Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 nov 2025 11:10

Ze kunnen zeker bizar hard lopen OF doodstil liggen zoals dit exemplaar.

Gefotografeerd in de Carnisse Grienden. Leuk om te combineren met het Vossenpad.
Neem je bingokaart maar mee: hazen, reeën (eens 9 in 1 keer!), zeearend, buizerd, winterkoninkje en met wat mazzel een bever.
Niet in het weekend gaan!

Deze lag doodstil TOT hij de sluiter van m'n camera hoorde en was gelijk 100 meter ver weg. Bizar hoe die beesten accelereren.

Afbeelding

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 18 nov 2025 12:18

Knappe foto dan, je weet geruisloos te naderen ;)
Adversity is the Catalyst of Change

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 nov 2025 12:56

nee, heeft niets met geruisloos te maken. Ze hebben je al veeeeeel eerder gespot dan jij hun.
Ze vertrouwen volledig op hun schutkleur. Konijnen, snippen, etc idem.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Sulla
Forum-lid

Sulla 18 nov 2025 13:30

Gastheerg schreef: 18 nov 2025 11:10 Ze kunnen zeker bizar hard lopen OF doodstil liggen zoals dit exemplaar.
Dat doodstil liggen ken ik ook ja. Was ooit in een weiland bezig met het zetten van (hand)boringen voor (archeologisch) bodemonderzoek. Om de 50 meter een boor de grond in en dan ben je per plek wel zo'n kwartiertje bezig. En ik wil net naar het volgende punt lopen en er schiet amper zo'n 2 meter voor me neus een haas weg. Schrok me rot.

Maar die heeft dus ca. 15 minuten op zo'n korte afstand doodstil naast me gezeten. En het gras stond echt niet hoog, maar je ziet ze echt niet.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 nov 2025 14:09

Wat Daniel zegt: ze zien jouw eerder. Neem niet weg dat toen ik hem zag nog voorzichtig een paar stappen dichterbij bij gekomen.
Ik neem dan een foto, doe een stap, neem een foto etc...............bij drie stuks was hij klaar met mij en werd er een nieuw record accelereren gevestigd.

In de zomer kom ik ze ook vaak tegen in de weilanden. Als ik een wandeling in de polder maak doe ik een stuk houtkade en dan via een weiland oversteken naar een volgende houtkade en zo kan je mooie rondjes maken.
In die weilanden barst het soms van de legers (rustplaats van hazen). Je trapt dan bijna op ze voor ze de benen nemen. Vaak springen ze dan heel slim over een sloot naar een volgend weiland.

Het gezegde is ook niet voor niets "Als een haas er vandoor gaan"

Sulla
Forum-lid

Sulla 21 nov 2025 20:28

Dat gezegde doen ze zeker eer aan!

Plaats reactie