Het grote auto-topic
Ik ben gestopt met leasewagens en pak het M-budget. Het maakt qua netto kosten niet zo'n groot verschil meer, maar de voornaamste reden is dat ik niet aan de verplichte EV moet als ik een leasewagen neem!
Ik pak ze wel weer in de afdaling 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14990
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heeft de overheid zelf gedaan...... jaren terug was er een 5%, 10% 15 en 20% tarief van 1000 tot 3000km per jaar betaalde je bv 5%. Was voor ons fijn met twee lease auto,s eentje gebruikten we beperkt prive.pino schreef: ↑28 aug 2025 15:33Sommigen hebben het goed voor elkaar, prima.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2025 14:43
Maar de negatieviteit eromheen beschouw ik vaak maar als compliment of jaloers.
De perverse prikkel van veel leaseconstructies is het "gratis" kilometers in een tijd waarin vrij algemeen wordt aangenomen dat meer autokilometers niet goed is voor de maatschappij (files/CO2/asfaltering).
Nu (overdreven gesteld) rijden Zeeuwen in hun leasebak naar Noord Groningen om een fiets €5 goedkoper op te halen.
Maar eens ik zie collega,s dingen doen om letterlijk een paar euro te besparen..... dat ik ook denk (en wel eens zeg) waar ben je mee bezig......
Ik ga de EV overigens proberen, heb er niet veel op tegen. Ja de vakantie reis zal 1 of 2 uurtje meer kosten, nouja...... daarvoor rijd ik wel een klasse groter en het hele jaar niet meer bij een tankstation, ook fijn lekker op de oprit laden.
Ja het liefst heb ik ook gewoon een M5, maarja voor 95% van de tijd rijd een EV beter/fijner/stiller.
Met regelgeving/belastingen is het ook de bedoeling gedrag te beïnvloeden en dat gaat niet altijd even goed. En je bent wel heel erg een heilig boontje als je geen gebruik maakt van de mogelijkheden.
Niet zijken maar reiden !
Nog los van dat: als er geen leasewagens waren (van het werk dan, met de 'gunstige' belastingvoorwaarden) dan zou een 2de hands auto (heel) veel duurder worden. Al die leaserijders gaan echt geen nieuwe auto kopen als ze het volledig zelf moeten betalen (ik zou dat zeker niet doen) waardoor er én minder nieuwe auto's doorstromen naar de 2de hands markt én er meer vraag komt op de 2de hands markt. We gaan de CO2 regels van de EU nooit halen.
Er valt veel voor (en tegen) de "auto van de zaak" te zeggen, maar het zomaar afschaffen (zoals de socialisten in België willen) gaat toch ook erg veel negatieve gevolgen hebben.
Ik heb nu een EV (BMW i4) en voor de meeste ritten rijdt ie heerlijk en beter dan de TDI die ik hiervoor had. Alleen de vakantie en de ritten naar Duitsland zijn wat lastiger. Maar ik klaag zeker niet.
Moest ik nu geen auto meer hebben van het werk (het is geen loon-wagen, ik rijd effectief 30-40.000km per jaar voor het werk) dan zou ik een 2de hands diesel kiezen, nooit nieuw.

Er valt veel voor (en tegen) de "auto van de zaak" te zeggen, maar het zomaar afschaffen (zoals de socialisten in België willen) gaat toch ook erg veel negatieve gevolgen hebben.
Ik heb nu een EV (BMW i4) en voor de meeste ritten rijdt ie heerlijk en beter dan de TDI die ik hiervoor had. Alleen de vakantie en de ritten naar Duitsland zijn wat lastiger. Maar ik klaag zeker niet.
Moest ik nu geen auto meer hebben van het werk (het is geen loon-wagen, ik rijd effectief 30-40.000km per jaar voor het werk) dan zou ik een 2de hands diesel kiezen, nooit nieuw.
