Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2025

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 23 aug 2025 15:27

Bij F1: impact boven normgetal = verplicht naar de dokter. Dus het lijkt mij niet eens zo'n slecht idee. Je valt, metertje slaat uit, dan eerst check door de dokter voor je verder mag. Slaat metertje niet uit, hop en weer verder.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 23 aug 2025 16:10

Fietsgenieter schreef: 23 aug 2025 15:27 Bij F1: impact boven normgetal = verplicht naar de dokter. Dus het lijkt mij niet eens zo'n slecht idee. Je valt, metertje slaat uit, dan eerst check door de dokter voor je verder mag. Slaat metertje niet uit, hop en weer verder.
Dat is wat mij betreft wel erg simplistisch gesteld. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 23 aug 2025 16:30

Natuurlijk, maar het is in elk geval een begin. Men kan ook geen enkele maatregel nemen of goedkeuren. Dan op de oude weg voort. Dit zou in elk geval alvast een objectieve maatstaf kunnen zijn. Was de klap op je bolletje zo-en-zo hard, dan uit de wedstrijd.
Soms is simpel zo gek nog niet.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 23 aug 2025 17:14

Klein_Verzet schreef: 23 aug 2025 13:51 Goh, een sensor kan geen diagnose stellen. Dat ik dat niet wist. Dank. We zijn voorlopig wel weer klaar met discussiëren.
still missing the point though...
Adversity is the Catalyst of Change

pino
Forum-lid HC

pino 23 aug 2025 17:53

Dubbeldekker schreef: 23 aug 2025 17:14
Klein_Verzet schreef: 23 aug 2025 13:51 Goh, een sensor kan geen diagnose stellen. Dat ik dat niet wist. Dank. We zijn voorlopig wel weer klaar met discussiëren.
Ook een arts gebruikt voor zijn diagnose steeds meer technologie. AI levert bij oncologie veel nieuwe mogelijkheden. Technologie is waarschijnlijk objectiever dan een verzorger die een diagnose stelt.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2025 19:06

Orlok schreef: 23 aug 2025 15:02
Ernie C. schreef: 22 aug 2025 23:13 Maar een g-krachtensensor in de helm geeft in ieder geval aan of en ongeveer hoe hard je op de grond klapt met je hoofd.
Oké, maar wat doen wij vervolgens met die gegevens en tot welk doel?
Die gegevens kan de arts gebruiken voor zijn diagnose. Het doel lijkt mij duidelijk: hersenletsel als gevolg van te laat of verkeerd gestelde diagnose verminderen.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 23 aug 2025 19:19

pino schreef: 23 aug 2025 17:53
Dubbeldekker schreef: 23 aug 2025 17:14
Ook een arts gebruikt voor zijn diagnose steeds meer technologie. AI levert bij oncologie veel nieuwe mogelijkheden. Technologie is waarschijnlijk objectiever dan een verzorger die een diagnose stelt.
Daar heb je gelijk in hoor. Ik begreep uit eerdere berichten dat de sensor bepalend is voor het uit koers halen van iemand die op z’n kupke gevallen is.
Dat lijkt me onwenselijk. Een noodsignaal naar de koersarts of ploegarts zou inderdaad wel erg goed zijn.
Alleen zou er in mijn optiek altijd een arts aan te pas moeten komen. Een verzorger is uit den boze.

De situatie Vingegaard in het voorjaar was echt een gevalletje medische misser.
Adversity is the Catalyst of Change

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 23 aug 2025 19:28

Ernie C. schreef: 23 aug 2025 19:06
Orlok schreef: 23 aug 2025 15:02
Ernie C. schreef: 22 aug 2025 23:13 Maar een g-krachtensensor in de helm geeft in ieder geval aan of en ongeveer hoe hard je op de grond klapt met je hoofd.
Oké, maar wat doen wij vervolgens met die gegevens en tot welk doel?
Die gegevens kan de arts gebruiken voor zijn diagnose. Het doel lijkt mij duidelijk: hersenletsel als gevolg van te laat of verkeerd gestelde diagnose verminderen.
Bijvoorbeeld zoiets:
G1 (versnelling gelijk aan de zwaartekracht) - geen gevolgen, doorrijden (wel met een andere helm)
G2 (versnelling 2x de zwaartekracht) - lichte hersenschudding, stoppen, rust houden
G3 (versnelling 3x de zwaartekracht)
etc. . . .

