacht je van bandenrubber van auto's, nylon strimmerdraad van de onkruidmaaiers aangezien gemeenten geen bestrijdingsmiddelen meer mogen gebruiken, hydrauliekolie van landbouwvoertuigen e.d., en ga zo nog maar even door.
Ik denk dat die paar druppels wax zowel letterlijk als figuurlijk minder zijn dan een druppel op een gloeiende plaat.
Overigens vraag ik mij af of er werkelijk zoveel toevoegingen zitten in zo'n blok wax. Het grootste deel is toch paraffine.
Bianchi Impulso Pro GRX825

Boslim
Forum-lid

Boslim 21 okt 2025 10:20

Pure bijenwas is en blijft voor mij de beste was om de ketting mee te doen....

Gravel-newbie
Forum-lid

Gravel-newbie 21 okt 2025 11:55

Nu ik er nog eens over nadenk. Heeft iemand al eens geprobeerd om een simpele Bolsiuskaars te smelten en zijn ketting er in te gooien?
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoelang dit meegaat.
Wellicht dat ik het toch eens ga proberen met een gasbrandertje en een oud pannetje.
Bianchi Impulso Pro GRX825

Oldandslow2
Forum-lid

Oldandslow2 20 nov 2025 10:35

De eerste proeven zijn gedaan, 300km MTB waarvan de helft in modderige omstandigheden hebben me ervan overtuigd dat dit toch een zinvolle methode is. Ik ga nu ook nieuwe kettingen behandelen, die op mijn MTB had er al 1000 km opzitten. Op ali heb ik een hot wax potje gekocht, maar een slowcooker werkt wellicht gemakkelijker zoals hier al eerder aangehaald.
Voor tips en aanvullende informatie verwijs ik graag naar bijgaand filmpje, ook zelf dripwax maken staat er in beschreven. PTFE toevoegen aan de hotwax moet je natuurlijk niet doen, ik heb een scheutje motorolie toegevoegd maar grafietpoeder lijkt me beter uit milieu oogpunt.
https://www.youtube.com/watch?v=XY7QI3xfa_4

Plaats reactie