Racing Ralph super ground vervangen
Hallo allen,
Mijn Canyon MTB is toe aan een nieuwe achterband. Deze fiets heb ik gekocht op marktplaats voor een paar 100 euries. MTB is voor erbij en dus wil ik er niet te veel aan uitgeven. Het is een alu fiets die verder goed voldoet. Uitgerust met SLX dubbel(2x11) en achter een XT derrie.
Nu zag ik na de 2de rit dat er een behoorlijk slag in het achterwiel zit (misschien al van de vorige eigenaar die er niet heel goed mee om is gegaan) maar ook dat er haarscheurtjes in de achterband zitten. Dus wiel wegbrengen en achterband vervangen voordat ik halverwege een keer stil sta. Nu zit er een Racing Ralph Super Ground TL-Easy EVO achterband onder.
Met gemini een tijdje in de weer geweest en die geeft het volgende aan:
Het Probleem: Profiel vs. Karkas
Je moet een onderscheid maken tussen het profiel van de band en het karkas (de constructie van de band).
Profiel (Racing Ralph): Het Racing Ralph-profiel is een uitstekende keuze voor de routes in Noord-Nederland. Het is een snelle band, ideaal voor de veelal harde, zanderige en snelle bospaden in Drenthe, Friesland en Groningen. Het profiel is dus niet het probleem.
Karkas (Super Ground): Hier zit het probleem. Het 'Super Ground'-karkas van Schwalbe is ontworpen als een allround XC-karkas met een focus op een laag gewicht en soepelheid. Voor een rijder van 120 kg is dit karkas simpelweg niet robuust genoeg voor langdurig gebruik. De zijwangen zijn te flexibel, wat leidt tot de haarscheurtjes (vermoeiing van het rubber) en een verhoogde kans op stootlekken (snakebites).
Nu de vraag:
Met mijn 120 kg heeft het bandje wel wat te verduren en daarom geeft Gemini dit ook aan.
Klopt het wat gemini beweerd? En welke band zou dan een betere optie zijn?
Mijn Canyon MTB is toe aan een nieuwe achterband. Deze fiets heb ik gekocht op marktplaats voor een paar 100 euries. MTB is voor erbij en dus wil ik er niet te veel aan uitgeven. Het is een alu fiets die verder goed voldoet. Uitgerust met SLX dubbel(2x11) en achter een XT derrie.
Nu zag ik na de 2de rit dat er een behoorlijk slag in het achterwiel zit (misschien al van de vorige eigenaar die er niet heel goed mee om is gegaan) maar ook dat er haarscheurtjes in de achterband zitten. Dus wiel wegbrengen en achterband vervangen voordat ik halverwege een keer stil sta. Nu zit er een Racing Ralph Super Ground TL-Easy EVO achterband onder.
Met gemini een tijdje in de weer geweest en die geeft het volgende aan:
Het Probleem: Profiel vs. Karkas
Je moet een onderscheid maken tussen het profiel van de band en het karkas (de constructie van de band).
Profiel (Racing Ralph): Het Racing Ralph-profiel is een uitstekende keuze voor de routes in Noord-Nederland. Het is een snelle band, ideaal voor de veelal harde, zanderige en snelle bospaden in Drenthe, Friesland en Groningen. Het profiel is dus niet het probleem.
Karkas (Super Ground): Hier zit het probleem. Het 'Super Ground'-karkas van Schwalbe is ontworpen als een allround XC-karkas met een focus op een laag gewicht en soepelheid. Voor een rijder van 120 kg is dit karkas simpelweg niet robuust genoeg voor langdurig gebruik. De zijwangen zijn te flexibel, wat leidt tot de haarscheurtjes (vermoeiing van het rubber) en een verhoogde kans op stootlekken (snakebites).
Nu de vraag:
Met mijn 120 kg heeft het bandje wel wat te verduren en daarom geeft Gemini dit ook aan.
