Op de terugweg......(ouder worden)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Kan zijn, maar ik liep ooit de halve van leiden in 1:37, ongeveer 4:20/km, maar op de 5km kwam ik amper onder de 22:30.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Sorry, maar onze lieve heer heeft niet allemaal mensen afgeleverd om langere afstanden hard te lopen. 3 jaar, ja je leest het goed, er over gedaan om 3km achtereen "hard" te kunnen lopen. En nee, ik had zeker geen slechte conditie. Ondanks heel rustig opbouwen ook nog wat blessures opgelopen. Overleg met onze huis/sportarts "stop er toch mee, maar, mijn beste klanten zijn hardlopers". Ik zie nu om me heen ook een paar mensen die het wel steeds weer proberen met rustig opbouwen, maar steeds strandt het weer.jakkel schreef: ↑22 aug 2025 12:29Ik heb het over 2,4 km, geen 5 km. En als je geen overgewicht hebt, je wat kan en wilt afzien en een goede basisconditie hebt (door eender welke sport te doen), dan is dat echt geen onoverkomelijk iets hoor. Ik geef ook toe, ik loop enkele dagen mank na m'n jaarlijks 2,4 km loopje.daniel1975 schreef: ↑22 aug 2025 12:18 4:30/km is niet zomaar haalbaar voor iedereen. Dan heb je echt een verkeerd beeld van je medemens.
Kijk maar eens naar de tijden van een willekeurige 5km loop, dan zijn er significant meer mensen langzamer dan 22:30 dan sneller. En die zijn echt niet allemaal ongezond en ongetraind.![]()
Maar om het compleet te maken onze zoon loopt de halve marathon, niet in wedstrijdverband in 1h:40. Die heeft een andere bouw dan zijn moeder.
Misschien ook eens een Coopertestje uitvoeren.
-
Klein_Verzet
- Forum-lid
De Coopertest houdt rekening met "het ouder worden." Zelfs de categorie "ervaren loper" staat op wiki vermeld:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coopertest
Een vuistregel is dat de VO2max (is zo'n beetje een halve Coopertest; 6 minuten tot het gaatje) met de leeftijd (grofweg 10% per 10 jaar) afneemt: hoe ouder, hoe trager. Maar dat weet iedereen, toch? We kunnen ons hier bij neerleggen, ware het niet dat af en toe een zeer intensieve inspanning op hoger leeftijd (indien helemaal gezond) de neergang behoorlijk kan afremmen (afname zo rond de 5% per 10 jaar). Uiteraard zijn er grote uitzonderingen, zoals de legendarische Piet van Alphen, die na z'n 50e pas echt opgang kwam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Coopertest
Een vuistregel is dat de VO2max (is zo'n beetje een halve Coopertest; 6 minuten tot het gaatje) met de leeftijd (grofweg 10% per 10 jaar) afneemt: hoe ouder, hoe trager. Maar dat weet iedereen, toch? We kunnen ons hier bij neerleggen, ware het niet dat af en toe een zeer intensieve inspanning op hoger leeftijd (indien helemaal gezond) de neergang behoorlijk kan afremmen (afname zo rond de 5% per 10 jaar). Uiteraard zijn er grote uitzonderingen, zoals de legendarische Piet van Alphen, die na z'n 50e pas echt opgang kwam.
Dan moet je alleen quoten waar je op reageert
Ik vind het verder vooral leuk en knap als mensen die prestaties wel neer kunnen zetten. Gewoon blijven posten dus, maar niet boos worden als anderen het niet als de norm zien, maar als iets waar je met recht trots op mag zijn. Het is iedereen van harte gegund.
Ik ken ook een sportief gebouwde jongen die al 10 jaar braaf 2 a 3x in de week zijn rondjes loopt en niet onder de 6 minuten komt. Daar heb ik ook veel respect voor dat hij het blijft doen. Ik wrijf het er dan maar niet bij hem in dat ik dat wel doe als ik een half jaar niet gesport heb.
Campagnolo Ultra Dork
Jakkel, ik denk dat je jezelf onderschat. Gewoon al dat je 1500km/maand rijdt als recreant, is voor de meesten iets ongrijpbaars (vooral dan omdat ze er voor kiezen het niet te doen, natuurlijk).
4:30/km op 2,5km vind ik redelijk snel, toch zeker als 50plusser, maar ook niet onhaalbaar. Eerder zowat de grens van sportief en competitief zijn.
