Gerwin89 schreef: ↑27 okt 2025 19:26
Ik zit wel eens te denken om met de trein ergens heen te gaan en dan naar huis te fietsen... maar het blijft eigenlijk altijd bij denken.
Juist door dit soort verhalen en toestanden.
Kun je in de trein in de buurt van je fiets zitten of hoe werkt dat?
Meestal gaat het wel aardig, maar er gaat ook wel eens wat mis.
1. Je hebt speciale fietsplekken in de meeste treinen (staat een fiets op de deur afgebeeld). En beetje afhankelijk van het type trein is dat redelijk ruim (of niet) en heb je soms zelfs gordels (of niet) om je fiets vast te zetten. Stap je op een andere plek in wordt je meestal door een conducteur naar het juiste balkon gestuurd.
2. Bij die fietsplekken is altijd wel een klapstoel (en soms zelfs een bank).
3. Je moet een extra fietskaartje kopen.
4: in het weekend mag je de hele dag mee. Op werkdagen alleen in daluren (na 9.00 tot 16.30, en daarna weer na 18.30)
Wat kan er mis gaan.
a: (vooral 's zomers) kan het druk zijn met andere fietsen en in sommige treinen passen er maar 2 a 3 fietsen. In de modernere dubbeldekkers passen er wel iets meer maar kan een conducteur moeilijk doen als er meer dan 3 fietsen staan.
b: Het kan voorkomen dat iemand zijn oude barrel tegen jouw fiets wil parkeren (meestal voorzichtig, soms gewoon lomp). Dus wellicht niet je splinternieuwe fiets van 10k+ in de trein meenemen.
c: Het kan soms te druk zijn met mensen en dan kan je amper instappen met je fiets (ook al heeft een fiets op zo'n fietsplek op papier voorrang).
d: Je fiets (of die van een ander) kan omdonderen, dus je moet altijd wel beetje blijven opletten.
e: Deuren zijn stuk
f: Ook van afgelopen weekend (de terugweg). Bij Den Bosch liep de trein opeens heel erg vol dus kon ik vanaf mijn zitplek mijn fiets(computer) niet meer zien. Die zou op zo'n moment in theorie gejat kunnen worden dus als je slim bent haal je alle losse dingen van je fiets af.
g: blaadjes op de rails en andere vertragingen.
Wat gaat er goed:
1: soms kom je gezellige andere fietsers tegen.
2: vroeg of (meestal iets) later kom je op je bestemming
3: En ja, het is echt wel leuk om af en toe wat verder van huis te fietsen.
4: wind mee....zoals hierboven reeds gezegd door BertL
Overigens sprak ik toevallig 2 jaar geleden op vakantie iemand die werkte bij (of met) de NS om fiets-trein concepten uit te werken. Toen ik idd wat beklag deed over de fietsvoorzieningen in de trein, gaf hij heel duidelijk aan dat de NS vooral wil inzetten op OV-fietsen en dat fietsen meenemen in de treinen niet bepaald hun prioriteit is.