Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wanneer vervangen jullie je helm?

Gravel-newbie
Forum-lid

Gravel-newbie 03 nov 2025 13:17

Ik zat mij laatst af te vragen hoelang een fietshelm " mee kan".
Ik heb mijn helm, een Giro Synth mips, gekocht na een ongelukje in 2018 waarbij de vorige helm (dezelfde) zijn werk had gedaan volgens de chirurg. Die verzekerde mij dat als ik die helm niet op zou hebben gehad hij mij destijds niet aan mijn schouder zou hoeven opereren. Vandaar dat ik sindsdien de helm ook iets serieuzer neem, en het wellicht tijd vind worden voor een verse.
Maar wanneer vervangen jullie dus je helm? Is dit na een valpartij of beschadiging, of na een bepaalde tijd, of als het model uit de mode raakt?
Bianchi Impulso Pro GRX825

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2025 13:24

Na een valpartij waarbij de helm een deel van de impact heeft opgevangen
Als ik zin heb in iets nieuws
Na een aantal jaar als ik begin te twijfelen aan de veiligheid van het ding (onder UV licht verslechtert het materiaal. Heb ooit eens met vrij weinig kracht een helm gebroken door op beide zijkanten te duwen. Daar schrok ik toch wel van)

Fabrikanten houden 5 jaar aan geloof ik. Zij zullen een behoorlijke marge aanhouden lijkt me, dus bij intensief gebruik zou ik 50% langer wel aandurven geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Sulla
Forum-lid

Sulla 03 nov 2025 13:26

Tja, ik zit al een tijdje naar een nieuwe fietshelm te kijken. Maar dat tijdje is ondertussen al een paar jaar, dus eigenlijk rij ik al veel te lang door met oude helm (vanaf 2018/19 of iets in die orde)

Bij een klapper vervang ik idd helmen (mijn ski helm heb ik daarom vorig jaar vervangen), maar zonder klapper/schade ben ik eerlijk gezegd dus nogal laks.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 nov 2025 13:46

Grappig, ik had van de week dezelfde gedachte als gravel-newbie. Overigens kan vervangen ook om hygiënische redenen, want mijn helm meurt de pan uit. Ik spoel m af en toe wel af onder de douche, dan kan het weer even, maar dat is tijdelijk. De mijne heb ik nu 5 jaar denk ik. Bij een val, vervang ik m sowieso. Gelukkig de laatste tijd niet meer gebeurd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Freek053
Forum-lid

Freek053 03 nov 2025 15:28

Ik heb mijn vorige helm na 5 jaar vervangen. Zijn voorganger na een gevalletje bodemonderzoek.

Mijn huidige helm gaat binnenkort (hopelijk) vervangen worden, omdat ik iets nieuws wil.
I refuse to join any club that would have me as a member

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2025 15:52

Er is in ieder geval 1 gedegen (academisch) onderzoek naar de invloed van leeftijd van fietshelmen op hun absorptie mogelijkheden. Die stelt dat leeftijd niet zoveel uit maakt. (minimal effect).

https://link.springer.com/epdf/10.1007/ ... A_VQ%3D%3D

Maar als je met je duimen de schaal kunt indrukken, zoals 53x11 ervaren heeft, zou ik hem zeker ook vervangen.
En na verloop van tijd ben je ook wel toe aan wat nieuws qua uiterlijk, of frisheid.
En een val/impact is eigenlijk altijd een reden om tot vervanging over te gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bever
Forum-lid

bever 03 nov 2025 16:01

Sulla schreef: 03 nov 2025 13:26 Tja, ik zit al een tijdje naar een nieuwe fietshelm te kijken. Maar dat tijdje is ondertussen al een paar jaar, dus eigenlijk rij ik al veel te lang door met oude helm (vanaf 2018/19 of iets in die orde)

Bij een klapper vervang ik idd helmen (mijn ski helm heb ik daarom vorig jaar vervangen), maar zonder klapper/schade ben ik eerlijk gezegd dus nogal laks.
ik heb precies het zelfde, na een klapper met zichtbare schade vervang ik hem.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 03 nov 2025 16:36

Na 5 jaar of na een ongeval.
hun fietsen.

1094
Forum-lid

1094 03 nov 2025 16:41

Na een val of een nieuwe fiets

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 03 nov 2025 18:11

Ik vervang m'n helm elke keer als deze discussie weer langs komt. dus zo ongeveer elke drie maanden...

En ik wacht sinds 22 juli 2022 nog steeds op een artikel van Fiets over dit onderwerp:

Noot van redactie: binnenkort duiken we dieper in deze materie. Uit onderzoek van een Amerikaanse universiteit blijkt namelijk dat een oude helm het eigenlijk net zo goed doet als een nieuwe, hoe zit dat? En waarom zeiden fabrikanten jaren geleden dat een helm 10 jaar mee kon gaan en nu slechts 3 tot 5 jaar? Binnenkort dus meer!
https://www.fiets.nl/nieuws/dit-is-waar ... tum-heeft/

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 03 nov 2025 20:45

7 jaar lijkt me voor een fietshelm al een mooie carrière.
Sowieso na een val (waar je hoofd op de grond klapt) vervangen ook al zie je amper iets.

Ik heb recent m'n Grio Syntax weggedaan na 4 jaar dacht ik.
Na een aantal jaren ziet hij er ook niet zo fris meer uit hier en daar.

En een goeie helm hoeft ook helemaal geen fortuin te kosten. Net als met fietsen betaal je boven een bepaald bedrag (bij ene helm ca. 150) enkel nog voor gewicht, ventilatie, looks,...

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 04 nov 2025 06:41

53x11 schreef: 03 nov 2025 13:24 ...
Na een aantal jaar als ik begin te twijfelen aan de veiligheid van het ding (onder UV licht verslechtert het materiaal. Heb ooit eens met vrij weinig kracht een helm gebroken door op beide zijkanten te duwen. Daar schrok ik toch wel van)
...
UV-licht tast het absorberende materiaal van de helm natuurlijk niet aan: het verkleurt hoogstens de harde schaal; binnenin komt geen licht, want de schaal en het helmateriaal laat geen licht door.

Ook is belasting van de helm door, zonder hoofd erin, op beide zijkanten teglijk te drukken geen reële belasting.

Plaats reactie