Klopt het wat gemini beweerd? En welke band zou dan een betere optie zijn?
Gelukkig neem ik niets klakkeloos aan van AI. Hecht nog steeds meer waarde aan experts uit het echte leven
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
- Berichten: 2391
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
120 kg lijkt me een flinke uitdaging voor om het even welke band.
De druk verhogen (meer wind in de banden) lijkt me de oplossing in jouw geval.
En uiteraard zorgen dat de band goed op de velg gemonteerd is.
De druk verhogen (meer wind in de banden) lijkt me de oplossing in jouw geval.
En uiteraard zorgen dat de band goed op de velg gemonteerd is.
Adversity is the Catalyst of Change
Onder mijn vorige fiets zat een XR2 Team Issue band achter. 29 x 2.20.
Deze voldeed ook prima.
Nu een vraag van een noob op het gebied van mtb banden.
Hoe zie ik of zo'n MTB band op is?
Deze voldeed ook prima.
Nu een vraag van een noob op het gebied van mtb banden.
Hoe zie ik of zo'n MTB band op is?
Als je het aan een AI tool vraagt, krijg je een gemiddeld antwoord. Daar schiet je vaak niets mee op.
Meer lucht in de banden lijkt me het juiste antwoord.
Als je aan de zijkant het karkas van de band ziet, dan is hij op. Dan is het verband uit het materiaal verdwenen en gaat de band dweilen

Op deze foto zie je de schuinlopende draden van het karkas van de band. Als je die ziet, dan is de band einde levensduur. Als je dan nog doorrijdt en te weinig lucht erin pompt, krijg je de slijtgaten die je onder op de foto ziet.
Meer lucht in de banden lijkt me het juiste antwoord.
Als je aan de zijkant het karkas van de band ziet, dan is hij op. Dan is het verband uit het materiaal verdwenen en gaat de band dweilen

Op deze foto zie je de schuinlopende draden van het karkas van de band. Als je die ziet, dan is de band einde levensduur. Als je dan nog doorrijdt en te weinig lucht erin pompt, krijg je de slijtgaten die je onder op de foto ziet.
hun fietsen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5722
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Jullie kunnen hier wel allemaal lachen om de vraag aan AI, maar ik denk dat het antwoord an sich juist is. Schwalbe garandeert de banden 2.25 tot 120kg en de 2.35 tot 125kg trouwens. En dus voldoen die officieel niet en dan krijg je dus een antwoord zoals bovenstaand.
Rijklaar zit de topicstarter boven de aangeven max van Schwalbe. Super ground is echter het sterkste die je bij Racing ralph lijn kan vinden. En die mag ook op ebikes(tot25km/h) gebruikt worden dus ik denk dat die band sterk genoeg is. Of je wiel sterk genoeg is is ook maar de vraag, want die was dus al krom. Echter zijn er weinig fabrikanten die de banden bouwen voor hogere KG ratings.
De druk omhoog gooien werkt natuurlijk wel, maar natuurlijk niet volledig. En daar kom je vooral in snelle bochten achter. En dus zullen de banden die bedoeld zijn voor "Trail" terrein wel degelijk sterker zijn. Een Wicked Will heeft niet per se een hogere kg rating volgens schwalbe, maar wel een hogere ebike rating tot 50km/h en kan dus waarschijnlijk beter laterale krachten aan.
Het enige voordeel dat we in Nederland hebben is een totaal gebrek aan stenen. Dus al met al denk ik dat het wel losloopt met die banden. Ze gaan niet zomaar stuk. En als je niet de snelste meest veeleisende MTBer bent kom je met de Racing Ralphs wel weg.
Mocht een 2.35 band in je frame passen, neem die dan. Neem de breedst mogelijk band die in je frame past.
Rijklaar zit de topicstarter boven de aangeven max van Schwalbe. Super ground is echter het sterkste die je bij Racing ralph lijn kan vinden. En die mag ook op ebikes(tot25km/h) gebruikt worden dus ik denk dat die band sterk genoeg is. Of je wiel sterk genoeg is is ook maar de vraag, want die was dus al krom. Echter zijn er weinig fabrikanten die de banden bouwen voor hogere KG ratings.
