Van fixie wiel naar freewheel mét terugtrapren
Ik heb op Marktplaats een wielset gekocht voor op mijn singlespeed. Ik dacht een wiel gekocht te hebben waarbij je het kunt omdraaien voor fixie of freewheel, maar het bleek alleen een fixie speed te bevatten. Maar ik wil een freewheel mét terugtraprem.
Mijn vraag is of ik nu een heel nieuw wiel óf een nieuwe naaf (met freewheel en terugtraprem) moet hebben. Of kan ik ook een los freewheel plaatje kopen en een losse terugtraprem?
Alvast veel dank voor de hulp!
Mijn vraag is of ik nu een heel nieuw wiel óf een nieuwe naaf (met freewheel en terugtraprem) moet hebben. Of kan ik ook een los freewheel plaatje kopen en een losse terugtraprem?
Alvast veel dank voor de hulp!
Je noemt 3 dingen: (1) Fixed tandwiel, (2) naaf met terugtraprem en (3) tandwiel met vrijloop.
Het is me niet helemaal duidelijk of je (1) hebt of (3), maar in beide gevallen kun je veilig fietsen met 2 velgremmen, of tenminste 1 velgrem vooraan. En wie een beetje vaardig is kan ook fixed rijden zonder velgremmen (of het veilig genoeg is, is een andere discussie).
Van (1) of (3) een terugtraprem maken is echter onmogelijk, als je dat wil zul je een andere naaf moeten inspaken of idd op zoek moeten naar een ander wiel.
Edit: foutje, aangepast
Het is me niet helemaal duidelijk of je (1) hebt of (3), maar in beide gevallen kun je veilig fietsen met 2 velgremmen, of tenminste 1 velgrem vooraan. En wie een beetje vaardig is kan ook fixed rijden zonder velgremmen (of het veilig genoeg is, is een andere discussie).
Van (1) of (3) een terugtraprem maken is echter onmogelijk, als je dat wil zul je een andere naaf moeten inspaken of idd op zoek moeten naar een ander wiel.
Edit: foutje, aangepast
Laatst gewijzigd door 53x11 op 08 sep 2025 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ja het grootste probleem is waarschijnlijk mijn zeer beperkte kennis (ook van termen enzo).53x11 schreef: ↑08 sep 2025 17:34 Je noemt 3 dingen: (1) Fixed tandwiel, (2) Tandwiel met freewheel en (3) tandwiel met vrijloop.
Ik heb alles nu van de naaf (?) afgeschroeft (zie foto) en weet nu dat er NBK 6000-2rs kogellagers in zitten. Ik vroeg me dus af of ik hierop nu 'gewoon' een freewheel singlespeed tandwiel kan schroeven. Net zoals ik het fixie tandwiel er af heb gehaald.

Volgens mij kan dat gewoon.
Ik zie nu trouwens dat ik zelf een foutje maakte in mijn vorige post. Ik bedoelde (2) naaf voor terugtraprem.. Post aangepast..
Ik zie nu trouwens dat ik zelf een foutje maakte in mijn vorige post. Ik bedoelde (2) naaf voor terugtraprem.. Post aangepast..
Laatst gewijzigd door 53x11 op 08 sep 2025 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank! Maar dus niet met terugtraprem, want een terugtraprem-systeem zit ín een naaf?
Dus met deze naaf kan ik alleen een freewheel erop zetten, maar moet ik remmen met remblokjes.
Punt is dat ik de fiets graag zonder kabels heb. Vandaar singlespeed + terugtraprem.
OK dank. Balen, dan moet ik dus toch een ander wiel:-(
Maar veel dank voor de hulp!
Of je leert hoe je moet skidden..
(mijn eigen fixie met enkel voorrem ziet er behoorlijk clean uit en is doordat het een doortrapper is ook nog eens leuk om op te fietsen).
(mijn eigen fixie met enkel voorrem ziet er behoorlijk clean uit en is doordat het een doortrapper is ook nog eens leuk om op te fietsen).
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Toch nog een vraagje: na wat zoeken op internet kreeg ik de indruk dat een singlespeed met terugtraprem niet echt wordt aangeraden omdat er te vaak teveel druk op de ketting zou komen te staan waardoor óf het achterwiel verslijt óf je zeer regelmatig je ketting moet vervangen. Klopt dat?
Want ik heb deze nieuwe wielen ook gekocht omdat mijn oude (best wel goedkope) wiel aan alle kanten rammelt en ik de ketting (nieuw) er niet meer goed gespannen op krijg.
Als bovenstaande klopt kan ik sowieso beter met een handrem gaan werken denk ik.
Want ik heb deze nieuwe wielen ook gekocht omdat mijn oude (best wel goedkope) wiel aan alle kanten rammelt en ik de ketting (nieuw) er niet meer goed gespannen op krijg.
Als bovenstaande klopt kan ik sowieso beter met een handrem gaan werken denk ik.