Gravelbike voor <3000?
Hoi,
Volgend jaar de mogelijkheid om via de werkgever een fiets te leasen en mijn oog is op een gravelbike gevallen.
Door de hype, ik weet het niet, heb ik naast m'n racer en mtb een gravel nodig, waarschijnlijk niet, maar het spreekt me aan.
Nu de keuze, geen idee, zo'n ruim aanbod.
Budget ; op zoek naar de sweet spot maar waar vind je deze, ik ga ervan uit dat je voor 3.000euro een goede graveller kan vinden. Hoeft geen high-end fiets met dito afwerking te zijn, een degelijke groep, goede wielset, frame mag alu zijn, is dit haalbaar voor 3.000euro of minder ?
Graag volgende puntjes maar geen harde eisen ; 1*12 groep, geen vermogensmeter, geen verende vork, half hoge wielset (30mm), lage seatstay, niet alledaags kleur en waarom eens niet een niet-alledaags fietsmerk ?
Velg- en bandbreedte hoeft niet superbreed te zijn, daarvoor neem ik m'n mtb.
Wat vond ik zelf ; Origine Graxx GTO ; voor 3100 euro carbon frame - mix van GRX 600 en 800 - DT Swiss GR1600 spline wielen
Scott Scale gravel 10 ; electronische SRAM groep, misschien teveel MTB looks maar in het paars een mooie combi, op foto althans
Wilier Rave SLR ID2 ; wauw topfiets in het groen maar boven mijn beoogde budget
Giant Revolt Advanced 1 ; zeer goede aanbieding qua specs, maar zo'n saaie alledaagse fiets dan weer
Rose spreekt me ook aan, Canyon ook, in mindere mate Superior, … maar dan vergeet ik nog tal van andere kanshebbers.
Graag jullie inzichten en adviezen, benieuwd, thx.
[Edit Edwin: Titel tikkie aangepast zodat we weten waar dit over gaat]
Volgend jaar de mogelijkheid om via de werkgever een fiets te leasen en mijn oog is op een gravelbike gevallen.
Door de hype, ik weet het niet, heb ik naast m'n racer en mtb een gravel nodig, waarschijnlijk niet, maar het spreekt me aan.
Nu de keuze, geen idee, zo'n ruim aanbod.
Budget ; op zoek naar de sweet spot maar waar vind je deze, ik ga ervan uit dat je voor 3.000euro een goede graveller kan vinden. Hoeft geen high-end fiets met dito afwerking te zijn, een degelijke groep, goede wielset, frame mag alu zijn, is dit haalbaar voor 3.000euro of minder ?
Graag volgende puntjes maar geen harde eisen ; 1*12 groep, geen vermogensmeter, geen verende vork, half hoge wielset (30mm), lage seatstay, niet alledaags kleur en waarom eens niet een niet-alledaags fietsmerk ?
Velg- en bandbreedte hoeft niet superbreed te zijn, daarvoor neem ik m'n mtb.
Wat vond ik zelf ; Origine Graxx GTO ; voor 3100 euro carbon frame - mix van GRX 600 en 800 - DT Swiss GR1600 spline wielen
Scott Scale gravel 10 ; electronische SRAM groep, misschien teveel MTB looks maar in het paars een mooie combi, op foto althans
Wilier Rave SLR ID2 ; wauw topfiets in het groen maar boven mijn beoogde budget
Giant Revolt Advanced 1 ; zeer goede aanbieding qua specs, maar zo'n saaie alledaagse fiets dan weer
Rose spreekt me ook aan, Canyon ook, in mindere mate Superior, … maar dan vergeet ik nog tal van andere kanshebbers.
Graag jullie inzichten en adviezen, benieuwd, thx.
[Edit Edwin: Titel tikkie aangepast zodat we weten waar dit over gaat]
Als het je niet uitmaakt om op een Cube te fietsen heb je voor €3000 een carbon frame met lage seatstay, carbon wielen en een GRX Di2 1x12 groep.
Lijkt me best veel voor relatief weinig.
Lijkt me best veel voor relatief weinig.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Ik denk dat € 3.000 ongeveer de moeilijkste prijs is om een keuze te moeten maken. Dat is het budget waar heel veel keuzes te maken zijn.
Wel zijn bijna alle fietsen een goede keuze, het hangt er maar net van af waar je de keuze van af laat hangen. Goed frame, goede onderdelen of goede wielen.
Wel zijn bijna alle fietsen een goede keuze, het hangt er maar net van af waar je de keuze van af laat hangen. Goed frame, goede onderdelen of goede wielen.
De allerbelangrijkste vraag: wat wil je van de gravelbike, want de verschillen zijn echt enorm.
Wil je iets dat bijna een MTB is, liever iets wat meer op een racefiets trekt met dikke banden, iets om je bagage aan te hangen. Iets erg agressief of net wat meer relaxed. (ik heb pas bij mijn 3de gravelbike gevonden waar ik naar opzoek was en dat bleek dan meer een cyclocross fiets met ruimte voor bredere banden)
Die Origine is een Chinese rebrand (hoeft niet slecht te zijn)
De Scott Scale is een MTB met koersstuur (hoeft niet slecht te zijn)
Wilier Rave SLR ID2: Helemaal geen MTB, echt iets snel (hoeft niet slecht te zijn)
Giant Revolt Advanced 1: mooi compromis tussen MTB en snelle gravel (ik heb 2 kameraden die zo 1 hebben, beiden erg tevreden van)
Cube Nuroad is ook een mooie tussenin (maar je moet hem op voorraad vinden want anders is het erg lang wachten)
Wil je iets dat bijna een MTB is, liever iets wat meer op een racefiets trekt met dikke banden, iets om je bagage aan te hangen. Iets erg agressief of net wat meer relaxed. (ik heb pas bij mijn 3de gravelbike gevonden waar ik naar opzoek was en dat bleek dan meer een cyclocross fiets met ruimte voor bredere banden)
Wilier Rave SLR ID2: Helemaal geen MTB, echt iets snel (hoeft niet slecht te zijn)
Giant Revolt Advanced 1: mooi compromis tussen MTB en snelle gravel (ik heb 2 kameraden die zo 1 hebben, beiden erg tevreden van)
Cube Nuroad is ook een mooie tussenin (maar je moet hem op voorraad vinden want anders is het erg lang wachten)

-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Dus je hebt een budget van 3000€ voor een woon-werk fiets terwijl je al een racefiets en een mtb hebt?
Waarom dan niet gewoon een knappe woonwerk fiets aanschaffen?!
Adversity is the Catalyst of Change
Vraag is wat een knappe woonwerk fiets is.Dubbeldekker schreef: ↑18 okt 2025 02:06 Dus je hebt een budget van 3000€ voor een woon-werk fiets terwijl je al een racefiets en een mtb hebt?
Voor mezelf was dat ook een gravelbike. Twwede wielset, setje spatborden en die fiets is multi nzetbaar.
Ik heb met die fiets echt al alles gedaan van klimmen in de Cevennen tot de vettigste mtb routes, van woonwerk tot luie ritjes samen met mevr. koeroeur.
Maar snap je punt wel. Je kan ook leuke tweedehands speed pedelecs op de kop tikken voor dat geld, moest je nu al aan het 'brommeren' willen.
Voor 3.000 euro kan je echt alle kanten uit, maar ik zou wegblijven van de dure merken waar je voor de naam betaalt (Spec, Trek, Scott, Wilier,...)
Volledig gelijk, topfiets voor dit budget, maar zo'n saaie fiets, misschien moet ik hem in real life eens bekijken ?
Niet teveel MTB feel, eerder tussenin en dan iets meer racefiets-achtig. Voor de zandstroken (aan de kust) en de modder neem ik de mtb.TL@ schreef: ↑17 okt 2025 22:53 De allerbelangrijkste vraag: wat wil je van de gravelbike, want de verschillen zijn echt enorm.
Buget is in principe zonder plafond, budget is voor een 'fiets' geen woonwerk fiets en op dit ogenblik geen nood aan een woonwerk fiets, daarom dit topic over een graveller.Dubbeldekker schreef: ↑18 okt 2025 02:06 Dus je hebt een budget van 3000€ voor een woon-werk fiets terwijl je al een racefiets en een mtb hebt?
Jammer dan weer van het dubbel cranckstel
Dat is naar keuze. Hier met 1x: https://www.12gobiking.nl/orbea-terra-m30team-1x12
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025
Trek zou ik niet uitsluiten >25% korting is mogelijk. Zelf net de nuroad gekocht, vond hem minder log dan de terra. Prijstechnisch sowieso gunstiger, maar lastig te vinden op voorraad althans. Standaard met 45mm, vanochtend gebruikt met 38mm en heb nog een 32mm wegset. Hij is voorzien van grx2x12. Dat schakelt iets rustiger dan de axs groepen van sram, althans dat is mijn ervaring.