Alle MTB goederen die aangeboden worden.
Forumregels
Belangrijk: Lees voor je hier iets te koop aanbiedt dit topic: De regeltjes!

Mtb gezocht , nieuw vs 2e hands

1094
Forum-lid

1094 22 sep 2025 18:40

pino schreef: 22 sep 2025 10:10 Oudere fietsen worden meestal niet voor niets weggedaan. Slijtage, nieuwe technieken/inzichten. Jaarlijkse beurt voor een MTB kan in de papieren lopen (revisie voorvork en schokdemper, speling op draaipunten veersysteem) buiten "regulier" ketting-cassette-kettingbladen-remblokken. Beoordeling daarvan vergt enig inzicht/kennis en gaat niet met uploaden van een plaatje op het www.
Dit zijn waardevolle inzichten

baron062
Forum-lid

baron062 23 sep 2025 07:33

bakboord1 schreef: 22 sep 2025 23:32 Voor jouw wensen zou ik zoeken naar een oliegeveerde voorvork, steekassen, enkel blad vooraan.
Beveel dan een luchtgeveerde, oliegedempte voorvork aan. Olie is namelijk niet samendrukbaar... ;)

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 23 sep 2025 09:39

baron062 schreef: 23 sep 2025 07:33
bakboord1 schreef: 22 sep 2025 23:32 Voor jouw wensen zou ik zoeken naar een oliegeveerde voorvork, steekassen, enkel blad vooraan.
Beveel dan een luchtgeveerde, oliegedempte voorvork aan. Olie is namelijk niet samendrukbaar... ;)
Ik doe in ieder geval mijn best te helpen in plaats van anderen betweterig te verbeteren.
Dit is je eerste bericht in het topic. Je komt niet met advies maar enkel iemand anders die wel helpt omlaag halen.
Mijn bovenstaande berichten heb ik verwijderd dus aan jou de ruimte om TS te adviseren.

baron062
Forum-lid

baron062 23 sep 2025 18:00

bakboord1 schreef: 23 sep 2025 09:39
baron062 schreef: 23 sep 2025 07:33
Ik doe in ieder geval mijn best te helpen in plaats van anderen betweterig te verbeteren.
Dit is je eerste bericht in het topic. Je komt niet met advies maar enkel iemand anders die wel helpt omlaag halen.
Mijn bovenstaande berichten heb ik verwijderd dus aan jou de ruimte om TS te adviseren.
Jamaar, in mijn bericht zit zoveel positiefs!:

- Ik boost mijn ego een heel klein beetje
- Ik bespaar de TS uren zoeken naar een oliegeveerde voorvork
- Ik leer je wat, en daarmee gezichtsverlies in de toekomst.
- Ik help mee aan het tegengaan van fake info

etc.

En deze bonk negativiteit is mijn dank? Tsss...

Verder draait 1094 al een tijdje mee, en schat ik dat hij wel kan beoordelen hoe een fiets er aan toe is.

Met wat eenvoudige tests kan je checken hoe de bracketlagers er aan toe zijn, hoe de staat van het balhoofd is en of de aandrijving in orde is. Vraag eventueel of de voorvork al geserviced is, en een bewijs daarvan. TS is, denk ik, op zoek naar een hardtail, dus twijfels over scharnierpunten en de demper is niet nodig.

Ik zou zelf eerder op zoek gaan naar een nette 2e hands alu fiets als een nieuwe carbonnen hardtail in die prijsklasse. Goedkoop carbon is niet per definitie licht, en de meerprijs van carbon bespaart de fabrikant op andere nuttige zaken als een goede voorvork.

TS: ik heb zelf ook wel eens over shit heengekeken in mijn nieuwe fiets euforie, dus neem je tijd bij bezichtigen.

Bovenal moet de fiets vooral passen!

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 sep 2025 18:23

Dries Baron62 is een gewaardeerd mtb-er der 1e Klasse waar nog nooit een kwaad woord uitgekomen is.
hun fietsen.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 okt 2025 20:18

1094 schreef: 22 sep 2025 18:40
pino schreef: 22 sep 2025 10:10 Oudere fietsen worden meestal niet voor niets weggedaan. Slijtage, nieuwe technieken/inzichten. Jaarlijkse beurt voor een MTB kan in de papieren lopen (revisie voorvork en schokdemper, speling op draaipunten veersysteem) buiten "regulier" ketting-cassette-kettingbladen-remblokken. Beoordeling daarvan vergt enig inzicht/kennis en gaat niet met uploaden van een plaatje op het www.
Dit zijn waardevolle inzichten
Ach. waarom doe je iets weg? omdat je een andere fiets tegenkomt die mss nog net wat beter bij je past en dan ook nog paars is? en ook nog van staal en handgemaakt en omdat je de kans hebt die te kopen, ook tweedehands..

Zo verging het mw de Poldertoerist in ieder geval en daarom komt haar in 2021 nieuw aangeschafte MTB nu in de verkoop. En dat is gewoon een hele goede fiets waar echt niets mis mee is met prima onderdelen (XT, Fox performance Float 120mm achterdemper, Rockschox Revelation voorvork 130mm, dropper). Ik denk oprecht dat dit een fiets zou zijn waar menig beginner meer dan prima af zou zijn en op het onderhoud (incl. service voor dempers) is ook niet echt bespaard. Natuurlijk wordt er best wel een hoop rommel aangeboden voor veel geld op marktplaats, maar er zijn ook gewoon fietsliefhebbers die af en toe van fiets wisselen. En dat zou een starter echt wel een mooie fiets op kunnen leveren, want met deze fiets zou jij een paar honderd euro onder je budget blijven. Dus als ik jou was zou ik met een schuin toch ook marktplaats beetje in de gaten blijven houden.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie