Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Allemaal aan de creatine?

pino
Forum-lid HC

pino 27 aug 2025 16:33

De alarmbellen gaan rinkelen bij " je houdt extra water vast en wordt zwaarder" en " nieren kunnen overbelast worden".

In de jaren 80 kwam het op voor sprinters. "Mijn"renners" (ook NK sprint podium) heb ik altijd voorgehouden dat ze eerst alle gewone trainingsmethodes optimaal moesten volgen en dat het sop de kool niet waard was. (of is de spreuk andersom?)
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 aug 2025 14:32

Ik gebruik het al 30 jaar, zeg gemiddeld 5 a 6 maanden per jaar. Het enige legale supplement met Cafeïne wat echt werkt.
En in de basis is Creatine gewoon eiwit.

De gewicht toename is echt nihil. Als je zelf normaal al goed eet drinkt en zorgt voor volle (met kolhydraten) gevulde spieren dan is bij mij de gewichtstoename nihil of gewoon niet meetbaar, maar hooguit een kilo.

Je sprint gewoon wat makkelijker en hersteld er iets sneller van.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 28 aug 2025 16:30

Ik wil het misschien ook wel eens proberen. Met de jaren begint de sprint wat af te botten en misschien kan ik zo de achteruitgang wat tegen houden :D (ik haal nog wel ruim 1000W maar vroeger was die 1000W daar onmiddellijk nu duurt het wat langer en is de piek ook korter)
Afbeelding

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 28 aug 2025 16:44

TL@ schreef: 28 aug 2025 16:30 Ik wil het misschien ook wel eens proberen. Met de jaren begint de sprint wat af te botten en misschien kan ik zo de achteruitgang wat tegen houden :D (ik haal nog wel ruim 1000W maar vroeger was die 1000W daar onmiddellijk nu duurt het wat langer en is de piek ook korter)
En de eventuele achteruitgang van je nieren neem je er dan maar bij.

pino
Forum-lid HC

pino 28 aug 2025 16:45

Alles voor de plaatsnaambordsprint !
Niet zijken maar reiden !

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 28 aug 2025 17:17

pino schreef: 28 aug 2025 16:45 Alles voor de plaatsnaambordsprint !
Uiteraard :mrgreen: (en ook op Zwift, daar doe ik al eens graag een mooie koers)
Afbeelding

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 28 aug 2025 17:55

wasbeer2006 schreef: 28 aug 2025 14:32 Ik gebruik het al 30 jaar, zeg gemiddeld 5 a 6 maanden per jaar. Het enige legale supplement met Cafeïne wat echt werkt.

De gewicht toename is echt nihil. Als je zelf normaal al goed eet drinkt en zorgt voor volle (met kolhydraten) gevulde spieren dan is bij mij de gewichtstoename nihil of gewoon niet meetbaar, maar hooguit een kilo.

Geen enkele evidence je kunt ook 4-5 maanden eenmaal per dag op deurbel drukken, net zoveel effect, wel afwisselend met alle ledematen drukken.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 28 aug 2025 18:49

Cupie24 schreef: 28 aug 2025 17:55
wasbeer2006 schreef: 28 aug 2025 14:32 Ik gebruik het al 30 jaar, zeg gemiddeld 5 a 6 maanden per jaar. Het enige legale supplement met Cafeïne wat echt werkt.

Geen enkele evidence je kunt ook 4-5 maanden eenmaal per dag op deurbel drukken, net zoveel effect, wel afwisselend met alle ledematen drukken.
Dat kan met ouder worden al een probleem worden ;-)

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 28 aug 2025 19:17

Blijf je lenig bij😄. Probleem is dat heel veel claims nauwelijks tot niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Daarbij gaat het alleen over voordelen. Er zijn echter veel nadelen die wel wetenschappelijk onderbouwd zijn. Op dit soort fora heb je veel N=1 studies gevoed door persoonlijke ervaringen. Geen probleem, maar vaak wordt het dan toch als een vast staand feit aangeboden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 aug 2025 20:42

Creatine is absoluut bewezen, al jaren. Profploegen gebruiken het ook al heel lang.

Nierschade is er niet, je moet het niet nemen bij zwakke nieren, maar er zijn meer dingen. Iets te veel zout is veel schadelijker voor slechte nieren dan creatine. Als je voldoende drinkt zit er geen nadeel aan creatine. Meet je nierwaarde eens meteen na het fietsen is bij mij twee keer gedaan. Onder de 70. De ander ruim 20 keer allemaal >90.

Ik merk het zelf ook gewoon, niet alleen in de sportschool ook bij fietsen.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 28 aug 2025 22:19

Dat profploegen dit gebruiken zegt niet alles die nemen vaak een voorschot op mogelijk bewijs. Denk aan de ijsbaden, ik zag laatst een foto van twee profs in een ijsbad. Weinig wetenschappelijk onderzoek dat stand houdt. Dat geldt ook voor creatine. Literatuur heeft allemaal een hoog kan, misschien, in sommige gevallen zou het kunnen gehalte.
Wat betreft de nierfunctie die je rapporteert haal je mogelijk begrippen creatine en kreatinine door elkaar. De kans is groot dat de nierfunctie na het sporten te laag is door onvoldoende vochtinname of teveel vochtverlies of iets er tussenin. Weet wat je meet?

Net even gezocht, 1 onderzoek gevonden dat de invloed van creatine waarschijnlijk klein is op de nierfunctie. Hoe betrouwbaar het is heb ik niet gecheckt. Onderzoek wordt qua kwaliteit ingedeeld. De ranking van dit onderzoek weet ik niet.

De kans is groot dat het geloof in de creatine werkt, niet de creatine zelf, het placebo-effect.

Verdiep je eens in de termen bias en confounder en toets dat aan je eigen betoog, pas dan besef je hoe moeilijk het is onderzoek te doen en eventuele uitkomsten te veralgemeniseren.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 aug 2025 08:51

Ik snap zeker dat onderzoek heel heel heel lastig is. Mijn motto je weet niet wat je niet weet 😉
Dat klinkt simpel maar zo is het wel.

Je ziet in diverse onderzoeken dat er eerst een relatie werd gelegd met verhoogd kreatine gehalte en dat gerelateerd werd aan de nieren, maar dat bleek niet het geval. Een beetje het hardnekkige broodje aap verhaal dat je maar 4 of 5 eiren per week mag voor je cholesterol.

Creatine werkt bij mij 100% geen enkel placebo. In de sportschool is het sowieso makkelijk. Je ziet ook gewoon dat je spieren iets groter zijn.
Nu zit ik wel wat aan de anaerobe. Let wel het is niet zo dat ik perse harder fiets, maar de aanzet na een bocht en het herstel ervan is gewoon iets beter, iets makkelijker. Zie het als het bakje koffie in de ochtend net je net ff wat scherper en wakkerder bent.

Het is niet dat je ineens 20kg meer bankdrukt oid, maar het helpt me wel net die stap te zetten. Daarnaast zie ik het vasthouden van iestje vocht, daar gaan ook indianen verhalen over van fietser die zeggen 7kg aan te komen. Het is max 0,5 a 1kg, meestal dichter bij de 0,5. Heel moeilijk te meten omdat na een zware inspanning met het aanvullen van suikers en vocht je ook zomaar weer 2kg aankomt.

Plaats reactie