Een G-kracht sensor die data genereert om vervolgens de arts te helpen in zijn diagnose is wat mij betreft een utopie.

AI-overzicht:
Symptomen van een zware hersenschudding omvatten, naast de symptomen van een lichte hersenschudding (hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, wazig zicht, concentratieproblemen, vermoeidheid), ook grotere verwardheid, grotere sufheid, en potentieel symptomen van zenuwstelselstoornissen zoals moeite met spreken, verlamming of gevoelsverlies. Bij een zware hersenschudding is het belangrijk om onmiddellijk medische hulp te zoeken, vooral als de toestand snel verslechtert, de hoofdpijn erg toeneemt, er sprake is van herhaaldelijk overgeven, verwardheid, of sufheid.
Algemene symptomen van een hersenschudding:
Hoofdpijn: en/of nekpijn.
Duizeligheid: en evenwichtsstoornissen.
Misselijkheid: en braken.
Wazig zicht: of problemen met het gezichtsvermogen.
Gevoeligheid voor licht: en/of geluid.
Geheugen- en concentratieproblemen .
Vermoeidheid, slaperigheid en weinig energie.
Emotionele veranderingen: prikkelbaarheid, neerslachtigheid of angst.
Symptomen die duiden op een zwaardere hersenschudding:
Naast bovenstaande symptomen kunnen er tekenen zijn van een ernstigere hersenschudding, ook wel hersenkneuzing genoemd. Dit zijn onder andere:
Grotere verwardheid: en sufheid.
Tekenen van stoornissen van het zenuwstelsel: spraakproblemen (afasie), halfzijdige verlamming, of gevoelsverlies.
Een staat van <<(nav>>shock).
Wanneer direct medische hulp zoeken?
Neem onmiddellijk contact op met de spoedeisende hulp of uw huisarts als:
De toestand snel verslechtert in de eerste dagen of weken.
De hoofdpijn flink toeneemt.
Er sprake is van herhaaldelijk braken.
U verward raakt.
U suf bent en moeilijk wakker te maken is.
Het is belangrijk om te weten dat een hersenschudding niet altijd bewusteloosheid met zich meebrengt, en zelfs enkele symptomen kunnen al een reden zijn om medische hulp te zoeken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2025 19:45

Misschien simpel beginnen met boven x G een berichtje met rugnummer naar de doktersauto zodat de dokter de rijder bij zich kan roepen en controleren. De diagnose begint meestal bij het bezoek aan/van de arts.

Ook kan het een aanvulling zijn op de GPS tracker van Velon of de UCI (als ze daar ooit uitkomen). Dan weet je ook meteen of iemand achterblijft omdat hij in de bosjes of een camper zit te poepen of dat het een val betreft.
Campagnolo Ultra Dork

ktm450
Forum-lid

ktm450 23 aug 2025 19:53

Ik kom uit de motorsportwereld,ik heb al menige sporters hun carrière door een zware valpartij(impact op hun hoofd)in de problemen zien komen,dus die g-kracht sensor in de helm kan je alleen maar toejuichen om de juiste diagnose te kunnen stellen en om de sporter tegen zichzelf te beschermen,trouwens zou ook kunnen toegepast worden bij alle sporten waar een helm gedragen wordt en de kans bestaat voor een zware impact op het hoofd/nek

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 24 aug 2025 17:17

Arnaud De Lie wint laatste rit Renewi tour ėn eindklassement.

Mathieu VD Poel stond na de tussensprints virtueel aan de leiding. Hij werd 2de in de rit en feliciteerde Arnaud nog tijdens het uitbollen. Echte gentleman 👏.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 aug 2025 19:58

Arnaud De Lie is een heel sympathieke gast die ik deze overwinning helemaal gun.
Ik meen te weten dat hij heel diep heeft gezeten en hopelijk is hij nu gewoon terug zijn eigen vrolijke zelve zowel op als naast de fiets.

Van de Poel toonde zich alleszins een heel mooie 2e.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie