Scott
Ik vind hem qua uitvoering ook wel geslaagd. Echter vraag ik me ook wel af wat het rijgedrag zal zijn van deze en dergelijke toekomstige endurance fietsen. Ik had de eerste generatie addict disc. Vond ik echt een super fiets. Omwille van een kaderbreuk ben ik toen overgeschakeld naar een Enve Fray. De geometrie leunde zeer goed aan bij de addict. Ondanks ik de verschillende testen mocht geloven zou hij qua rijgedrag in de buurt komen van zijn broertje, de Melee. Qua fit perfect, maar in de praktijk vond ik dat verre van een vlotte en lichte fiets. Op het vlakke bolde hij 'goed', maar eens het op klimmen aankwam, miste ik echt wel vinnigheid. Combinatie race - gravel, werkt m.i. niet. Eigenlijk een beetje mossel noch vis. Ik vermoed dat deze beetje in dezelfde lijn zal liggen.
~ Each cyclist has its story ~
~ Aethos2 ~ Sram Force ~ Reserve 40/42 ~
Niet meteen de goedkoopste oplossing, maar wel super strak. Bovendien heb ik geen zin in geklooi met een houder met elastiekjes. Die Sloperoad zal het worden na mijn mindere ervaring met Neat Components.wasbeer2006 schreef: ↑05 sep 2025 15:48 Via een PM ook beantwoord. De sloperroad is veruit de mooiste optie voor de foil.
Dan cheat je ook nog een beetje het gewicht van de zadelpen uit twee stukken.
Het houdertje is namelijk net zo zwaar als de insert van de zadelpen zelf, dus 0 gram gewichts toename voor een houder.
Maakt geen donder uit maar het is voor het idee, het is vooral de mooiste oplossing
Ik heb een andere ervaring. Ik klim even graag met mijn gravel fiets (Open UPPER) als met mijn wegfiets (Factor Ostro VAM). Er zit maar 200 gram verschil tussen die 2 met wegwielen. Moderne carbon endurance frames van kwaliteitsmerken zijn echt geen noedels hedentendage. De geo is natuurlijk anders maar het is het gewicht wat voor mij grotendeels het vlotte gevoel bij het klimmen bepaalt - misschien zijn de wielen wel het meest bepalend hierin. Ik denk dat zo'n Addict de perfecte klimcompagnon kan zijn wanneer je hem rond de 7kg kan opbouwen.didi641 schreef: ↑06 sep 2025 20:58 Ik vind hem qua uitvoering ook wel geslaagd. Echter vraag ik me ook wel af wat het rijgedrag zal zijn van deze en dergelijke toekomstige endurance fietsen. Ik had de eerste generatie addict disc. Vond ik echt een super fiets. Omwille van een kaderbreuk ben ik toen overgeschakeld naar een Enve Fray. De geometrie leunde zeer goed aan bij de addict. Ondanks ik de verschillende testen mocht geloven zou hij qua rijgedrag in de buurt komen van zijn broertje, de Melee. Qua fit perfect, maar in de praktijk vond ik dat verre van een vlotte en lichte fiets. Op het vlakke bolde hij 'goed', maar eens het op klimmen aankwam, miste ik echt wel vinnigheid. Combinatie race - gravel, werkt m.i. niet. Eigenlijk een beetje mossel noch vis. Ik vermoed dat deze beetje in dezelfde lijn zal liggen.

