Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

pino
Forum-lid HC

pino 20 sep 2025 08:18

En als er iemand niet meegaat met de nieuwste gadgets en mode, is het Thierry wel.
Niet zijken maar reiden !

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 20 sep 2025 09:14

pino schreef: 20 sep 2025 08:18 En als er iemand niet meegaat met de nieuwste gadgets en mode, is het Thierry wel.
Ho, ho, ik rij di2, schijfremmen en met click pedalen en ik heb al twee jaar cruise control in de auto!

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 20 sep 2025 10:13

Ik ben ook niet enthousiast over schijfremmen, mijn fiets met schijfremmen staat dan ook te kopen.
Gekrijs in de regen, lastiger te onderhouden.

Mijn velgrem fiets bevalt mij gewoon beter, simpel en nooit problemen mee.
Met droog weer rij ik met carbonvelgen en met de rode blokken van campa, meer dan voldoende remkracht en stil!

Voor regendagen heb ik nog een set Mavic ceremic welke ook prima remmen.
Kortom na 2 jaar schijfremmen ben ik ook niet onder de indruk.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 20 sep 2025 12:11

Ik ben ook niet 100% tevreden.
Schijven werken prima in de bergen omdat ze daar heet genoeg worden. In Nederland zijn de wegen in de winter vaak nat en wordt er te weinig geremd, resultaat is dat de remmen vuil worden en slecht werken. In Nederland is velgremmen meer dan voldoende. Ik heb een fiets met Sram Axs en dat remt prima, alleen die komt in de winter niet buiten. In de winter heb ik ook een gravelbike met Ultegra schijfremmen en daar alleen maar gedoe mee. Nieuwe blokjes zijn binnen de kortste keren vuil en remmen dan voor geen meter meer met veel gekrijs. Dat is nooit goed geweest. Heb ook nog een Canyon met velgremmen en daar nooit iets mee. Ook daar jaren mee in de bergen gereden icm carbonvelgen en nooit problemen mee. Ik heb meerdere wielsets, dus ze zijn ook niet zo snel versleten.

De laatste keer Marmotte vond ik echter de afdaling van de Alp niet fijn met velgremmen + carbon, dus daar zie ik het voordeel van Disc wel.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 sep 2025 12:44

Ja, maargoed dan kom ik weer. Het gekrijs is veel meer een shimano probleem (vooral door die domme icetech schijven)
Sram, Hope, magere die hoor je minder of niet.

Gooi onder je shimano remmen Galfer schijven en blokken en het gaat al veel beter.
Ik heb in de winter met mijn hope remmen echt geen gekrijs of wat dan ook.

En gewoon ff nieuwe blokken eind maart oid en het gaat weer een jaar prima.

derxx
Forum-lid

derxx 20 sep 2025 14:47

Ik rij met Ultegra r8100 remmen (160/140) Galfer schijven en Swissstop blokken. Ik ben er blij mee. Blokken vv is zo gebeurd: clipje los, schroefje eruit, en blokken zijn eruit. Evt de zuigers spreiden en klaar. Zeker als zwaardere rijder vind ik het een uitkomst. Carbon velgen met velgremmen was in mijn geval wel een risico. Nu kan ik vrij aardig dalen, maar was toch bang dat ik de velgen te warm zou remmen. Nu geen issue. En je hebt ook niet het gedoe dat na een paar jaar je remrand naar de kl@ten is, en je een set nieuwe velgen moet kopen.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 20 sep 2025 15:04

Je kan natuurlijk ook gewoon met alu velgen de bergen in gaan met velgremmen dan heb je geen centje pijn!

derxx
Forum-lid

derxx 20 sep 2025 22:16

Been there done that op m'n Colnago met velgremmen. En nu rij ik fijn op m'n BMC met 45mm hoge carbon velgen en schijven. Remt beter, remt ook fatsoenlijk in nattigheid, vernielt m'n velgen niet. De Colnago wordt nu gebruikt als Zwift bike :)

Chatgpt kan daar nog wat leuke remberekeningen overheen doen. Zo heb ik tijdens het verkenningsrondje voor de Maratona dit jaar in de afdaling:
Input:
Mass: approx. 105kg (8kg fiets, 2 redelijk volle 900ml bidons, 94kg ikke + kleding etc.). Starting speed: 68.3 km/h, ending speed: 29.4 km/h, travel distance: 104m Starting altitude: 2040m, Ending altitude: 2032m, avg gradient (according to Garmin): -7.7%, 160mm disc front, 140mm rear.

Summary for 105 kg system:
Brake energy: ~24 kJ
Average braking power: ~3.1 kW
Worst-case rotor heating: +280 °C front, +140 °C rear
With airflow on long descent: stabilize ~70–120 °C

Weet niet of ik dat zo leuk had gevonden met velgremmen... En ja, dit was niet de enige keer zo remmen, zo rem ik bij de meeste haardspeldbochten in een afdaling. Tussen de haarspeldbochten rem ik vrij weinig / niet, dus de remmen hebben meestal tijd zat om weer af te koelen.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 20 sep 2025 22:34

Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in alle jaren dat er nog geen schijfremmen beschikbaar waren, en heb destijds heel wat reisjes gemaakt in het hooggebergte!

derxx
Forum-lid

derxx 20 sep 2025 23:32

Ik heb oa Alpe d'Huez en de Glandon afgedaald met mn Colnago met velgremmen. In '94 zelfs met een stalen fiets met velgremmen (en 2x5 versnellingen). Ging goed, maar met de BMC gaat het gewoon beter. Maargoed, we kunnen hier nog 5 pagina's over en weer over verder bomen. Jij vind velgremmen beter, ik niet. Ieder z'n mening. Prima :)
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 21 sep 2025 09:01

Ik vind velgremmen zeker niet beter, ben zeker overtuigd van de remkracht van schijfremmen.
Het is alleen veel meer "gedoe" met vuil, regen en afstellen. Velgremmen zijn simpel en ook efficient dat was mijn punt.

Met de intrede van de carbonvelgen en de bredere banden is het logisch dat de schijfrem hierbij een bijna onmisbaar onderdeel is geworden.
Zo realistisch ben ik ook wel!

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 21 sep 2025 10:02

Heb met mijn Sram setup nooit krijsende/jankende schijven (Galfer en Sram Centerline X) Red Etap, Red AXS en Force AXS.
En het blijft goed remmen, niks schijven schoonmaken, alleen op z'n tijd de remblokken vervangen (van Ali blokken tot origineel Sram).
De enige Shimano remmen waar ik nooit last heb gehad van fading, krijsen of andere problemen zijn de XTR remmen op mijn mtb met sram centerline X schijven, met Ultegra altijd gezeik gehad...

Plaats reactie