Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

abdr
Forum-lid

abdr 22 feb 2025 11:09

wasbeer2006 schreef: 21 feb 2025 20:36 @adbr, je moet echt max een halve liter wax in zo,n ding doen anders sta je even te wachten ja :D
Ketting staat juist onder, dat is het niet. Het is wel een slow cooker met keramische pot, misschien zijn die trager?

Mieck
Forum-lid

Mieck 18 jul 2025 22:29

Ik heb dit hele topic doorgelezen (met een aantal tegenstrijdige punten), heel veel filmpjes van Oz Cycle gekeken en internet uitgelezen en ook ik ben aan de hotwax.

Nu had ik bedacht mijn huidige ketting, die nog niet versleten was, volledig schoon te maken om dat proces ook gelijk eens gedaan te hebben. Ik heb altijd vloeibare was gebruikt.
Dus volgens voorbeeld de ketting een nacht in de wasbenzine gelegd, waarna deze helemaal verroest bleek te zijn. Oppervlakte roest dacht ik, en het meeste kwam er in het volgende bad van ontvetter ook met een borstel af, maar niet alles. Ik had mijn hoop gevestigd op de laatste spoeling met spiritus, maar de ketting blijft vlekkerig.

Dan toch maar aan de hotwax en dat was een eitje, geen geknoeid, ketting ligt er weer netjes op en ik ben benieuwd naar de resultaten.

Nu is mijn vraag, had ik mijn gebruikte (of toekomstige nieuwe) ketting toch anders schoon moeten maken?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 jul 2025 09:40

Er staat veel en inderdaad ook tegenstrijdige zaken, maar nergens een nachtje in de wasbenzine 😉
Nu kan ik me ook niet voorstellen dat een ondergedompelde ketting roest.

Het kan ook gewoon de oude olie of vet zijn die doordat de ketting er een nacht heeft ingelegen de ketting wat heeft verkleurd.

Ik doe hem een kwartiertje in de wasbenzine beetje laten drogen en dan weer een kwartiertje in nieuwe wasbenzine wel in een ultrasoon reiniger.

Mijn ervaringen zijn ook verschillend. Mijn laatste ervaring is dat strakke sram kettingen Eagle en de oude road 12 speed extreem goed te waxen zijn, zowel hot als vloeibaar.

Echter de nieuwe veel soepelere kettingen niet de nieuwe Red/XLPR/T-type 12/13 speed ketting maakt na een 2 uurtje herrie, nu hoeft dat niet te betekenen dat het niet meer smeert, want slijten doet de ketting ook niet echt. Maar een oude eagle 12sp blijft op de MTB gewoon 2 a 300 kilomter stil.

Mijn idee is dat het komt omdat een soepelere ketting meer tussenruimte heeft en de wax daar makkelijker weer uit kan. Ook omdat de ketting het langste stil blijft met Squirt en dat is vrij dik/grove wax. Met effetto mariaposa gaat het en met silca is het na 20km weer geluid.

Mieck
Forum-lid

Mieck 19 jul 2025 13:50

wasbeer2006 schreef: 19 jul 2025 09:40 Er staat veel en inderdaad ook tegenstrijdige zaken, maar nergens een nachtje in de wasbenzine 😉
Nu kan ik me ook niet voorstellen dat een ondergedompelde ketting roest.

Het kan ook gewoon de oude olie of vet zijn die doordat de ketting er een nacht heeft ingelegen de ketting wat heeft verkleurd.

Ik doe hem een kwartiertje in de wasbenzine beetje laten drogen en dan weer een kwartiertje in nieuwe wasbenzine wel in een ultrasoon reiniger.

Mijn ervaringen zijn ook verschillend. Mijn laatste ervaring is dat strakke sram kettingen Eagle en de oude road 12 speed extreem goed te waxen zijn, zowel hot als vloeibaar.

Echter de nieuwe veel soepelere kettingen niet de nieuwe Red/XLPR/T-type 12/13 speed ketting maakt na een 2 uurtje herrie, nu hoeft dat niet te betekenen dat het niet meer smeert, want slijten doet de ketting ook niet echt. Maar een oude eagle 12sp blijft op de MTB gewoon 2 a 300 kilomter stil.

Mijn idee is dat het komt omdat een soepelere ketting meer tussenruimte heeft en de wax daar makkelijker weer uit kan. Ook omdat de ketting het langste stil blijft met Squirt en dat is vrij dik/grove wax. Met effetto mariaposa gaat het en met silca is het na 20km weer geluid.
Dank je voor de tip, de wasbenzine (petrol) komt uit de video's van Oz Cycle. Ik zal het een volgende keer op jouw wijze doen 👍

Ik heb een nieuwe HG701 liggen dus ik ga het zeker opnieuw proberen.

abdr
Forum-lid

abdr 19 jul 2025 15:09

Ik heb al vaak een ketting een nacht in wasbenzine gelegd. Dat heeft nog nooit roest veroorzaakt. Maar voor wax moet je wel roestvrije kettingen gebruiken.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 jul 2025 15:43

abdr schreef: 19 jul 2025 15:09 Ik heb al vaak een ketting een nacht in wasbenzine gelegd. Dat heeft nog nooit roest veroorzaakt. Maar voor wax moet je wel roestvrije kettingen gebruiken.
Dus volgens jou moet je roestvrije kettingen nemen i.p.v. de standaard fietskettingen 10, 11 of 12v als je wax wilt gaan gebruiken?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 19 jul 2025 19:52

Ja, niet noodzakelijk RVS, vernikkeld is voldoende. Zoals bv een HG701.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 jul 2025 22:01

abdr schreef: 19 jul 2025 19:52 Ja, niet noodzakelijk RVS, vernikkeld is voldoende. Zoals bv een HG701.
RVS is wat anders als vernikkeld, dat laatste is standaard bij alle kettingen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid

abdr 19 jul 2025 23:54

Shimano maakt nog steeds een 10-speed Tiagra HG54 ketting waarbij de binnenste links niet vernikkeld zijn, net zoals SRAM met de 11-speed 1130 ketting. Die laatste slijt terwijl je ernaar kijkt, moet je dus zeker niet kopen, maar als je met Tiagra rijdt zou ik toch ook een andere ketting kiezen om met wax te combineren.

Hermanator
Forum-lid

Hermanator 19 okt 2025 23:41

Al dat geneuzel met wax voor die paar watt. Je kan beter zelf een kilo gaan afvallen. Ik hou het bij m'n 3-1 kettingspray van Walfort, te koop voor 1,99 ! bij de Ac-Ti-On. 'Voor m'n Race - Gravel en MTB. Maakt schoon - Smeert - Beschermt...gebruik het al jaren en mijn fietsmaten maar dure rommel kopen met spuitbussen van 20,00

walters
Forum-lid

walters 20 okt 2025 18:15

Waar maak je je druk om. Als iedereen blij is met wat hij doet is het toch prima. Mits je een ander of het milieu er maar niet bij benadeelt.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 20 okt 2025 18:28

walters schreef: 20 okt 2025 18:15 Waar maak je je druk om. Als iedereen blij is met wat hij doet is het toch prima. Mits je het milieu er maar niet bij benadeelt.
Waar denk je dat al die wax of olie terecht komt die van je ketting valt… juist in het milieu. Zelfde voor ski wax, ik heb wel eens een onderzoek gezien hoeveel er op de bergen achterblijft per jaar.

Hoeveel fietsen in Nederland- hoeveel olie of wax per fiets - reken maar uit wat er in het milieu komt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie