Advies groepset gravelracer
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou exact dezelfde keuze hebben gemaakt. Dubbels hebben vaal ten onrechte te naam meer bereik of beter bereik te hebben.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
13 speed ga je meteen wel naar de duurdere groepen toch?
Al moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk niet helemaal 'mee' meer ben.
Al moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk niet helemaal 'mee' meer ben.
Het gaat me niet om het bereik, maar om de stappen ertussen.wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2025 11:49 Ik zou exact dezelfde keuze hebben gemaakt. Dubbels hebben vaal ten onrechte te naam meer bereik of beter bereik te hebben.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
Ik ben onlangs van een 1x naar een 2x overgestapt en dit fietst voor mij zoveel beter. Dat terwijl ik ook nog een racefiets ernaast hebt. Zeker wanneer ik wat langere afstanden of meer asfalt/rechte wegen hebt is dit top. Daarnaast doe ik veel blokjes en dat was met een 1x echt vervelend.
Maar het is puur persoonlijk wat je het fijnst vindt in deze. Er is geen goed of fout. Het internet staat vol met de voor en nadelen van beide.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar heb je dan ook gelijk je cassette aangepast?BTL schreef: ↑16 nov 2025 12:57Het gaat me niet om het bereik, maar om de stappen ertussen.wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2025 11:49 Ik zou exact dezelfde keuze hebben gemaakt. Dubbels hebben vaal ten onrechte te naam meer bereik of beter bereik te hebben.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
Ik ben onlangs van een 1x naar een 2x overgestapt en dit fietst voor mij zoveel beter. Dat terwijl ik ook nog een racefiets ernaast hebt. Zeker wanneer ik wat langere afstanden of meer asfalt/rechte wegen hebt is dit top. Daarnaast doe ik veel blokjes en dat was met een 1x echt vervelend.
Maar het is puur persoonlijk wat je het fijnst vindt in deze. Er is geen goed of fout. Het internet staat vol met de voor en nadelen van beide.
De kleine stappen worden bepaald door de cassette en niet door een extra voorblad.
@Kayzer, goede keuze voor de nieuwe Rival. Ik heb net als jouw vrouw de vorige versie en kan inderdaad beamen dat die al geweldig schakelt.
Zeker, overgestapt van Shimano GRX naar Sram Force AXSscottwilko schreef: ↑16 nov 2025 15:46Maar heb je dan ook gelijk je cassette aangepast?BTL schreef: ↑16 nov 2025 12:57Het gaat me niet om het bereik, maar om de stappen ertussen.wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2025 11:49 Ik zou exact dezelfde keuze hebben gemaakt. Dubbels hebben vaal ten onrechte te naam meer bereik of beter bereik te hebben.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
Ik ben onlangs van een 1x naar een 2x overgestapt en dit fietst voor mij zoveel beter. Dat terwijl ik ook nog een racefiets ernaast hebt. Zeker wanneer ik wat langere afstanden of meer asfalt/rechte wegen hebt is dit top. Daarnaast doe ik veel blokjes en dat was met een 1x echt vervelend.
Maar het is puur persoonlijk wat je het fijnst vindt in deze. Er is geen goed of fout. Het internet staat vol met de voor en nadelen van beide.
De kleine stappen worden bepaald door de cassette en niet door een extra voorblad.
@Kayzer, goede keuze voor de nieuwe Rival. Ik heb net als jouw vrouw de vorige versie en kan inderdaad beamen dat die al geweldig schakelt.
Dus ook nieuwe cassette, 10-33 momenteel. Top set tot op heden.
Was de 1x GRX ook wel, maar die schakelde mede door mechanisch gewoon veel minder smooth.
De cassettes voor gebruik met één voorblad, niet de MTB cassettes, hebben geen grote stappen voor de meer voorkomende snelheden.BTL schreef: ↑16 nov 2025 12:57Het gaat me niet om het bereik, maar om de stappen ertussen.wasbeer2006 schreef: ↑16 nov 2025 11:49 Ik zou exact dezelfde keuze hebben gemaakt. Dubbels hebben vaal ten onrechte te naam meer bereik of beter bereik te hebben.
Dat is zeker niet altijd zo.
Ik neem even mijn eigen racer met 35/48. De 35 in de polder gebruik ik zelden hooguit met veel wind en omdat ik dan 48/24 te schuin vind.
Zou ik een 1x hebben is 48/24 al minder schuin. Daarnaast kom ik nooit op de 10 en echt sporadisch op de 11, misschien 10 of 20km dit jaar met een stuk van 25km door de duinen wind mee en 45 gem. Die zijn in een jaar op een halve hand te tellen, dus bij een 1x zou ik naar een 46 voorblad gaan en zal ik maar heel zelden de 28, 24, 10 en 11 gebruiken.
Neem nu Campagnolo Ekar. Van 9 naar 14 of van 10 naar 15, één tand opgaand. Combineer dat met een 40 voorblad en je komt er overal mee door. Bovendien ligt bij de meest gebruikte versnellingen de ketting mooi recht. Geen gedoe met vooraan schakelen, geen voorderailleur en -shifter, dus ook minder gewicht. Ik vind het alvast super.
9-36T (9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36)
9-42T (9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42)
10-44T (10-11-12-13-14-15-17-20-23-27-32-38-44)
Ik reed vroeger in de winter met slechter weer met de MTB dikwijls ook op de weg en op de gravelpaden maar ik stoorde me dan mateloos aan de grote stappen van die 12-speed cassette 10-45T (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45). Op gravelcassettes heb je dat dus niet meer.
Klopt, de eerste 5 bladen meen ik hebben 1 stap. Dan 2. Ik denk dat dat goed te doen moet zijn ik zal zo nog eens even de verhoudingen nazien, weet het zo niet uit mn hoofd.
Ja de groepset is echt prijzig maar op een complete fiets vond ik het best meevallen met 3450 voor een rival 13 speed fiets van 8.5 kilo. Alles intern en carbon afmontage. Dat was ook de reden om het gewoon te bestellen. Mn laatste fiets was 3100 met een mechanische groep en echt een slechte wielset.
Ja de groepset is echt prijzig maar op een complete fiets vond ik het best meevallen met 3450 voor een rival 13 speed fiets van 8.5 kilo. Alles intern en carbon afmontage. Dat was ook de reden om het gewoon te bestellen. Mn laatste fiets was 3100 met een mechanische groep en echt een slechte wielset.
Als de rumours kloppen dan komt SRAM in 2026 met 2x13 voor de weg. Ik vermoed dat we die in het voorjaar wel gaan zien, net zoals we Mads op een 1x13 zagen in de voorjaarsklassiekers.
Uno-X Mobility or bust!