De druk omhoog gooien werkt natuurlijk wel, maar natuurlijk niet volledig. En daar kom je vooral in snelle bochten achter. En dus zullen de banden die bedoeld zijn voor "Trail" terrein wel degelijk sterker zijn. Een Wicked Will heeft niet per se een hogere kg rating volgens schwalbe, maar wel een hogere ebike rating tot 50km/h en kan dus waarschijnlijk beter laterale krachten aan.
Het enige voordeel dat we in Nederland hebben is een totaal gebrek aan stenen. Dus al met al denk ik dat het wel losloopt met die banden. Ze gaan niet zomaar stuk. En als je niet de snelste meest veeleisende MTBer bent kom je met de Racing Ralphs wel weg.
Mocht een 2.35 band in je frame passen, neem die dan. Neem de breedst mogelijk band die in je frame past.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Thx, heldere uitleg. Kan ik verder mee. Besloten er toch weer een racing ralph onder te gooien. Bij de cube is de velg nooit een issue geweest hoewel ik in het verleden behoorlijk zwaarder ben geweest. Dus denk dat dit op de canyon ook wel mee gaat vallen.thestudent schreef: ↑22 okt 2025 19:39 Jullie kunnen hier wel allemaal lachen om de vraag aan AI, maar ik denk dat het antwoord an sich juist is. Schwalbe garandeert de banden 2.25 tot 120kg en de 2.35 tot 125kg trouwens. En dus voldoen die officieel niet en dan krijg je dus een antwoord zoals bovenstaand.
Rijklaar zit de topicstarter boven de aangeven max van Schwalbe. Super ground is echter het sterkste die je bij Racing ralph lijn kan vinden. En die mag ook op ebikes(tot25km/h) gebruikt worden dus ik denk dat die band sterk genoeg is. Of je wiel sterk genoeg is is ook maar de vraag, want die was dus al krom. Echter zijn er weinig fabrikanten die de banden bouwen voor hogere KG ratings.
De druk omhoog gooien werkt natuurlijk wel, maar natuurlijk niet volledig. En daar kom je vooral in snelle bochten achter. En dus zullen de banden die bedoeld zijn voor "Trail" terrein wel degelijk sterker zijn. Een Wicked Will heeft niet per se een hogere kg rating volgens schwalbe, maar wel een hogere ebike rating tot 50km/h en kan dus waarschijnlijk beter laterale krachten aan.
Het enige voordeel dat we in Nederland hebben is een totaal gebrek aan stenen. Dus al met al denk ik dat het wel losloopt met die banden. Ze gaan niet zomaar stuk. En als je niet de snelste meest veeleisende MTBer bent kom je met de Racing Ralphs wel weg.
Mocht een 2.35 band in je frame passen, neem die dan. Neem de breedst mogelijk band die in je frame past.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zou ik ook doen en dan inderdaad de 2.35 pakken. Het zal met hogere belasting altijd sneller slijten. Maar mijn MTB gaan zelden weg op profiel meestal op karkas en mijn systeem gewicht zal tussen de 95 en 100kg liggen.
Als je tubeless rijd zou een insert kunnen helpen, daar heb ik wel hele goede ervaringen mee. Je krijgt ook compressie, dus de druk kan laag blijven, maar door het kleinere volume neemt bij een kuil de druk sneller toe en in bochten houd het de band stabieler. Ik vind het echt heel fijn rijden.
Als je tubeless rijd zou een insert kunnen helpen, daar heb ik wel hele goede ervaringen mee. Je krijgt ook compressie, dus de druk kan laag blijven, maar door het kleinere volume neemt bij een kuil de druk sneller toe en in bochten houd het de band stabieler. Ik vind het echt heel fijn rijden.