Nu goed, en misschien vooral, elk op zijn niveau en hopelijk nog heel lang ervan genieten!
4:30/km op 2,5km vind ik redelijk snel, toch zeker als 50plusser, maar ook niet onhaalbaar. Eerder zowat de grens van sportief en competitief zijn.
Nu goed, en misschien vooral, elk op zijn niveau en hopelijk nog heel lang ervan genieten!
Ik heb niets geciteerd. Ik, en ook anderen niet, hebben ook nooit iets gezegd van 3 km in een kwartier.Ernie C. schreef: ↑22 aug 2025 13:38Dan moet je alleen quoten waar je op reageert. 4:32 is voor de meesten nog steeds een pittig tempo.
Maar... bedankt iedereen dat 4'32" voor een vijftiger een (zeer) snelle tijd is, vorig jaar was het 4'05"/km, wel de ziel uit m'n lijf gelopen toen.
Misschien toch eens wat meer dan 2,4 km per jaar gaan trainen.
Als ik zie dat Van Aert z'n tempo bij z'n loopjes ook ongeveer 4:30/km is, dan is dat echt wel goed.
Ik liep in m'n betere dagen zo'n 10 jaar geleden rond de 5:00/km. Ik ben ook nooit een echte loper geweest en woog altijd wel iets te veel. Maar ging wel 2x per week lopen. Dus iemand met basisconditie die meteen 4:30 loopt, is wel straf.
Dat gezegd zijnde ga ik morgen nog eens testen of m'n achillespees het uithoudt. Is twee maand geleden dat ik m'n loopschoenen nog eens aandeed.
Bij het fietsen merk ik dat de laatste paar jaar m'n gemiddelde iets lager ligt. Ik ben nu 48.
Maar ik heb toen ook beslist dat ik voor m'n plezier fiets. Ik moet niet trainen. Ik moet niets bewijzen. Dat het solo dikwijls 28 is ipv 30 per uur. So be it. Het wordt er niet minder leuk op. Idem met klimmen. Ik weeg met m'n 84 te veel om echt vlot te klimmen, en toch do eik het zo graag. Het zij dan maar iets trager.
Ik liep in m'n betere dagen zo'n 10 jaar geleden rond de 5:00/km. Ik ben ook nooit een echte loper geweest en woog altijd wel iets te veel. Maar ging wel 2x per week lopen. Dus iemand met basisconditie die meteen 4:30 loopt, is wel straf.
Dat gezegd zijnde ga ik morgen nog eens testen of m'n achillespees het uithoudt. Is twee maand geleden dat ik m'n loopschoenen nog eens aandeed.
Bij het fietsen merk ik dat de laatste paar jaar m'n gemiddelde iets lager ligt. Ik ben nu 48.
Maar ik heb toen ook beslist dat ik voor m'n plezier fiets. Ik moet niet trainen. Ik moet niets bewijzen. Dat het solo dikwijls 28 is ipv 30 per uur. So be it. Het wordt er niet minder leuk op. Idem met klimmen. Ik weeg met m'n 84 te veel om echt vlot te klimmen, en toch do eik het zo graag. Het zij dan maar iets trager.
Niet geciteerdjakkel schreef: ↑22 aug 2025 15:18Ik heb niets geciteerd. Ik, en ook anderen niet, hebben ook nooit iets gezegd van 3 km in een kwartier.
Maar... bedankt iedereen dat 4'32" voor een vijftiger een (zeer) snelle tijd is, vorig jaar was het 4'05"/km, wel de ziel uit m'n lijf gelopen toen.![]()
Misschien toch eens wat meer dan 2,4 km per jaar gaan trainen.![]()
(had ook kunnen slaan op de 12:09 op 4km van Klein_Verzet, wat op de 5km neerkomt op 3min/km als je een eindsprintje meetelt.)jakkel schreef: ↑21 aug 2025 12:59Als je niet te zwaar bent en een goede basisconditie hebt dan lijkt me dat toch echt niet heel overdreven zwaar te zijn. Ik ben echt nooit een getalenteerd loper geweest hoor.Klein_Verzet schreef: ↑21 aug 2025 12:10 10'55" klinkt als een Coopertest met een dikke minuut korting. Omgerekend (afstand 2400m) zou dat een VO2max betekenen van een slordige 50 ml O2/min/kg. Da's heus geen lachertje. Toen ik nog jong, fris en uitermate gemotiveerd was, had ik op de 5000m een doorkomsttijd op 4000m van 12'09". Op de fiets stierf ik zeven doden in het wiel van mijn broer. Tegenwoordig (30 jaar later) gaan we ongeveer gelijk op. Hij is ietsje jonger.
