Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.
-
pino
- Forum-lid HC
pino
27 okt 2025 21:10
BertL schreef: ↑27 okt 2025 20:44
Ik ben nog nooit geweigerd.
Ik drie keer op een dag.
Frankrijk, Luxemburg, Belgie, Duitsland alleen maar positieve ervaringen.
Niet zijken maar reiden !
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
27 okt 2025 22:36
Of je het moet willen is een tweede, maar je mag in de spits met je fiets de trein in wanneer je een internationaal ticket hebt....
Dus kan het lonen om bijvoorbeeld een ticket naar Keulen of Luik of Antwerpen aan te schaffen, zelfs als je uiteindelijk voor de grens je reis beëindigd.
Maar goed, dan màg je fiets mee.., veel vrienden zul je er niet mee maken tijdens de spits. En een conducteur kan nog altijd om wille van de veiligheid de fiets weigeren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
ultra_ivo
- Forum-lid
ultra_ivo
27 okt 2025 22:39
Net als Bert ga ik vaak met de fiets de trein in om dan een rit van A naar B te maken. Soms van daaruit naar huis (of omgekeerd), soms tussen 2 stations. Meestal gaat het goed, en ja, vaker leuke gesprekken gehad onderweg.
-
buzz
- Forum-lid
buzz
28 okt 2025 01:41
(...)
Een van de mooiste dagtrips was een zaterdag vorig jaar augustus.
Met de eerste trein naar Vlissingen en dan met windkracht 6 vanuit het zuidoosten terug naar huis in Veenendaal. 200km rugwind. Goud waard.
Vanuit Vlissingen naar Veenendaal? Windkracht 6 vanuit het zuidwesten lijkt me dan toch ietsje aangenamer.

-
Flipmoehoe
- Forum-lid
Flipmoehoe
28 okt 2025 08:43
Gerwin89 schreef: ↑27 okt 2025 19:26
Ik zit wel eens te denken om met de trein ergens heen te gaan en dan naar huis te fietsen... maar het blijft eigenlijk altijd bij denken.
Juist door dit soort verhalen en toestanden.
Kun je in de trein in de buurt van je fiets zitten of hoe werkt dat?
Ik ga nooooooit met de trein, maar nu 2 jaar achter elkaar met de fietsclub.
We stappen dan op de trein op een station in de buurt en gaan dan gravellend terug naar huis.
Erg geslaagde dagen gehad!
2024: fietsen naar station Hengelo Ov trein naar Schuttorf Dld en gravellend naar huis
https://www.strava.com/activities/12742071262
2025: fietsen naar station Aalten, trein naar Arnhem en gravellend naar huis
https://www.strava.com/activities/16021099163
ik kan het je zeker aanraden!
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
28 okt 2025 09:21
buzz schreef: ↑28 okt 2025 01:41
(...)
Een van de mooiste dagtrips was een zaterdag vorig jaar augustus.
Met de eerste trein naar Vlissingen en dan met windkracht 6 vanuit het zuidoosten terug naar huis in Veenendaal. 200km rugwind. Goud waard.
Vanuit Vlissingen naar Veenendaal? Windkracht 6 vanuit het zuidwesten lijkt me dan toch ietsje aangenamer.
Buzz is wakker. Wakkerder dan ik.
hun fietsen.
-
Willem Altes
- Forum-lid
Willem Altes
30 okt 2025 22:55
Nog twee aanvullingen:
1 In juli en augustus mag je de hele dag met de fiets de trein in en heb je geen last van spitstijden waar de fiets niet mee mag.
2. Voor internationale verbindingen moet je een internationaal fietsticket kopen (is vaak duurder), maar mag je dan wel weer in de spits (zelfs in aansluitende treinen; ik zou dit wel even checken voor je gaat, want dit soort details kunnen veranderen).
Ik ben bijvoorbeeld een keer van huis (op een doordeweekse dag in september met windkracht 3 uit het Noorden) naar Brussel gefietst. Dan hoef je niet te wachten tot de spits afgelopen is. Brussel terug is overigens wel prijziger dan Roodeschool terug; wat ik ook wel eens heb gedaan (het Nederlandse fietsticket is geldig in treinen van alle vervoerders en ook in de metro; alleen voor sommige internationale treinen heb je een ander ticket nodig of mag je fiets niet mee.).
Wat betreft daglicht is vanaf huis naar verweg fietsen en dan de trein terug nu fijner (tenministe dat vind ik) dan eerst de trein en dan naar huis. Nu wordt het 's ochtends om 7 uur al licht en gaat om kwart voor 6 de zon onder.
Zo een dag of tien geleden had ik voor mijn werk afspraken in Brussel en ben tot Breda met de trein gegaan en van daar af gefietst. Terug ben ik vrijdagavond in het donker tot Antwerpen gekomen en vanaf daar maar de trein gepakt. Zo een trein verlengt toch waar je kan komen en met een OV-fiets zie ik mij dit niet doen.
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Gravel-newbie
31 okt 2025 09:58
Ben vorige week zelf ook een stukje met de trein gegaan met fiets. Had een afspraak bij fietsenwinkel in Wormerveer, en wat weinig tijd. Uiteindelijk vanuit de Noordkop tot Alkmaar in de trein gestapt, en van daar verder langs Alkmaardermeer naar Wormerveer gefietst en na de afspraak ook weer naar huis terug gefietst. Fietsticket kost €7,95 voor 1 dag. Maakt verder niet uit of je hele land door reist of 1 station verder weer uitstapt.
In de NS app kun je bij treinradar zien hoeveel fietsplekken een treinstel heeft. Meestal is dit bij Intercity's 3 fietsplekken /2 treinstellen.
Bij de fietsplaatsen stond in mijn geval een sticker met "fietsen prioriteit". In mijn geval was er ten tijde van instappen voldoende plek voor mijn fiets tegen de klapstoeltjes en 1 klapstoeltje voor mijzelf. Later werd het wel drukker. In de praktijk geloof ik nooit dat wanneer er al mensen op de stoeltjes zitten deze dan opstaan en plaats maken wanneer er iemand met zijn fiets mee wilt.
Overigens stapten er in HHwaard ook nog t 10ers in met een Fatbike.
Algehele ervaring was redelijk, maar weet niet of ik langere trajecten zou willen doen. Het idee om ergens heen te gaan met de trein en vervolgens terug te fietsen staat me wel aan omdat je dan makkelijker ook eens in andere omgeving kan fietsen, maar het is hier toch wel vaak druk in de trein.
Bianchi Impulso Pro GRX825
-
ultra_ivo
- Forum-lid
ultra_ivo
31 okt 2025 11:20
Klapstoelklevers, dat is inderdaad een apart thema. Er zijn er nogal wat die wel te bewegen zijn tot opstaan. Sommigen niet. Veel ouders met kinderen gebruiken de fietscoupé ook voor de kinderwagen, alhoewel die overal mag staan, en niet alleen in de fietsencoupé.
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
31 okt 2025 12:17
Als ik uitleg dat mijn fiets maar op één plek mag en kan staan, dan ben ik nog nooit teleurgesteld. Maar het komt erg weinig voor dat je daar werk van moet maken.
hun fietsen.