Op de terugweg......(ouder worden)
Als je vroeger in je eentje als wielertoerist van een gemiddelde leeftijd een vlak ritje van laat ons zeggen een 60 km tegen 30 gemiddeld afhaspelde, dan was je al goed bezig. Nu is dat haast de normaalste zaak van de wereld. Dat merk ik toch in mijn omgeving, ook de bejaarden rijden sneller. In de toeristenkoersen wordt tegenwoordig loeihard gereden, vroeger was 40 gemiddeld daar echt wel snel, nu is 40 daar heel gewoontjes en gaan ze daar dikwijls vlot over. Betere fietsen, gerichtere trainingen (dankzij powermeters, HR-meters, prestatiestatistieken, supplementen,...), meer kennis van voeding, enz... . Wat bij de profs/elites geldt kan je eigenlijk haast gewoon doortrekken naar veel delen van het wielertoerisme.
Daar spreek ik mij niet over uit, ik heb er alvast totaal geen weet van ook al kan ik wel wat mensen die dikwijls overwinningen en prijzen rijden in de koersen bij de nevenbond reeksen.
Ik rijd alvast op bananen, frangipanes en een bidon water met een scheutje grenadine erin. Voor een sporadische wedstrijd neem ik wel eens een cafeïnegelletje voor een finale, maar dat mag, hé!
Als je er nu dikke centen mee kunt verdienen, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Maar in alle andere gevallen, je bedriegt toch gewoon jezelf. Ik zou me er totaal niet goed bij voelen. Ik zie soms op Strava op bepaalde segmenten ook prestaties waar ik dikwijls m'n bedenkingen bij heb. Het dikwijls ontbreken van de zichtbaarheid van het vermogen en/of de hartslag maakt het dan al helemaal verdacht, buiten de profs die niet graag hun waardes delen om begrijpelijke redenen. Ik gooi alles publiekelijk, voor m'n contacten wel te verstaan.
Dacht zo ongeveer t zelfde. Het is toch noet zo heel lang geleden dat de gran fondo’s toen nog cyclo’s genaamd, gedomineerd werden door fietsers die de epospuit wisten te vinden.
-
Ludwig Ridley
- Forum-lid
Zelf ben ik altijd alleen op pad maar merk op mijn 63 jaar dat het altijd wat minder snel gaat.
Erg vind ik het niet, zolang het met plezier is ga ik door.
Zit wel niet meer op Strava omdat ik de opmerkingen over de prestaties die minder werden niet leuk meer vond.
Kom ik nu thuis na een ritje van 60 km met een gemiddelde van 26 km/u dan denk ik bij mezelf: ´ik moet just niets!'
Zit wel niet meer op Strava omdat ik de opmerkingen over de prestaties die minder werden niet leuk meer vond.
Kom ik nu thuis na een ritje van 60 km met een gemiddelde van 26 km/u dan denk ik bij mezelf: ´ik moet just niets!'
Meen je dat echt dat je reacties op je teruglopende snelheid kreeg? Van mensen die nog in de ontkenningsfase zaten?Ludwig Ridley schreef: ↑28 aug 2025 19:47 Zelf ben ik altijd alleen op pad maar merk op mijn 63 jaar dat het altijd wat minder snel gaat.
Kom ik nu thuis na een ritje van 60 km met een gemiddelde van 26 km/u dan denk ik bij mezelf: ´ik moet just niets!'![]()