-
scottpch64
- Forum-lid
Gewicht en geometrie zijn bepalend of je fiets vinnig of wat luier aanvoelt.
De Factor LS heeft een agressieve geometrie en is daarnaast licht, wanneer ik daar racewielen in zet gaat ie naar de 7,5kg met pedalen en houders (1x12 Sram Force XPLR)
Nu met gravelwielen 7,9kg, afgelopen week na het plaatsen van een nieuw kettingblad even gewogen...
De nieuwe Scott Addict is op het gebied van gewicht behoorlijk afgevallen, daarnaast een racegeometrie dus alle ingrediënten om daar een lichte vinnige fiets van te maken.
De Factor LS heeft een agressieve geometrie en is daarnaast licht, wanneer ik daar racewielen in zet gaat ie naar de 7,5kg met pedalen en houders (1x12 Sram Force XPLR)
Nu met gravelwielen 7,9kg, afgelopen week na het plaatsen van een nieuw kettingblad even gewogen...
De nieuwe Scott Addict is op het gebied van gewicht behoorlijk afgevallen, daarnaast een racegeometrie dus alle ingrediënten om daar een lichte vinnige fiets van te maken.
Begrijp me niet verkeerd. Ik ben voorstander van dergelijke verandering. Heb dit ook al eerder aangegeven. Hogere stack, wat minder reach kan ik echt wel appreciëren. Of dit een echte race geometrie is weet ik zo niet. Dat er winstvoordeel uit deze positie kan gehaald worden geloof ik zeker. Vooral het ‘concept’, alles in 1 stel ik wat in vraag. De invoeging van een toolbox, ruimte voor toch wel brede banden, de langere wielbasissen,… Dit compenseert sowieso andere eigenschappen van de fiets. De opbouw rond 7 kg. Mijn Fray kwam op een gewicht met 8.4 kg. En het waren zeker niet de zwaarste onderdelen
. De cijfers op papier en in realiteit blijven een verschil. Ik blijf benieuwd.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Haha, jij hebt altijd wel wat met kleurtjes. Ik snap je wel hoor, maar net als met auto's de meeste mensen willen saai grijs.daniel1975 schreef: ↑06 sep 2025 09:33 Het ontwerp is wel fraai en ik verwacht een fijne geo. Maar alsjeblieft, mag het allemaal iets spannender en kleurrijker? Met de Gravel RC kan het blijkbaar wel.
En geen logo op de buis is ik toch wel. Hoeft geen TREK koeienletters te zijn, maar dit is wel heel kaal.
Zat auto febrikanten die goede kleuren hadden, maar ze amper verkopen en daardoor uit productie gaan.
Ik vind dit frame ook saai. Alhoewel, pas een ENVE mog opgebouwd voor een vriend in die zandkleur en het is wel erg mooi hoor!
Fietsen zijn niet foto geniek, mijn eigen foil vind ik er op een foto echt als een gedrocht uitzien, sommige waarschijnlijk ook in het echt
Zeker racefietsen blijven eruit zien als kinderfietsjes. MTB,s of dikke gravelbikes doen het veel beter op foto's
Het Fray frame (met zijn vork) weegt nooit anderhalve kilo meer dan een ander meer racy frame (officieel 900gr voor het frame)? Als er 300g verschil op zit met een licht frame, zal het al veel zijn. De rest zit toch in de opbouw?

- daniel1975
- Forum-lid HC
Daarom ben ik ook zo blij dat deze nu op de weg is.wasbeer2006 schreef: ↑07 sep 2025 09:26 Haha, jij hebt altijd wel wat met kleurtjes. Ik snap je wel hoor, maar net als met auto's de meeste mensen willen saai grijs.
Zat auto febrikanten die goede kleuren hadden, maar ze amper verkopen en daardoor uit productie gaan.

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Klopt wat je zegt. Zoals ik zei kwam ik aan 8.4 kg. Opgebouwd met Sram Force, Reserve 40/42. Aerothan binnenband ipv tubeless, 30 mm banden. Op die 900 gram zal wel wat afwijking zitten. Ok ook niet veel meer of minder. De nieuwe addict met Ultegra komt ongeveer op hetzelfde neer, 8.4, wat op zich ok is. Maar om hem op 7 kg te krijgen zal dit wel een investering vragen (denk ik).
- daniel1975
- Forum-lid HC
Is 7kg anno nu sowiso niet een investering?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Gewicht doet niet veel, dat is de grootste hoox in het fietsen.
Geo, banden(spanning), houding doet echt 100x meer. Of jij moete helemaal flabergasted zijn als je je bidons onder weg vult en weer met 1,5kg meer op pad bent. Als je dat na 2 bochten nog merkt.
Gelukkig gaat de race wereld ook begrijpen dat voor amateurs de ruimte vooral belangrijk is. Het is een balans tussen bewegingsvrijheid en aero, gewicht kan je achterwegen laten.
Geo, banden(spanning), houding doet echt 100x meer. Of jij moete helemaal flabergasted zijn als je je bidons onder weg vult en weer met 1,5kg meer op pad bent. Als je dat na 2 bochten nog merkt.
Gelukkig gaat de race wereld ook begrijpen dat voor amateurs de ruimte vooral belangrijk is. Het is een balans tussen bewegingsvrijheid en aero, gewicht kan je achterwegen laten.

Scott's in the house.
Weer dikke miserie met de Schwalbe One TLE, die koop ik echt nooit meer. Een hel om ze gewoon van de andere velg te krijgen en op de nieuwe velgen krijg ik ze gewoon niet luchtdicht op beide velgen. Nog snel Vredestein Superpasso bandjes besteld en die gaan er morgenavond op.
Gewoon pro forma alles geïnstalleerd. Finetunen komt dit weekend wel.
Al zitten neuzen op Ali voor een schoon carbon cockpit. Eens ik zeker ben van m'n zitpositie zou ik wel een syncros kloon durven aanschaffen.