Dan onderschat je denk ik toch de bekendheid en het sportief belang van wedstrijden zoals Parijs-Roubaix en de RVV. Als je ziet hoeveel wielertoeristen en toeschouwers van over de gehele wereld er deelnemen en komen ter plaatse kijken.Ernie C. schreef: ↑16 sep 2025 21:15 Vd Poel met een longontsteking in een -zelfs in topvorm- kansloze ontsnapping in de Tour levert meer aandacht en dus geld op dan P-R, MSR, RVV en de WK's veldrijden, MTB en gravel bij elkaar vrees ik. Voor ons als hardcore wielerfans voelt dat soms wat onbegrijpelijk.
Mathieu van der Poel
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik ben het wel met Fiedoo eens. De reden waarom VDP in die kansloze ontsnapping aandacht genereert is vanwege die andere prestaties.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
In Vlaanderen is het groot, leuk voor Deceunink, maar Alpecin is een stuk internationaler. Internationaal is het de Tour en daarna heel lang niks.
Ook hier in Nederland spreken mensen mij vooral tijdens de Tour aan voor een praatje over wielrennen, in het voorjaar niet of nauwelijks. Vergeet ook niet dat de meeste Nederlanders Mathieu kennen van de samenvatting in het journaal en niet van de live-uitzending. Dan werkt commercieel de kracht van drie weken herhaling ook nog mee.
Doe je iets met de Tour, dan pak je er uiteraard de perikelen van 's lands beste renner bij (als die meedoet). Ook krijgen de wielerjournalisten de kans om te shinen en zullen ze niet nalaten hun kennis over wie de grote sterren zijn te etaleren.
Ook hier in Nederland spreken mensen mij vooral tijdens de Tour aan voor een praatje over wielrennen, in het voorjaar niet of nauwelijks. Vergeet ook niet dat de meeste Nederlanders Mathieu kennen van de samenvatting in het journaal en niet van de live-uitzending. Dan werkt commercieel de kracht van drie weken herhaling ook nog mee.
Doe je iets met de Tour, dan pak je er uiteraard de perikelen van 's lands beste renner bij (als die meedoet). Ook krijgen de wielerjournalisten de kans om te shinen en zullen ze niet nalaten hun kennis over wie de grote sterren zijn te etaleren.
Campagnolo Ultra Dork
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Voor de shirtsponsor ben ik het met je eens, voor de fietsponsor is MTB best wel heel belangrijk.Ernie C. schreef: ↑16 sep 2025 21:15 Vd Poel met een longontsteking in een -zelfs in topvorm- kansloze ontsnapping in de Tour levert meer aandacht en dus geld op dan P-R, MSR, RVV en de WK's veldrijden, MTB en gravel bij elkaar vrees ik. Voor ons als hardcore wielerfans voelt dat soms wat onbegrijpelijk.
Dan zou hij moeten gaan E-MTBen.wasbeer2006 schreef: ↑17 sep 2025 19:38Voor de shirtsponsor ben ik het met je eens, voor de fietsponsor is MTB best wel heel belangrijk.Ernie C. schreef: ↑16 sep 2025 21:15 Vd Poel met een longontsteking in een -zelfs in topvorm- kansloze ontsnapping in de Tour levert meer aandacht en dus geld op dan P-R, MSR, RVV en de WK's veldrijden, MTB en gravel bij elkaar vrees ik. Voor ons als hardcore wielerfans voelt dat soms wat onbegrijpelijk.
Niet zijken maar reiden !
De meeste Nederlandse MTB'ers kijken nooit een wedstrijd op TV. Wat dat betreft is het nog raarder (of normaler?) volk dan wielrenners. Ook zij kopen dus de fiets waar vd Poel (schijnbaar) op rijdt. Meer MTB-profs kennen ze waarschijnlijk niet. Internationaal gezien is de screentime van vd Poel op de MTB ook beperkt, ondanks de gigantische aandacht als hij wel meedoet.
Campagnolo Ultra Dork
MTB is commercieel gewoon een niche. Wielrennen is zoveel groter. Veel wedstrijden worden live uitgezonden. Er is ook een wereldwijde interesse. Voor MTB geldt dat veel minder, heeft vooral een actieve schare in de Alpenlanden. Veldrijden is mogelijk nog kleiner, alleen in de Benelux is dat echt een ding. Gravel is helemaal een vraagteken. Het jaarlijkse WK krijgt wel wat aandacht, maar verder is het vooral een US ding met de grote wedstrijden daar.
Ik kan me voorstellen dat Canyon weinig moeite heeft met een VDP die een keer een heel jaar vol voor de MTB gaat. Als het lukt, is dat prachtige marketing voor hun fietsen. Maar voor de andere sponsoren geldt dat zeker niet.
Ik kan me voorstellen dat Canyon weinig moeite heeft met een VDP die een keer een heel jaar vol voor de MTB gaat. Als het lukt, is dat prachtige marketing voor hun fietsen. Maar voor de andere sponsoren geldt dat zeker niet.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij bij die ploeg zit. Canyon is veruit het grootste bedrijf dat sponsort en de (nu nog) naamgevinde sponsors zijn ook liefhebbers (maar de schoorstenen moeten ook daar roken).
Canyon vindt alles prima, Deceunink met name wegwielrennen en veldrijden en Alpecin zal het meeste baat hebben met de weg (denk ik).
Canyon vindt alles prima, Deceunink met name wegwielrennen en veldrijden en Alpecin zal het meeste baat hebben met de weg (denk ik).
Campagnolo Ultra Dork
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat is onze bekrompen benelux gedachte. Er zit wereldwijd weinig verschil in de verkoop van MTB's en racefietsen.marsman schreef: ↑18 sep 2025 08:54 MTB is commercieel gewoon een niche. Wielrennen is zoveel groter. Veel wedstrijden worden live uitgezonden. Er is ook een wereldwijde interesse. Voor MTB geldt dat veel minder, heeft vooral een actieve schare in de Alpenlanden. Veldrijden is mogelijk nog kleiner, alleen in de Benelux is dat echt een ding. Gravel is helemaal een vraagteken. Het jaarlijkse WK krijgt wel wat aandacht, maar verder is het vooral een US ding met de grote wedstrijden daar.
Gravel, onderschat dat ook niet. Ik denk dat het onderhand een beetje gelijk is alles 1/3
Maar wereldwijd worden er dan weer weinig XC fietsen verkocht (dat is echt een laagland dingetje), maar vooral trail en enduro. Ik heb eigenlijk geen idee hoe de verhouding in bijdragen is tussen de materiaalsponsor en de overige sponsoren. De overige sponsoren willen vooral exposure, en dan is de TdF praktisch heilig vrees ik.wasbeer2006 schreef: ↑18 sep 2025 11:23Dat is onze bekrompen benelux gedachte. Er zit wereldwijd weinig verschil in de verkoop van MTB's en racefietsen.marsman schreef: ↑18 sep 2025 08:54 MTB is commercieel gewoon een niche. Wielrennen is zoveel groter. Veel wedstrijden worden live uitgezonden. Er is ook een wereldwijde interesse. Voor MTB geldt dat veel minder, heeft vooral een actieve schare in de Alpenlanden. Veldrijden is mogelijk nog kleiner, alleen in de Benelux is dat echt een ding. Gravel is helemaal een vraagteken. Het jaarlijkse WK krijgt wel wat aandacht, maar verder is het vooral een US ding met de grote wedstrijden daar.
Gravel, onderschat dat ook niet. Ik denk dat het onderhand een beetje gelijk is alles 1/3
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?