"Zeer snel" is relatief, maar voor velen zijn dat soort tijden niet haalbaar, ook niet als ze 20 of 30 jaar jonger zijn.
https://www.runners.nl/nieuws/1284574/g ... -hardlopen
Dat geeft toch wel te denken wat (waarschijnlijk grotendeels) redelijk getrainde lopers kunnen.
Uiteraard zijn er nog heel mensen die stukken sneller lopen, maar er zijn nu eenmaal heel veel mensen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik durf ook mijn hand wel in het vuur steken dat veel van die uitschieters in Cooper testen eerder op te korte rondjes gelopen worden. Toen ik nog atletiek deed in het 2e middelbaar (14j) op school eens 6:30 op 2km gelopen, op gewone hardloopschoenen in een stadspark. Als miniem (12 en 13j) liep ik 3:00-3:10 op 1000m op de piste, wat 6:30 op 2km zo goed als onmogelijk maakte. Nagemeten met het wieltje op mijn aangeven, bleken dat rondes van 350m ipv 400m te zijn.
Voor die data: je ziet in veel recreanten loopwedstrijden wel dat de 5km lopers duidelijk de traagsten zijn. Bijvoorbeeld 10miles antwerpen en de short run ervan (5km) zie je dat ook: met 4:30/km loop je op die short run top 150 van de 4300 deelnemers (top 3,5%). op de volledige 10miles loop je met datzelfde tempo 1600e van de 30.000 (top 5%) en dan zou je pace nog moeten omrekenen voor het afstandsverschil.
Voor die data: je ziet in veel recreanten loopwedstrijden wel dat de 5km lopers duidelijk de traagsten zijn. Bijvoorbeeld 10miles antwerpen en de short run ervan (5km) zie je dat ook: met 4:30/km loop je op die short run top 150 van de 4300 deelnemers (top 3,5%). op de volledige 10miles loop je met datzelfde tempo 1600e van de 30.000 (top 5%) en dan zou je pace nog moeten omrekenen voor het afstandsverschil.
Dat was bij de 800m die wij voor de gym regelmatig liepen in ieder geval wel. Bovendien kon je daar prima je fiets in de bosjes verstoppen na de eerste bocht om hem te pakken en voor de laatste bocht weer verstoppen. Dan had je precies de tijd om een sigaret te roken en een 7 te scoren.
Campagnolo Ultra Dork
Waag met niet meer aan hardlopen, ivm fietsconditie loop ik iedere keer als ik weer eens uitgedaagd wordt veel te hard met heel veel spierpijn of blessures als resultaat. Laatste poging was nu 6 jaar geleden ( ben nu 57) liep ik een 3 km cross (bosloop) nog binnen 12 minuten.
Vroege je weet wel toen........ moest je in dienst de 5 km binnen 23:15 lopen voor het MLV dus zo spannend is 4:30 per km voor een topatleet als van Aert nu ook weer niet. Ik liep toen (wedstrijdwielrenner toen ik in dienst ging ) 18 minuut zoveel op die 5 km. Uiteraard 4 dagen spierpijn vanwege de ander belasting. En dat is nu op hogere leeftijd het probleem, de conditie is er nog, maar de impact van het hardlopen kan ik niet meer aan. En uiteraard niet iedereen kan 35 gemiddeld fietsen en niet iedereen kan onder de 4 min per km lopen.
En nu ga ik het op een fietsforum niet meer over hardlopen hebben.
Vroege je weet wel toen........ moest je in dienst de 5 km binnen 23:15 lopen voor het MLV dus zo spannend is 4:30 per km voor een topatleet als van Aert nu ook weer niet. Ik liep toen (wedstrijdwielrenner toen ik in dienst ging ) 18 minuut zoveel op die 5 km. Uiteraard 4 dagen spierpijn vanwege de ander belasting. En dat is nu op hogere leeftijd het probleem, de conditie is er nog, maar de impact van het hardlopen kan ik niet meer aan. En uiteraard niet iedereen kan 35 gemiddeld fietsen en niet iedereen kan onder de 4 min per km lopen.
En nu ga ik het op een fietsforum niet meer over hardlopen hebben.
Ooit actief als Ophetkantje