Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Op de terugweg......(ouder worden)

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 27 aug 2025 12:01

Vroeger toen Strava met al z'n opties nog gratis was, zat ik ook op Strava. Ik had zelfs een paar KOMmetjes, maar sinds de betaalmuur werd geïntroduceerd en mensen achter de brommer op een KOM gingen jagen, of gewoon elektrisch extra watts inschakelden, ben ik opgehoepeld. Ja vroeger was alles beter, er groeiden ook nog bloemetjes tussen het gras op de weilanden, mét koeien.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 27 aug 2025 12:04

Voor mij is een gemiddelde snelheid vooral iets voor een 'projectje' zoals de rit met mijn zoon die ik hierboven postte. Wanneer ik mijn gewone rondjes doe, kijk ik er helemaal niet naar. Ik 'train' nog wel in die zin dat ik nog wel eens blokken doe zonder veel structuur (hier vertaalt zich dat in langere/kortere klimmetjes doorrijden rond threshold of VO2max) maar ook dan is snelheid geen relevante factor - vermogen is de parameter die dan telt.

Mijn madame, die ondertussen veel minder prestatiegericht is dan ik, is meer bezig met gemiddelde snelheid. Dat klinkt contra-intuïtief maar ze gebruikt vermogens- noch hartslagmeter, en de enige externe maatstaf waarop ze kan afgaan is dus snelheid. Ik heb de indruk dat ze moe wordt als ze 30km/h of meer ziet staan op haar Wahoo, of de wind nu mee- of tegenblaast, of ze nu voor, naast of achter me rijdt :)
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 aug 2025 12:59

Jans schreef: 27 aug 2025 11:35 Dus eigenlijk gaat het toch om snelheid, maar dan iets anders en niet op de weg.
Ik begrijp niet zo goed waar je dat op baseert. OK, hard omlaag gaan is leuk, maar het getalletje dat daarbij hoort zegt (en boeit) me vrij weinig

@raven: vader-zoon projectjes zijn altijd goed. In ons geval uit zich dat tegenwoordig in zoon die vader van veels te hoge drops af wil laten rijden, met hemmes als tow-in. :shock:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2025 13:05

@53x11, ik reageerde op je bikepark verhaaltje.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 27 aug 2025 13:54

Klein_Verzet schreef: 27 aug 2025 12:01 Vroeger toen Strava met al z'n opties nog gratis was, zat ik ook op Strava. Ik had zelfs een paar KOMmetjes, maar sinds de betaalmuur werd geïntroduceerd en mensen achter de brommer op een KOM gingen jagen, of gewoon elektrisch extra watts inschakelden, ben ik opgehoepeld. Ja vroeger was alles beter, er groeiden ook nog bloemetjes tussen het gras op de weilanden, mét koeien.
… en met grutto’s in de wei. Dan sprong je van je fiets af, kroop onder het prikkeldraad door en rende je achter ze aan. Mooie tijd was dat.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 aug 2025 14:36

Jans schreef: 27 aug 2025 13:05 @53x11, ik reageerde op je bikepark verhaaltje.
Ik bedoel meer dat hard gaan soms best leuk is, maar dat het getalletje dat daarbij hoort me in de meeste gevallen bijna niets interesseert.
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2025 15:03

53x11 schreef: 27 aug 2025 14:36
Ik bedoel meer dat hard gaan soms best leuk is, maar dat het getalletje dat daarbij hoort me in de meeste gevallen bijna niets interesseert.
Maar je schreef toch ook dat je lang niet de langzaamste was. Voor mij is het allemaal prima hoor. Als iemand hard de berg op wil moet hij/zij dat vooral doen. Qua hard naar beneden, van die berg over het asfalt, bedenk wat je doet, de ziekenauto's rijden hier af en aan in het hoogseizoen. En dat zijn maar zelden 65 plussers. Voor zover in de media genoemd wordt.
(Het zijn niet alleen fietsers die in de ziekenauto of trauma heli belanden, ook vaak motorrijders).

jakkel
Forum-lid

jakkel 27 aug 2025 15:46

Eender welke vorm van snel rijden is altijd leuker dan traag rijden. Is dat nu offroad bergaf, op het vlakke of onroad bergop, speelt geen rol. Hogere gemiddeldes = sneller rijden. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 aug 2025 15:51

jakkel schreef: 27 aug 2025 15:46 Eender welke vorm van snel rijden is altijd leuker dan traag rijden. Is dat nu offroad bergaf, op het vlakke of onroad bergop, speelt geen rol. Hogere gemiddeldes = sneller rijden. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.
Voor sommigen is het hard gaan echt geen doel meer, of nooit geweest. Genieten kan ook een doel zijn en dat hoeft niet altijd zo hard mogelijk te zijn

jakkel
Forum-lid

jakkel 27 aug 2025 16:08

Jans schreef: 27 aug 2025 15:51
jakkel schreef: 27 aug 2025 15:46 Eender welke vorm van snel rijden is altijd leuker dan traag rijden. Is dat nu offroad bergaf, op het vlakke of onroad bergop, speelt geen rol. Hogere gemiddeldes = sneller rijden. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.
Voor sommigen is het hard gaan echt geen doel meer, of nooit geweest. Genieten kan ook ern doel zijn en dat hoeft niet altijd zo hard mogelijk te zijn
Over een bepaald doel heb ik het niet, daar begrijp ik je volledig in.

pino
Forum-lid HC

pino 27 aug 2025 16:49

Als iemand de Ventoux op en af gaat, leg ik toch vaak de tijden naast de mijne (mijn beste uiteraard). En op sommige rondjes leg ik mijn tijden naast die uit het verleden. De 70+ categorie op Strava laat ik nog even onbekeken.
Bewust probeer ik hogere inspanningen te leveren. En op Strava kan ik dat aardig zien.
Niet zijken maar reiden !

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 aug 2025 17:01

Jans schreef: 27 aug 2025 15:03
53x11 schreef: 27 aug 2025 14:36
Maar je schreef toch ook dat je lang niet de langzaamste was. Voor mij is het allemaal prima hoor. Als iemand hard de berg op wil moet hij/zij dat vooral doen. Qua hard naar beneden, van die berg over het asfalt, bedenk wat je doet, de ziekenauto's rijden hier af en aan in het hoogseizoen. En dat zijn maar zelden 65 plussers. Voor zover in de media genoemd wordt.
(Het zijn niet alleen fietsers die in de ziekenauto of trauma heli belanden, ook vaak motorrijders).
Tja, je beoefent nu eenmaal een risicosport. De dag dat er geen ambu's zijn tijdens een dagje bikepark moet ik nog meemaken. Gelukkig nooit voor ons, ik denk dat we de risico's aardig in de hand hebben, enkel een keer een bezoekje eerste hulp voor een paar hechtingen in de knie van junior (en dat kwam nou juist door een valpartijtje op een makkelijk stuk, maar met te weinig focus).
En ik heb 100x liever dan jr aan downhillen doet (ook al kunnen de consequenties zeer groot zijn als het mis gaat) dan aan wielrennen. Bij het eerste heb je het namelijk zelf in de hand (en ondanks 12 jaar is jr heel goed in staat om eigen kunnen en risico's in te schatten), bij het tweede zijn het toch vaak anderen (in koers of op de weg) die de oorzaak zijn. Full-body protectie en fullface helm vs. lycra pakje en doppie-op-je-kop helpt ook ;-)

@jakkel: ja en nee: gemiddeldes over een rondje deur-tot-deur zijn onzinnig en leveren vaak stom rijgedrag op (dat was een beetje mijn punt, en daar heb ik met ouder worden steeds minder, of eigenlijk geen, behoefte aan). Hard rijden over een stuk waarop dat kan is vaak leuk inderdaad.
baanfiets kopen?

Plaats reactie