Inderdaad, don't hate the player, hate the game

Patrick VB schreef: ↑28 aug 2025 15:37 Zeeuwen kunnen naar Bergen op Zoom of, wat verder, naar Limbricht om 5 EUR uit te sparen.![]()
Afschaffen van leaseconstructies en bijvoorbeeld vervanging door een kilometervergoeding, zou leiden tot een compleet ander wagenpark. Niet noodzakelijkerwijs gelijkvormig aan het huidige niet-lease wagenpark.
Niet zijken maar reiden !
Moest ik morgen m'n auto total loss rijden, dan zou deze toch wel veel kans maken. Alle juiste opties.
https://bmwpremiumselection.be/nl/voert ... 97120.html
https://bmwpremiumselection.be/nl/voert ... 97120.html
Mwoah, daktent past wel, maar beetje weinig grondspeling voor de bestemmingen die ik bezoek. En de achterstoelen kunnen er niet (makkelijk) uit.jakkel schreef: ↑28 aug 2025 16:37 Moest ik morgen m'n auto total loss rijden, dan zou deze toch wel veel kans maken. Alle juiste opties.
https://bmwpremiumselection.be/nl/voert ... 97120.html
Niet zijken maar reiden !
M sport pro pack en een trekhaak, dat is voor mij het belangrijkste. Koffer is wel iets kleiner dan bij m'n huidige auto door die batterij onder de laadvloer. Grondspeling valt mee, die hybrides liggen ook net iets hoger dan de benzine- en dieselvarianten.pino schreef: ↑28 aug 2025 16:42Mwoah, daktent past wel, maar beetje weinig grondspeling voor de bestemmingen die ik bezoek. En de achterstoelen kunnen er niet (makkelijk) uit.jakkel schreef: ↑28 aug 2025 16:37 Moest ik morgen m'n auto total loss rijden, dan zou deze toch wel veel kans maken. Alle juiste opties.
https://bmwpremiumselection.be/nl/voert ... 97120.html
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43495
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk dat het milieu er onder de streep op achteruit zou gaan. We gaan dan iets minder prive km’s rijden, maar wel in oudere auto’s met meer uitstoot.
Prive had ik een 4-5jr oude BMW touring gepakt, nu een nieuwe hybride die 60-70% electrisch zal gaan rijden. En die electra komt dan weer grotendeels uit de gasturbine (wkk) bij werk die electra, warmte en schone CO2 (=is meststof voor planten) produceert en dus zeer efficient is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Onderweg zal dat geen probleem zijn. Maar als ik kijk naar mijn recente ervaring bij het Lago Maggiore.... Alle laadpalen die een beetje in de buurt van iets leuks zijn, zijn altijd bezet. En als je dan een vrije paal tegenkomt dan sta je ergens in de middle of nowhere of ze zijn kapot. Ja, meerdere keren meegemaakt. De man met de hond uit de buurt die dan ook zegt, dat ding, die heeft het nog nooit gedaan....). Of nog beter, je betaald de hoofdprijs voor een kWh aan stroom.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2025 16:10
..... Ja de vakantie reis zal 1 of 2 uurtje meer kosten, nouja......
Nu was ik er met een plug-in dus ik was er gelukkig niet van afhankelijk. Maar uiteindelijk wil je toch die accu helemaal volladen. Dus dan zet je de auto in het dorp waar je zelf 10 minuten lopen de berg op verblijft (om vervolgens op de weg naar de auto een dikke donderbui op je nek te krijgen
We moeten hier in NL maar blij zijn met een heel goede infrastructuur inzake laadpalen. Maar sommige bestemmingen zou ik met EV zeker vooraf even toetsen op het aantal beschikbare laadpalen.
Ride bikes, not tanks!
Mijn ervaring ook. Rij nu al bijna 6 jaar hybride. In Nederland is er, zeker de afgelopen 2 jaar, bijna altijd een beschikbare paal. Waar je ook bent. Ga je de grens over, dan is het gewoon knudde zodra je de snelweg afgaat. Deze zomer ook bij Lago Maggiore geweest, Zwitserse kant. In 1 week tijd 1 keer een beschikbare paal gevonden. Dan ben je blij dat je een hybride hebt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling 